67 T3 Notch prosjekt
Moderators: Global moderator, Global moderator
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Ikke så mye som skjer her. Har hatt start på motoren og byttet til empi forgasserene igjen da de virket bedre enn de originale. Har plukket av deksler for litt puss og lakk. Når jeg først har tatt av dekslene lurer jeg på å ta av toppene og slipe ventiler/rengjøre toppene. Og når jeg har av de kan jeg jo bytte stempelfjærer og hone sylindre osv osv. Det gjelder vel å stoppe når leken er god, men det er jo greit å vite at ting er i orden.
- Attachments
-
- DSC01268 (Small).JPG (5.36 KiB) Viewed 1727 times
02 er bøs.....Bay er grei
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller Sveist litt rust i A-stolpen. Kanalen er litt tynn også så det må nok lappes litt der.
- Attachments
-
- DSC01280 (Small).JPG (43.5 KiB) Viewed 1741 times
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Der ble du ferdig med den. Fint arbeid det der, kunne tålt et "close up shot"!
Last edited by erika on Sun Mar 07, 2010 8:44 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Strøkent her!
Felgene fra Gjøvik? Hva slags felger er det? Fete saker
Felgene fra Gjøvik? Hva slags felger er det? Fete saker
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Det er de felgene ja. Cosmic 6x15". Trenger lakk og polish før bruk.Bjørn Hjellestad wrote: Strøkent her!
Felgene fra Gjøvik? Hva slags felger er det? Fete saker
02 er bøs.....Bay er grei
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Her er et litt closere up shot. Nå også med karosseriskitt.erika wrote: Der ble du ferdig med den. Fint arbeid det der, kunne tålt et "close up shot"!
- Attachments
-
- DSC01290 (Small).JPG (31.57 KiB) Viewed 1619 times
02 er bøs.....Bay er grei
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
67 T3 Notch prosjekt - Notch topp - Top Notch
Tenkte jeg skulle legge inn litt info om hva som har foregått når sylindrene og toppene til motoren har vært på behandling på ekstern klinikk...
Etter et besøk på Krankenhaus "for en liten stund siden", ble jeg oppringt om natten av Pål som lurte på om jeg ville gjøre en liten overhaling av sylindre og topper.
Selvfølgelig sa jeg ja... men pga mye jobb på jobben, har dette tatt litt ekstra lang tid.
Jaja, moro med litt slikt arbeid etter gammelt også. Kan ikke bare sitte og trøkke på sånne datagreier...
Først ut var sylindrene. Disse hadde som vanlig en liten slitekant ved toppen.
[attachment=1]
Men etter litt honing, så så det noe bedre ut
[attachment=2]
Etter et besøk på Krankenhaus "for en liten stund siden", ble jeg oppringt om natten av Pål som lurte på om jeg ville gjøre en liten overhaling av sylindre og topper.
Selvfølgelig sa jeg ja... men pga mye jobb på jobben, har dette tatt litt ekstra lang tid.
Jaja, moro med litt slikt arbeid etter gammelt også. Kan ikke bare sitte og trøkke på sånne datagreier...
Først ut var sylindrene. Disse hadde som vanlig en liten slitekant ved toppen.
[attachment=1]
Men etter litt honing, så så det noe bedre ut
[attachment=2]
- Attachments
-
- Sylinder f (75.26 KiB) Viewed 1568 times
-
- Sylinder etter.jpg (75.26 KiB) Viewed 1636 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
67 T3 Notch prosjekt - Notch topp - Top Notch
Neste post, var toppene.
Her var det noe mer arbeid å gjøre.
Skulle egentlig bare slipe ventiler og seter, men etter en vurdering kom vi frem til at det var litt mye slitasje i styringene til eksosventilene.
Det skal være noe mer klaring i styringene for eksosen, men allikevel, og sikkert i kombinasjon med høyere varme her, så ver de litt mye slitt.
Eier skaffet nye styringer, og valgte å sette inn rustfrie eksosventiler.
Først måtte gamle styringer bores ut.
Det bores nesten igjennom hele styringen, slik at en kan bruke en dor til å slå ut styringen når mesteparten av materialet i styringen er fjernet.
Nå fikke jeg "endelig" muligheten til å lage meg en jigg der jeg kan montere topper i for å kunne jobbe på de.
Ventilene på T1 motorene står i 9,5 graders vinkel, slik at når jeg laget meg en jigg med denne vinkelen, så er det lett å gjøre ventiiljobber i maskineringsutstyr.
Denne jiggen laget jeg skikkelig kraftig.
Det kan virke unødvendig, men det er mye bedre å jobbe med ting når de står skikkelig stabilt. Veldig bra når en lar jiggen stå på arbeidsbenken, og man fester toppen i denne. Da sklir den ikke veggimellom hver gang en tar i litt...
Jiggen: ( den har fått noen flere hull etter dette bildet ble tatt, for å få ut styringer, samt for å feste toppen "opp/ned" med skruene til vippetøy)
[attachment=1]
Toppen montert i jiggen, i søyleboremaskin
[attachment=2]
Utboring av styring
[attachment=3]
Når en har boret nesten igjennom hele styringen, kan man slå den ut.
Jeg dreide ned hodet på en lang umbrakoskrue som passet akkurat inni styringen
[attachment=4]
Her var det noe mer arbeid å gjøre.
Skulle egentlig bare slipe ventiler og seter, men etter en vurdering kom vi frem til at det var litt mye slitasje i styringene til eksosventilene.
Det skal være noe mer klaring i styringene for eksosen, men allikevel, og sikkert i kombinasjon med høyere varme her, så ver de litt mye slitt.
Eier skaffet nye styringer, og valgte å sette inn rustfrie eksosventiler.
Først måtte gamle styringer bores ut.
Det bores nesten igjennom hele styringen, slik at en kan bruke en dor til å slå ut styringen når mesteparten av materialet i styringen er fjernet.
Nå fikke jeg "endelig" muligheten til å lage meg en jigg der jeg kan montere topper i for å kunne jobbe på de.
Ventilene på T1 motorene står i 9,5 graders vinkel, slik at når jeg laget meg en jigg med denne vinkelen, så er det lett å gjøre ventiiljobber i maskineringsutstyr.
Denne jiggen laget jeg skikkelig kraftig.
Det kan virke unødvendig, men det er mye bedre å jobbe med ting når de står skikkelig stabilt. Veldig bra når en lar jiggen stå på arbeidsbenken, og man fester toppen i denne. Da sklir den ikke veggimellom hver gang en tar i litt...
Jiggen: ( den har fått noen flere hull etter dette bildet ble tatt, for å få ut styringer, samt for å feste toppen "opp/ned" med skruene til vippetøy)
[attachment=1]
Toppen montert i jiggen, i søyleboremaskin
[attachment=2]
Utboring av styring
[attachment=3]
Når en har boret nesten igjennom hele styringen, kan man slå den ut.
Jeg dreide ned hodet på en lang umbrakoskrue som passet akkurat inni styringen
[attachment=4]
- Attachments
-
- Toppjigg.jpg (123.22 KiB) Viewed 1528 times
-
- Topp i jigg.jpg (42.27 KiB) Viewed 1737 times
-
- Boring av styringer.jpg (109.14 KiB) Viewed 1665 times
-
- Dor & styring.jpg (108.26 KiB) Viewed 1553 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
67 T3 Notch prosjekt - Notch topp - Top Notch
I manko på tørris, så fant jeg noe is bak garasjen. Var nå forsåvidt ganske tørr og fin den også...
Vet ikke om det hadde så mye for seg, men jeg fikk de nå litt kaldere enn romtemperatur...
[attachment=1]
Styringene ble montert i topper med arbeidstemperatur.
[attachment=2]
Etter at styringene var i, så var de noe trange, slik at jeg måtte gå igjennom med brotsj.
På denne måten blir styringene ganske nøyaktig 8 mm innvendig.
[attachment=3]
Vet ikke om det hadde så mye for seg, men jeg fikk de nå litt kaldere enn romtemperatur...
[attachment=1]
Styringene ble montert i topper med arbeidstemperatur.
[attachment=2]
Etter at styringene var i, så var de noe trange, slik at jeg måtte gå igjennom med brotsj.
På denne måten blir styringene ganske nøyaktig 8 mm innvendig.
[attachment=3]
- Attachments
-
- Styringer i is.jpg (78.56 KiB) Viewed 1526 times
-
- Pressing av foringer.jpg (93.02 KiB) Viewed 1566 times
-
- Brotsjing av styring 2.jpg (116.42 KiB) Viewed 1690 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
67 T3 Notch prosjekt - Notch topp - Top Notch
Når nye styringer var kommet i, så var det fresing av ventilseter som sto for tur.
Til dette brukte jeg Neway fresesett. Dette er et håndsett, og selvfølgelig ikke så stabilt som en skikkelig Mira fres f.eks, men hvis er nøyaktig, så kan det bli bra.
Først monterer jeg en styring/dor inni ventilstyringen i toppen, slik at fresehodene skjærer ventilsetene sentrert rundt ventilstyringens senter.
Deretter finnes det flere fresehoder en kan bruke for å frese de forskjellige vinkler på ventilsetet.
[attachment=1]
Her kan en se de 3 vinklene som er frest
[attachment=2]
Til dette brukte jeg Neway fresesett. Dette er et håndsett, og selvfølgelig ikke så stabilt som en skikkelig Mira fres f.eks, men hvis er nøyaktig, så kan det bli bra.
Først monterer jeg en styring/dor inni ventilstyringen i toppen, slik at fresehodene skjærer ventilsetene sentrert rundt ventilstyringens senter.
Deretter finnes det flere fresehoder en kan bruke for å frese de forskjellige vinkler på ventilsetet.
[attachment=1]
Her kan en se de 3 vinklene som er frest
[attachment=2]
- Attachments
-
- Neway.jpg (107.01 KiB) Viewed 1835 times
-
- 3 vinkler.jpg (94.4 KiB) Viewed 1683 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
67 T3 Notch prosjekt - Notch topp - Top Notch
Ventilene måtte også få seg en omgang.
Jeg konfiskerte en ventilslipemaskin på Krankenhaus.
Denne var godt brukt, og trengte en overhaling selv....
Jeg kunne sikkert kjøpt en hel kasse med nye ventiler for det det koster i tid og penger å overhale noe slikt, men jeg synes det er artigt med slike maskiner så jeg "måtte bare" fikse den også.
Litt rust etter flommen på Kranken ble fjernet, diverse ble justert, rengjort og smurt opp igjen, ny slipeskive ble anskaffet, pumpeaksel for kjølepumpe ble "mekket" av shimano sykkelwire
Sioux - Indianermaskin
[attachment=1]
Når alt var skikkelig justert, slipeskiven var skikkelig avrettet og smøre/kjølesystemet fungerte, så ble ventilene veldig bra (når det blir blankt og skinner, så er det bra, ikke sant???)
[attachment=2]
Ventiler før/etter.
Det meste på "før" versjonen er nok sot, og ikke så farlig. Men ser nå bra ut når de er slipt.
Eksosventilene her, ble byttet med nye.
[attachment=3]
Til slutt en liten innsliping mellom ventilene og setene
[attachment=4]
Totalt sett på denne jobben så har det gått med litt tid, men hovedsakligt til å lage jigg og diverse verktøy som er nødvendig.
Hadde ikke gjort dette hvis jeg ikke trodde jeg skulle få bruk for dette senere.
Blir spennende å se hvordan det går ved oppstart.
Mulig jeg må tilbake hit og slette alle innleggene mine....
Jeg konfiskerte en ventilslipemaskin på Krankenhaus.
Denne var godt brukt, og trengte en overhaling selv....
Jeg kunne sikkert kjøpt en hel kasse med nye ventiler for det det koster i tid og penger å overhale noe slikt, men jeg synes det er artigt med slike maskiner så jeg "måtte bare" fikse den også.
Litt rust etter flommen på Kranken ble fjernet, diverse ble justert, rengjort og smurt opp igjen, ny slipeskive ble anskaffet, pumpeaksel for kjølepumpe ble "mekket" av shimano sykkelwire
Sioux - Indianermaskin
[attachment=1]
Når alt var skikkelig justert, slipeskiven var skikkelig avrettet og smøre/kjølesystemet fungerte, så ble ventilene veldig bra (når det blir blankt og skinner, så er det bra, ikke sant???)
[attachment=2]
Ventiler før/etter.
Det meste på "før" versjonen er nok sot, og ikke så farlig. Men ser nå bra ut når de er slipt.
Eksosventilene her, ble byttet med nye.
[attachment=3]
Til slutt en liten innsliping mellom ventilene og setene
[attachment=4]
Totalt sett på denne jobben så har det gått med litt tid, men hovedsakligt til å lage jigg og diverse verktøy som er nødvendig.
Hadde ikke gjort dette hvis jeg ikke trodde jeg skulle få bruk for dette senere.
Blir spennende å se hvordan det går ved oppstart.
Mulig jeg må tilbake hit og slette alle innleggene mine....
- Attachments
-
- Sioux.jpg (121.28 KiB) Viewed 1680 times
-
- Sliping av ventil.jpg (108.33 KiB) Viewed 1815 times
-
- Ventiler.jpg (60.78 KiB) Viewed 1602 times
-
- Innsliping.jpg (129.27 KiB) Viewed 1648 times
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Meget bra arbeid gjort av Sveins Autohaus som bildene viser her. Bla. ble ventilfresen overhalt for jobben. Mye arbeid og etterforsking som ble lagt ned i jobben. Nå gjennstår å montere toppene og slipe inn sylindrene mot toppene. Alt av stempelringer blir også byttet.
Last edited by orangenotch on Sat May 22, 2010 12:17 am, edited 1 time in total.
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Strøkent Svein!
du må justere på Nicket ditt Pål!! Notchen din er jo mega patinert!;)
du må justere på Nicket ditt Pål!! Notchen din er jo mega patinert!;)
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Morsom lesning! Jeg ser du er nå satt opp med indianermaskin, klar for flere "performance"-oppdrag :-)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 67 T3 Notch prosjekt
Godt Svein har fått orden på maskinparken ja, så han er klar til fleire oppdrag! Kjempestrøkent arbeid! (har snart klar nokon toppar til deg svein,,)
TLF: 97419035