Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

Solan wrote:
Lykke til, Baja er kult  :thup
Takk og takk for video! Dette ser da overkommelig ut. :)
VW 181 wrote:
fiskelandslaget wrote:
VW 181 wrote: Ekstralys må man vel kunne ha, noe annet ville vært merkelig.
Men det er vel noen begrensninger på hvor mye lysstyrke du kan ha, det finner du nok ut om du blir sjekket.
Fant denne, selv om den kanskje må tas med en klype salt:

http://www.ekstralys.no/pages/billys

Stemmer som du sier, ikke parklys. Men det som overrasket meg, enten to eller fire ekstralys! Hm, svarte da. :)
Ja, der var det mye å forholde seg til.. 
Spørsmålet blir om du gidder å demontere og koble vekk, eller bare lar det stå til du evt blir stoppet.  ;)
Uansett, lykke til, både med lys og utett bil..
Takk takk, lar det stå på foreløpig, så får jeg se om jeg monterer et ekstra lys eller tar bort ett. ;)

Ordnet det slik at uttaket for 12V forsvant inn i askebegeret og skiftet til en svart kabel. Ble litt bedre.

[img width=800 height=450]https://68.media.tumblr.com/785003cc428 ... 1_1280.jpg[/img]
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

La ut denne fantastiske prinsippskissen min på Facebook for å lufte alternativene rundt nytt luftfiler:

Image

Slik jeg skjønte det da, var at det gikk fint å montere et standard luftfilter på og et filter på åndingen. Siden jeg er fan av budsjettløsninger og butikker i nærheten, ble det et besøk på Biltema.

Image

Ble kun en prøvemontering, da jeg ser jeg må finne på patenter for overganger for begge filterne. Åndingsfilteret tror jeg skal gå greit, da ser jeg for meg en skjøt med et lite rør på 12-14 mm.

Luftfilteret var det litt verre med, så hvis du som leser har et forslag som er bra for å lage en overgang fra 52mm til 77mm, så skrik ut.

Tenkte jeg skulle teste litt, men motoren virket litt kranglete. Må forgasseren justeres fordi den får mer luft nå?
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

Da var en midlertidig, permanent og provisorisk løsning på plass. ;)

Åndingen fikk et lite filter og ble lurt bak i motorrommet, luftfilteret fikk en overgang fra 3" til 2".

Det store spørsmålet som sikkert mange kunne svare på på forhånd: Vil man merke noe effektforskjell? Vil man høre noe lydforskjell?

Nei til begge.  ::)

[img width=800 height=450]https://68.media.tumblr.com/d3efa863d85 ... 1_1280.jpg[/img]
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

En vet en har fått en bil man er glad i når man venter på en dag hvor man får en anledning til å kjøre den og det er noenlunde vær. I dag var det et vater og øl som sto på handlelisten, da må man jo lufte Bajaen. Til og med hønemor var med og delte litt glede. (Sett bort fra klagingen på støy og kulde..  ::) )

Vet hvilken jeg hadde valgt.
[img width=800 height=333]https://68.media.tumblr.com/1c7db21ae0c ... 1_1280.jpg[/img]

Artig å se folk snur seg på samme måte etter denne som Varianten.
[img width=800 height=425]https://68.media.tumblr.com/7de050134b0 ... 2_1280.jpg[/img]
GreenBug

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by GreenBug »

Tøff bil  :thup  8)
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

Morten wrote: Tøff bil  :thup  8)
Thanks, veldig fornøyd! :)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by Tistlo »

var denne godtkjent i papirkverna som bajabug? eg har ein baja og der står da noko slarv i vognkortet om at da må vera beskyttelsegrind over motoren, som eg sjølsagt har fjerna då den såg ultrastygg ut.. hadde håpt da skulle greia seg med eit reimhjulsdeksel evt
TLF: 97419035
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

Tistlo wrote: var denne godtkjent i papirkverna som bajabug? eg har ein baja og der står da noko slarv i vognkortet om at da må vera beskyttelsegrind over motoren, som eg sjølsagt har fjerna då den såg ultrastygg ut.. hadde håpt da skulle greia seg med eit reimhjulsdeksel evt

Jupp, godkjent i vognkortet. Forrige eier har nevnt noe om at han hadde et deksel til motor samt deksel til reimen, så satser på at han finner det i nærmeste framtid. :)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by Tistlo »

men står da innført i vognkortet at dekselet må vera montert?
TLF: 97419035
User avatar
sveineka
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 521
Joined: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm
Location: Frekhaug

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by sveineka »

har hørt en del om å bruke denne type filter på åndeboksen, at de går veldig fort tett og man får for stort trykk i veivhuset, med fare for lekasje tundt veiva bak reimskiva..... har ikke noen bekreftelse på dette, men det veit nok sikkert mange noe om her på forumet. Eg kjøpte en slk fancy åndeboks og monterte på Felleskjøpet.....
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by Solan »

Min erfaring med disse "åndefilterne" er at de griser til motorrommet en del, det beste er nok å få hivd åndelufta inn via luftfilteret, og på den måten få forbrent oljedampen.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 392
Joined: Tue Nov 10, 2009 10:05 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by Ivar »

Støtter Solan her.
Ser på min 1300 DP motor at tilogmed slangen som går frå påfyllinga og til luftfilteret kan i periodar faktisk gå tett av kaup!
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by fiskelandslaget »

Nå tenkte jeg å svare senere i dag for få med svaret angående vognkortet, MEN:

Det er jo antydninger til svart koks/sot i forgasseren. Slipper en ikke dette når dette ledes bort fra forgasser og luftfilter da?
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by Solan »

Nå skal det vel sies at det skal ikke gå så mye "kaup" i denne slangen, hvis motoren "blåser mye" i åndinga så trengs det vel en aldri så liten overhaling, men dette kan andre mer om enn meg...

En åndeboks, som Svein-Erik foreslår, er også en god løsning. Da blander du ikke en masse skit inn i forbrenninga, og du har kontroll på det som kommer ut av åndinga.
Last edited by Solan on Fri Jan 06, 2017 1:18 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja

Post by Tistlo »

vil påstå at alle gamle vw motorar som ikkje har vert overhalt i nermaste fortid, slepper ut eindel skit av veivhusventilasjonen, pga dårlige sylindara/stempelringar som fører til overtrykk i blokka, og som pusher opp olje "damp" i åndinga. da som skjer når oljedamp finner vegen inn i forgassaren og innsuget er at den blir brent til koks når den kjem ned til ventilane i forbrenningskammeret, dvs mykje går i forbrenninga men litt legger seg igjen bak ventilane. dei som har tatt opp eindel gamle orginalmotorar har ofta oppdaga at innsugskanalane i toppane nesten er heilt blokkert bak ventilane pga koks som har bygd seg opp. sletne ventilstyringar forverrer og denne prosessen.  på mange av mine bilar har eg ein slange som ledar åndinga ut av motorrommet og ned under bilen. bedre for motoren. sikkert ikkje heilt innanfor mtp miljøet, men brenner du olje økar jo co-verdien på eksosen uansett så da er ein tap-tap situasjon for miljøet uansett - vist motoren er sleten og har mykje ånding frå blokka. 
TLF: 97419035
Post Reply