Bremsehavari

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Bremsehavari

Post by Jan-Henrik »

Hei!

Fikk for en tid tilbake et skikkelig havari i bremsetrommel venstre bak.
Ser ut som noe har løsnet inne i trommelen, som igjen har raslet rundt og til slutt stoppet i bremsesylinderen som igjen har blitt presset ut gjennom skjoldet og til slutt sto hele hjulet fast og jeg slepte det etter meg :o

Dette skjedde i 80 km/t, så det smalt noe forferdelig.

Jeg holder nå på å bytte ut hele trommelen, da alt er ødelagt og må skiftes. Noen som har vært borti lignende?? ??? ???

Jeg åpnet opp resterende tromler for å sjekke disse, og til min store overaskelse ser det ut som fjærskoene som holder bremseskoene "tar ani" bremsetrommelen!! :o :o

Noen som har en noenlunde forklaring på dette? For lange fjærer? Trøtte fjører?

Har kjøpt nye hos Hotshop, så skal uansett fjerne de gamle, men alltid kjekt å komme til bunns i ting!!

Har også en annen teori, har AE 5 spokes felger med studs og mutter, ser studsene går en 1/2 til 1cm gjennom hullene i trommelen, er dette korrekt?
Hvor langt inn går de orginale mutterene??

Takker for svar!!  :)
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bremsehavari

Post by Solan »

Ikke noe poeng at mutterne går lengre inn enn gjengene i tromlene. For mye her kan skape problemer. I noen sett har jeg sett at de pinnene som skal holde bremseskoene på plass, er enten litt lange eller litt korte. Dette kan også føre til gnissing mot trommel, eller at man ikke får skåler/fjærer ordentlig på plass.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Bremsehavari

Post by Jan-Henrik »

Har nå skiftet ut alle slitedeler på venstre side mens jeg venter på deler til den havarerte høyre. Monteringsettet fra HotShop føltes helt greit, men ser her at det er levert korte fjærer til tromlene bak, mens det sto lange på fra før. De som sto på var gamle, så det er kanskje montert feile fjærer engang i tiden?? Og "stangen" som skal låse fjæren til skålen kom ikke gjennom hullet i bremseskjoldet, så litt tvang måtte til. Ikke så god orginalform på denne. Den ser noe annerledes ut en den orginale i enden.

Men ingen ulyd i trommelen når alt var montert, så det ser lovende ut!  :thup

SOLAN: Bestilte en ny studs i samme slengen for å sjekke ut, den er i flukt med trommel så bestiller nye rundt om og de gamle går i bosset! :thup
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Bremsehavari

Post by djupevik »

Kan det være at det har blitt brukt monteringskit til nyere bil med breiere bremseband?
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Bremsehavari

Post by Jan-Henrik »

Kan se ut som noen har brukt samme monteringssett framme som bak ???
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Post Reply