Page 1 of 2
skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Thu Oct 22, 2015 11:21 am
by Linda
Jeg er på jakt etter min føste boble.
Vil bruke dette som en bruks bil så kan vel ikke reistrere den som en veterean bil ?
har funne en flott boble som jeg vurderer og kjøpe, men den er fra 1958.
Slik jeg har forstått det trenger man ikke og EU godkjenne en bil som er registrert før 1960, men dette gjelder vel ikke vis den er I daglig bruk?
bilen ser veldig fin ut, lite rust. Den har blitt oppgradert med 1600 motor, og 12v batteri så det skulle vel ikke være noe problem og montere en besinvarmer i den ?
Hvordan er det med varme kanalene i en så gammel bil?
burde jeg se etter en nyere modell siden jeg vil bruke den som en helårs bil?
Dette er en ny verden for meg, så tar i mot alle tips

Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Thu Oct 22, 2015 1:20 pm
by StarBugs Geir
Håper du tåler et ærlig innlegg, selv om det kanskje ikke er dette du vil høre.....
Enhver boble/veteranbil som brukes som helårsbil i Bergen blir ØDELAGT av salt hvis man ikke er
ekstremt flink med renhold, vask og rustbeskyttelse. Å kjøpe en 58 til dette formålet blir helt "feil" etter min mening. Den er for gammel og fortjener en "hyggeligere" tilværelse.
Hvis du skal ha helårs "bruksveteran", og ikke er hobbymekaniker (det bør man være/bli med veteran uansett....), så er Golf 1 eller 2 bedre egnede biler. Selv om de blir ødelagt ved denne bruken de også.......Evt. en boble fra 70-talle i bra stand, med moderne bensin/diesel-varmer, ekstralys/oppgraderte lys og sikkerhetsutstyr som høye seter, gode/nye sikkerhetsseler osv. Sikker i moderne forstand blir den uansett ikke.....
Du må være innforstått med at boble er en krevende bruksbil, både i bruk og for lommeboken. Om man ikke skrur selv, koster det like mye på verksted som nye biler, og de er selvsagt ikke like driftsikre. Selv om man har de som bruksbiler "bare" fra mars-oktober (det har vi), så krever det MYE mer enn å ha de som søndags/godværsbil. Om du finner noe så sjeldent som en rustfri boble så er den ikke det lenger etter bare en til to sesonger med bruken du har tenkt deg.
En 58 bør som sagt
ikke være en helårsbil uansett hvem som måtte ha den, men det kan det kanskje være delte meninger om?
Kjedelig å være negativ her, men en boble til hverdagsbruk hele året er for VELDIG spesielt interesserte, med nødvendig kompetanse eller vilje til å tilegne seg denne.
Uansett hvilken bruk du ender opp med; Lykke til med jakten etter bil, og velkommen i miljøet om du finner den rette!
mvh
Geir
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Thu Oct 22, 2015 11:02 pm
by erika
Hei,
jeg mener du godt kan bruke en 58 modell som bruksbil. Ta den en tur ut på Askøy til Bergen overflatebehandling, få den sandblåst og sinket under og i innerskjermer - 2-3000 kr, og spander på den en god understellsbehandling etterpå? Smør ut på skjermkanter og under dører etc. Alle kanter på nederste del av karosseriet. Så kan du lakke og fikse den opp igjen om en 5-10 år før rusten tar alt for godt tak!
Som Geir sier - du må være i stand til å skru og fikse på bilen din selv, og ha en plass å stå inne. Det gjør at det kan være utfordrende dersom bilen MÅ være i drift hver eneste dag. Kan du ta bybanen innomellom, mens du skaffer deg litt deler så er det greit. Selv mistet jeg en vindusvisker langs sjølinjen hjem fra jobb i dag - og må ha tid til å få tak i en ny som passer på vår 70 modell. Det gjør at bilen står i morgen, og jeg kjører stasjonsvognen.
En ting du bør tenke på er trafikksikkerhet. Selv tar jeg jentene mine med på småkjøring, men har få eller ingen turer med dem i 80 sonen, uten sikkerhetsbelter (har noen biler fra 50 tallet også uten seler). Helst ikke i bilene med seler heller.
Synes absolutt du bør prøve ut drømmen her - og gjøre dine egne erfaringer!
Erik
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Fri Oct 23, 2015 12:54 am
by Aurelio
Kjøp Mexico boblen som ligger på finn.no og kos deg

Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Mon Oct 26, 2015 3:26 pm
by Linda
Tusen takk for ærlige tilbakemeldinger
Jeg har som sakt ingen erfaring med bobler, og da er det veldig greit og få høre fra noen som kan mer.
Jeg har satt min elsk på boble, så det kommer det uansett til og bli
Jeg har ikke noe problem meg og skru selv, men en del veiledning trengs mens jeg lærer.
Planen min har vert og få bort all rust og tectylbehandle den, tenker det vertfall er et bra utgangspunkt.
og tar tipset om og få den sandblåst og sinket under og i innerskjermer !
Når det kommer til kjøre sikkerhet er jeg klar over at den overhode ikke er på topp, og har tenkt og få montert seler i baksetet også, men hovedsakelig blir dette min "kone bil"

vi har en annen bil utenom, og det blir den jeg kjører barna i, utenom små turer.
tviler på om det blir den fra 1958, har kommet en del bud over min grense. Men jeg fortsetter og snike
Linda
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Mon Oct 26, 2015 6:08 pm
by Moshe
En boble med bedre kjørekomfort er de siste som kom, 1303, 1303 Big og 1303S.
De har mer moderne hjuloppheng (bedre veigrep), større frontrute (litt mer oversikt), har ofte høyryggede seter, rullebelter og det er laget klart til belter bak også - det er det ikke på de tidligste modellene...
Kanskje det kan være en ide å begynne der, kan slippe lettere unna de store overraskelsene på en litt nyere og mer moderne Boble

Når du først har fått sansen så kan du jo søke etter en eldre bil senere om du vil... det er stadig noen til salgs...
http://www.finn.no/finn/car/used/result ... yword=1303
Mvh
Jonn-Stian
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Tue Oct 27, 2015 9:16 pm
by Tistlo
hmm, da kjem litt uklart fram her, men boblene vart konstruert for å vera driftsikre heilårsbilar frå og med fyrste stund, og samanlikna med mykje anna so er dei akkuratt da
dei bilane som byr på minst "håveverk" e ofta dei som er holdt i orginalstand utan for mange eigarar. og som nevt her so finst da metodar for å preservera stålet for å tola salthelvete. appropo 58modell, vist du skal ha den om vinteren bør du ha ein med motor nyare enn 62, dei har då eit vesentlig meir effektivt varmeapparat, og når alle overgangar er tette og kanalene er heile so får du alvorleg bra varme i bilen, i motsetning til folkesnakket. (gjelder med orginale varmepotter, dei nye du får kjøpt er ikkje verdt meir enn godset dei er laga av)
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Wed Oct 28, 2015 7:12 am
by StarBugs Geir
T-Forden var og konstruert for å være heilåsbil. Eller padda, eller Saab totaktarane. Det betyr ikkje at dette er "riktige"
bruksbilar idag for folk som ikkje skrur eller evt forventar driftsikkerheit etter moderne målestokk.

Det er hobbybilar som nokre få nyttar som
heilårsbilar. Veldig få...
Synes det blir litt feil om me legg det fram til nye entusiastar som om dette er like greit og enkelt å eige som ein moderne Polo eller Swift.

Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Wed Oct 28, 2015 11:19 am
by hans
personlig synes jeg det er enklere med boble enn en moderne bil jfr Citroen C8n på tunet
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Wed Oct 28, 2015 11:24 am
by hans
Kjørte Poilizeien året rundt og selv om den hadde en noe kreativ varmeløsning så fungerte det fint og har aldri hatt en bil som blir så fort varm etter oppstart.
Mulig jeg har vært heldig, men har aldri opplevd ising i innsuget osv ..
[attachment=1]
legg merke til at den moderne bilen står parkert lengst fremme og utkjørsel er bak bobla
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Wed Oct 28, 2015 3:54 pm
by StarBugs Geir
I Bergen er det 70-80?? aktive medlemmer i miljøet. Av de er det kanskje 4-5? (toppen...) som BRUKER bilene som
helårs(bruks)biler. Disse er mest sannsynlig meget oppegående hobby-mekanikere. Jeg snakker da ikke om de som av og til kjører en tur på ski eller vintertreff.......
Sorry, men det blir litt rart når en ny boble-entusiast spør hvilken boble hun skal ha/kjøpe som
helårsbil i daglig bruk, så fremstilles det som om dette er rett frem og nærmest problemfritt. Selv kjører jeg 10-15 000 (til sammen) med veteranbilene våre fra mars til oktober i innland og utland. Vi kjører mye, men bruker de ikke om vinteren. At man har en annen relativt "ustabil" ;-) bil stående på tunet, gjør det ikke enklere å ha bobla som vinterbil. Det betyr bare at man har valgt feil vinterbil.
Mulig jeg fremstår som vanskelig her, men vi er ikke tjent med å "lokke" folk inn i miljøet med forhåpninger om at å ha boble som bruksbil funker helt glimrende og gjorde det i 50 år......Det finnes grunner til at den forsvant....

Da er det bedre å være ærlige om begrensinger/utfordringer med bilene våre, og håpe folk likevel blir hekta. Har man aldri hatt/kjørt boble, og kjøper en for å ha den til helårs bruksbil, så frykter jeg det ikke tar lang til før bilen ligger på finn igjen.
Ihuga entusiaster prøver gjerne dette (for gøy), men som regel bare en vinter eller to, så er man tilbake i "vanlig" bil igjen....Jeg kjørte Golf 1 2-3 vintere (En helt annen verden enn boble til denne bruken). Det funktet greit nok, men bilene likte selvsagt ikke saltet.

Derfor har jeg kuttet det ut. Man lager seg veldig mye jobb......
Her er en tråd for de som vil lese andres erfaringer/tanker. Man ser fort at det er ganske drevne vw-folk som tenker i disse baner, og som faktisk prøver det.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21623.0.html
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Wed Oct 28, 2015 7:54 pm
by Tistlo
i motsetning til t-forden er ikkje bobla laga av porsjelen(tog du an) , ei bobla som i utgangsponktet er i orden vil ikkje by på problem og elendigheit kun som følge av kuldegrader. men ein kan sjølvsagt ikkje samanlikna og ha like forventningar til feks ein 60tals bil som ein moderne garantibil..
deletilgangen og låge prisar kombinert med enkel mekanikk og ikkje behov for avansert verktøy gjer jo dei langt bedre stilt enn ein nymotens sak som må inn på verkstadbesøk kvar gong da havarerar ein sensor eller ein plastdippedutt.
[attachment=1]
mitt tips er å gjera seg opp sin eigen erfaring. eg har ivertfall god erfaring med bobla om vinteren..
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Wed Oct 28, 2015 10:23 pm
by erika
Tistlo wrote:
mitt tips er å gjera seg opp sin eigen erfaring.
Mitt poeng også.
Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Fri Oct 30, 2015 12:31 am
by Ivar
Interessant spørsmål

Mange gode og kompetente folk og meiningar her
No har ikkje eg boble, men pickup. Ikkje -58, men -75. Mekanikken og kvaliteten er vel mykje den samme.
Eg køyrer heile året, og har denne som familiebil nr 2, på 5. året.
No er eg over i ein annan jobb, med vesentleg mindre køyring, men eg har rulla 12 - 15.000km i året.
Min bil er ganske slik den var levert, stiftetenning, ein forgassar, 44hk motor(1300) tilnærma original bakkeklaring og kassettspelar. Ingenting fixfaxeri. Den berre rullar og går!
Normale slitasjedeler som bærekuler, hjullager og endeledd går jo med. Tennpluggane har passert 30.000km!
Denne bilen er desverre ikkje tectylbehandla, eller hulromsbehandla. Der bærer den preg av. Likevel gjekk den gjennom på eu, etter å ha sveist inn ein platebete i golvet.
Så i mine auge er det fullt mulig å ha ein gammal heilårs bil. Men å tru at den blir sjåande ut som ein polert søndagsbil, det er utopi. Vedlikeholdskostnadane pr km er for meg fortsatt godt under ein firedel ift Caravellen som står her.
Du er velkommen til å sjå korleis ein slik bil blir sjåande ut etter eit par vintre. Så får du sjølv vurdere om det er korrekt/lurt å bruke ein -58 til dette. Kjenner at ein 70-tallar er lettare å 'ofre' til denslags

Sv: skal kjøpe min føste boble og trenger litt tips :)
Posted: Fri Oct 30, 2015 12:40 pm
by hans