Solex Forgasser 1300

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
Aurelio
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 38
Joined: Thu Aug 27, 2015 11:52 pm
Location: Askøy

Solex Forgasser 1300

Post by Aurelio »

Hei folkens

Jeg har en 1967 boble med 1300 motor (6V) som jeg går ut ifra er i original stand (foruten noe hobbymekk).
Bilen har gått fint i hele sommer uten problemer, men fikk litt problemer med kveling ved fullt pådrag her om dagen da den hadde stått ute i kjølige omgivelser.

Da jeg gikk for å se over motoren ser jeg at el. kabel som går til choke var gått av.
Denne ble montert igjen uten at problemet ble bedre, har en følelse av at forgasser trenger overhaling og at kanskje choke ikke fungerer riktig.
Jeg oppdaget i samme slengen en del ising på rør inn til forgasser, røret som er under flensen (se vedlagte bilde):

Image

Er det noen som har en formening av hva dette kan komme av?

Ligger også ved flere bilder slik at man kan se hele forgasser (fjær til gasswire er uoriginal, skjønner ikke hvordan festeanordningene til denne har vært tidligere).

Image

Image

Image

Image

Om noen har en slik forgasser, overhalt eller ikke, så er jeg ute etter å kjøpe en.

Takker på forhånd for all hjelp!  :)
1967 1300 "Trollet"
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Solex Forgasser 1300

Post by Tistlo »

fjøra skal gå opp at i godset i toppdelen på gassaren. du ser eit hol i godset øve gassarmen. men då må du ha ei orginalfjør.

har du sjekka at du har 6volt på ledningen til choken?og at den har god kontakt i begge endar.
ellers er justering av choke høgaktuelt når da er større temperaturendringar på gang,som feks no på hausten. ta av luftfilteret og sjå på spjeldet på kald motor. juster spjeldet sånn at da akkuratt stenger. du justerar ved å vri choke elementet som er festa me 3skruer. so startar du bilen og kontrolerar at choken opnar seg heilt fullt opp iløpet av max 5 minutt. viktig at den går heilt opp, ellers er elementet bås.

ising er eit heilt vanlig fenomen og er stort sett pga tett forvarmingsrøyr på innsuget/frå eksosen) samt at forvarminge til innsugslufta ofta er mangelfull. du kan sjekka om slangen din som går frå luftfilteret til varmepotto er heil og tilkobla, og so må du stenga igjen spjeldet på luftfilteret sånn at den hengar lufta via slangen stort sett.

men sånn generelt vist da er snakk om at bilen begynnar å køda ved pådrag so er da for lite bensintilførsel. feks tett filter,dårlig nåleventil eller at membranen i pumpa er på veg til å ta kveld. du kan ta av slangen å måla leveringsmengden. og eller bensintrykket.

overhaling av desse er enkelt vist du har under 12 tommeltottar og har tilgang på ein komfyr med panna. du tar å koker opp vatn som du har tilsatt sitronsyra i, legger nedi delane frå den demonterte gassaren og da vil løysa opp da mesta av drit og elendigheit.tar du ein messingbørste til slutt får du vekk da mesta. alle dysene kan du bruka trykkluft til å blåsa gjennom med. pakningsett kostar rundt ein 100lapp, men ikkje bruk meir deler enn nødvendig pga dårlig kvalitet. detta er den enkle delen av jobben. men somregel er da spjeldakselen som slarkar og då kjem da inn falskluft. din forgassarmodell har neppe foringar,og er kun opplagra i huset. du får kjøpt messingforingar til formålet på ebay eller laga sjøl. du tar ut akslingen og so borar du opp holene til ca 10.5 og limar inn messingforingane med 2k epoksylim. etter herding kan du deretter ta ein brotsj og brotsja deg gjennom foringane så du får dei 100% på linja og får ein fin passning mot akslingen.obs, mål akslingen fyrst, ofta er den litt sleten og, så ikkje brotsj for mykje før du prøver den.

etter øverhaling må du justera den inn på nytt. da bør du gjera etter at du har justert ventilane og har justert tenninga ivertfall statisk.når da gjeld tenning so er da sånn at vist du har stift med kondensator er den ofta brent,som fører til dårligare gnist, som fører til ein motor som er endå meir utsatt for problem vist du får ising etc. anbefalar elektronisk tenning,som gjer langt bedre krutt på ein gamal orginalmotor..
TLF: 97419035
User avatar
Aurelio
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 38
Joined: Thu Aug 27, 2015 11:52 pm
Location: Askøy

Sv: Solex Forgasser 1300

Post by Aurelio »

Tusen takk for meget utfyllende svar!

Jeg har nå kontrollert at choke/butterfly fungerer, alt er i skjønneste orden.
Denne står nesten stengt når den er kald og åpner jevnt og trutt når motor blir varm.
Kontrollerte også at ledningen som var løs hadde spenning frem til choke (hadde 6v).

Jeg justerte litt på skruen som står på toppen av "armen/hendel" som gasswire er festet i (den gasswire drar i).
Vet ikke om man egentlig skal plukke på denne, men problemet løste seg etter det (mulig den har ristet løs?).
1967 1300 "Trollet"
Post Reply