Page 1 of 3

Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 10:30 am
by RZR Sune
Hei Folkens,

Dette er litt off topic, men ikke så hakkende langt unna interesseområdet vårt er det ikke.

Mange av oss kjører uten eller med elendige sikerhetsseler i bilene våre.
I dag var jeg vitne til en litt stygg sak på veg inn til jobb der en dame i 30- årene fikk seg en flygetur
rett i frontruten/rattet pga. manglende sikkerhetsseler i veteranbilen sin (Ford 17M).
Hun hadde nok ikke store farten vil jeg tro da hun kjørte i morgenrushet inn mot byn, men det er mange skarpe kanter i en gammel bil så skadene ble unødvendig store pga. mangelen av sikkerhetsbelter.

Sykebilen plukket opp dama og tok hånd om henne. Bilen sprutet vann og andre vesker som en Ford ofte gjør når den får en lusing.
(http://www.ba.no/nyheter/article3833424.ece)

I Panelen er det ikke så mye som ett hoppestrikk eller en buksesele som skal holde undertegnede fast.
Så vinterens plan er altså å få litt safety i Panelen. Bremser og belter er første pri.

Bremser er ikke noe problem. Eller rettere sagt er det lommeboken som bestemmer hvor store bremser en kjøper. Det er masse på markedet. Alt fra Porsche 944 bremser til CB-settet eller full overhaling av orginalbremsene. De funker bra de også om alt er på GH. Time vil sjå.

Når det gjelder sikkerhetsseler er det litt mer begrenset. Jeg har tenkt på "magebeltet" Wolfsburg West og Cip1,
men er litt skeptisk til kun mage belte.

Så utfordringen til dere er:

Hva funker av seleløsning i en Split Buss? Helst uten at det tar en time å kle på seg
en tvangstrøye der jeg ikke rekker frem til 3.giret engang. Det er mange tråder på disse temaene så kom med forslag og tips om løninger dere har sett og lest.
Seriøse og ikke seriøse. Er sikker på at mange boble eiere kjører rundt i gamle belter som i praksis ikke funker i det hele tatt.
Dere husker sikkert Martin som heldigvis overlevde et en stygg ulykke på veg til treff. Neste år skal vi kjøre til SCC igjen. Da har vi ingen å tape. 
Safety first som det heter. Litt av poenget også er at det skal se litt Naist ut også.
Ellers kunne jeg sikkert kjøpt noe Volvo 240 greier og boltet det fast.

Ka dykk sei? Hvem leverer godsakene? Farger på beltene? Lure løsninger? Skulte løsninger?
Post bilder og linker etc. Kjør debatt!

Sune

http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... W20BUSCRGY

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 10:55 am
by Jon T
Hvor mye er livet ditt verd?
Her er englands største produsent:http://www.securon.co.uk/?gclid=CM75ztT ... 1QodW1FLFQ
Pynt med noe fra "gucci":http://www.seatbeltpads.com/
evt kjøp noe for en gammel amerikaner:http://wescoperformance.stores.yahoo.net/seatbelts.html

Ikke at det er noe gale med simpson seler, men erik brukte kanskje 1 time totalt frem og tilbake til scc på å stroppe seg opp og ned i ovalen, så den ville jeg styrt unna.
Jeg ville gått for noen nye repro boble seler, eller repro fra amerikaner evt engelske biler, da ser det litt nais ut også!

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 11:00 am
by RZR Sune
Helt topp Jon T . Det var dette jeg håpte på. Gode innspill dette. Kjør debatt!

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 1:48 pm
by RZR Andy
Har grublet på dette noen ganger jeg også... sannelig ikke godt å si hva som er best! Solide 4 punkts racingbelter holder deg nok fast så du ikke stuper ut, men samtidig har du liten sjans når rattstammen og rattet er på vei bakover og fronten nærmer seg hjulbuene. Blir neppe noe pent syn det heller. Selv med standard 3-punkt eller hoftebelter har du liten sjans til å komme deg ut. Noen vil mene at din beste sjanse er en flygetur - bare sørg for å alltid ha safarirutene åpne! Nei det er farlige greier dette, risken er kanskje prisen vi betaler for å kjøre med gammelbil? Mye det samme gjelder i forhold til folkevogner, jo eldre dess verre!
Tror det eneste som kan sikre oss noenlunde er et helbur og dertil hørende seter og seler. Kanskje også hjelm. Men det ser både pussig ut og tilsynet godtar visst ikke veltebur i gatebiler? :-\

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 2:13 pm
by RZR Sune
Sant nok. Et solid rør bak kick panelene hadde vært fristende.
Safaries er fett uansett. Safety or not. Å få en humle i knollen i 80km/t er vel også tett oppunder ugunstig;)
Ka sier lovens lange arm? Joker! Kom på banen!:)

S

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 2:32 pm
by RZR Andy
RZR Sune wrote: Sant nok. Et solid rør bak kick panelene hadde vært fristende.
Safaries er fett uansett. Safety or not. Å få en humle i knollen i 80km/t er vel også tett oppunder ugunstig;)
Ka sier lovens lange arm? Joker! Kom på banen!:)

S
Get some cheap sunglasses! Humler suger, fikk en i øyet en gang i 50 på tråsykkel - holdt på å gå kjøre rett i grøften, gitt!
Finnes vel gode bur å få tak i til T2?

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 2:40 pm
by RZR Sune
Trimma DBS? 50km/t Da fikk du sving på pedalene! Ikke gunstig å få Humle på besøk da nei.
Veltebur ja... litt overkill med den farten vi operere med er det ikke? Og Biltilsynet og veltebur er jo ikke det helt store...

Kanskje dette er noe å ta med i samme diskusjon?

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 2:42 pm
by RZR Sune
Dette var en ny sak som testes ut i noen Ford modeller. Ikke dum denne!!

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 2:57 pm
by Jon T
RZR Sune wrote: Dette var en ny sak som testes ut i noen Ford modeller. Ikke dum denne!!

Greit nok Ford sliter med salgstallene, men skal de sette inn en blondine i hver bil?
Veltebur hadde nok vært tingen men det er jo umulig å få godkjent og krever en del kutting i bilen.
Go for 3-punkts!

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 3:08 pm
by VW 181
knurren/Jon T wrote:
RZR Sune wrote: Dette var en ny sak som testes ut i noen Ford modeller. Ikke dum denne!!

Greit nok Ford sliter med salgstallene, men skal de sette inn en blondine i hver bil?
Veltebur hadde nok vært tingen men det er jo umulig å få godkjent og krever en del kutting i bilen.
Go for 3-punkts!
Helt greit med en blondine i hver bil, vel??? Ser overhodet ikke problemet!  ;)
Nok om det, dersom du har mulighet for å sette inn 3-punkts, hadde det kanskje vært det beste. Har selv kun hoftebelte, og har mang en gang tenkt at dersom det smeller, så blir det i hvert fall 2 deler å plukke opp...Ingen kjekk tanke, men så går man med en viss stil.
Verste jeg har sett, var en 181 for mange år siden i Hamburg, han hadde kun 2 kjettinger rundt seteryggen, festet med karabinkroker! Ikke helt GH..

Som du sier Sune, vi har ingen å miste, så ta det du føler er sikrest, ikke det som er penest! Kjekt hvis det kan kombineres, men prioriter rett!!

jh

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 6:03 pm
by RZR Arve
Så at Trygve hadde montert en inretning på Ovalen som står på Hop. En trekkspillaktig greie som var montert på styrestammen, skulle kollapse ved en eventuell kollisjon slik at styret ikke kom som et spyd i brystet. Er dette noe å satse på?

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 6:45 pm
by RZR Sune
Sikkert en god ide. Dette er jo vanlig for nyere biler så det er nok ikke dumt nei.

Sune

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 07, 2008 7:38 pm
by Jon T
Joker nord wrote: Så at Trygve hadde montert en inretning på Ovalen som står på Hop. En trekkspillaktig greie som var montert på styrestammen, skulle kollapse ved en eventuell kollisjon slik at styret ikke kom som et spyd i brystet. Er dette noe å satse på?
dette er standard på min 67!

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 14, 2008 12:34 pm
by Solan
knurren/Jon T wrote:
Joker nord wrote: Så at Trygve hadde montert en inretning på Ovalen som står på Hop. En trekkspillaktig greie som var montert på styrestammen, skulle kollapse ved en eventuell kollisjon slik at styret ikke kom som et spyd i brystet. Er dette noe å satse på?
dette er standard på min 67!
Visste ikke at du hadde den første ESV (Experimental Safety Vehicle) som Volkswagen noengang hadde laget, Jon! Samlerobjekt!

Sv: Sikkerhetsbelter i gamle biler

Posted: Tue Oct 14, 2008 1:40 pm
by Jon T
Solan wrote:
knurren/Jon T wrote:
Joker nord wrote: Så at Trygve hadde montert en inretning på Ovalen som står på Hop. En trekkspillaktig greie som var montert på styrestammen, skulle kollapse ved en eventuell kollisjon slik at styret ikke kom som et spyd i brystet. Er dette noe å satse på?
dette er standard på min 67!
Visste ikke at du hadde den første ESV (Experimental Safety Vehicle) som Volkswagen noengang hadde laget, Jon! Samlerobjekt!
Pyse strikk har jeg også, installerte nye i våres da jeg fikk skilt. jeg tenker sikkerhet til tross for kjøringen min!!            :police: