Sikkerhetsbelter i gamle biler
Posted: Tue Oct 07, 2008 10:30 am
Hei Folkens,
Dette er litt off topic, men ikke så hakkende langt unna interesseområdet vårt er det ikke.
Mange av oss kjører uten eller med elendige sikerhetsseler i bilene våre.
I dag var jeg vitne til en litt stygg sak på veg inn til jobb der en dame i 30- årene fikk seg en flygetur
rett i frontruten/rattet pga. manglende sikkerhetsseler i veteranbilen sin (Ford 17M).
Hun hadde nok ikke store farten vil jeg tro da hun kjørte i morgenrushet inn mot byn, men det er mange skarpe kanter i en gammel bil så skadene ble unødvendig store pga. mangelen av sikkerhetsbelter.
Sykebilen plukket opp dama og tok hånd om henne. Bilen sprutet vann og andre vesker som en Ford ofte gjør når den får en lusing.
(http://www.ba.no/nyheter/article3833424.ece)
I Panelen er det ikke så mye som ett hoppestrikk eller en buksesele som skal holde undertegnede fast.
Så vinterens plan er altså å få litt safety i Panelen. Bremser og belter er første pri.
Bremser er ikke noe problem. Eller rettere sagt er det lommeboken som bestemmer hvor store bremser en kjøper. Det er masse på markedet. Alt fra Porsche 944 bremser til CB-settet eller full overhaling av orginalbremsene. De funker bra de også om alt er på GH. Time vil sjå.
Når det gjelder sikkerhetsseler er det litt mer begrenset. Jeg har tenkt på "magebeltet" Wolfsburg West og Cip1,
men er litt skeptisk til kun mage belte.
Så utfordringen til dere er:
Hva funker av seleløsning i en Split Buss? Helst uten at det tar en time å kle på seg
en tvangstrøye der jeg ikke rekker frem til 3.giret engang. Det er mange tråder på disse temaene så kom med forslag og tips om løninger dere har sett og lest.
Seriøse og ikke seriøse. Er sikker på at mange boble eiere kjører rundt i gamle belter som i praksis ikke funker i det hele tatt.
Dere husker sikkert Martin som heldigvis overlevde et en stygg ulykke på veg til treff. Neste år skal vi kjøre til SCC igjen. Da har vi ingen å tape.
Safety first som det heter. Litt av poenget også er at det skal se litt Naist ut også.
Ellers kunne jeg sikkert kjøpt noe Volvo 240 greier og boltet det fast.
Ka dykk sei? Hvem leverer godsakene? Farger på beltene? Lure løsninger? Skulte løsninger?
Post bilder og linker etc. Kjør debatt!
Sune
http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... W20BUSCRGY
Dette er litt off topic, men ikke så hakkende langt unna interesseområdet vårt er det ikke.
Mange av oss kjører uten eller med elendige sikerhetsseler i bilene våre.
I dag var jeg vitne til en litt stygg sak på veg inn til jobb der en dame i 30- årene fikk seg en flygetur
rett i frontruten/rattet pga. manglende sikkerhetsseler i veteranbilen sin (Ford 17M).
Hun hadde nok ikke store farten vil jeg tro da hun kjørte i morgenrushet inn mot byn, men det er mange skarpe kanter i en gammel bil så skadene ble unødvendig store pga. mangelen av sikkerhetsbelter.
Sykebilen plukket opp dama og tok hånd om henne. Bilen sprutet vann og andre vesker som en Ford ofte gjør når den får en lusing.
(http://www.ba.no/nyheter/article3833424.ece)
I Panelen er det ikke så mye som ett hoppestrikk eller en buksesele som skal holde undertegnede fast.
Så vinterens plan er altså å få litt safety i Panelen. Bremser og belter er første pri.
Bremser er ikke noe problem. Eller rettere sagt er det lommeboken som bestemmer hvor store bremser en kjøper. Det er masse på markedet. Alt fra Porsche 944 bremser til CB-settet eller full overhaling av orginalbremsene. De funker bra de også om alt er på GH. Time vil sjå.
Når det gjelder sikkerhetsseler er det litt mer begrenset. Jeg har tenkt på "magebeltet" Wolfsburg West og Cip1,
men er litt skeptisk til kun mage belte.
Så utfordringen til dere er:
Hva funker av seleløsning i en Split Buss? Helst uten at det tar en time å kle på seg
en tvangstrøye der jeg ikke rekker frem til 3.giret engang. Det er mange tråder på disse temaene så kom med forslag og tips om løninger dere har sett og lest.
Seriøse og ikke seriøse. Er sikker på at mange boble eiere kjører rundt i gamle belter som i praksis ikke funker i det hele tatt.
Dere husker sikkert Martin som heldigvis overlevde et en stygg ulykke på veg til treff. Neste år skal vi kjøre til SCC igjen. Da har vi ingen å tape.
Safety first som det heter. Litt av poenget også er at det skal se litt Naist ut også.
Ellers kunne jeg sikkert kjøpt noe Volvo 240 greier og boltet det fast.
Ka dykk sei? Hvem leverer godsakene? Farger på beltene? Lure løsninger? Skulte løsninger?
Post bilder og linker etc. Kjør debatt!
Sune
http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... W20BUSCRGY