Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by StarBugs Geir »

Mener det er samme som type1, men husker ikke helt....... :-\ Bare oppgi type3 og årsmodell til HotShop eller Unneberg, så får du nok rett. Husk å få med pakninger, og riktig støtstang + t-stykke til bensinslangen (om du ikke har det). Du bør også bytte til kvalitets-bensingslanger. IKKE Biltema. De morkner fort.... :)

Ha bensinfilter før pumpa, og helst før motorrommet. Bruk riktige slangeklemmer. Denne typen:

[attachment=1]

"Vanlige" klemmer gir ikke jevnt press rundt slangen. :)
Attachments
47-122110270116_0.jpg
47-122110270116_0.jpg (4.67 KiB) Viewed 1054 times
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Deler bestilt hos Hot Shop. :)
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Image

Allright! Men enkelt spørsmål, skal støtstangen med den runde enden ned?
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by Henrik »

Ja
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by hans »

kan jeg få spørre hva som er den runde enden av den stangen ? :D
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Hehe. Den som ikke er flat. ;)
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Planen var egentlig å skifte pumpe i morgen, søndag, men klarte ikke å holde meg. Etter 12 timer med stein, støp, grus og annet drit, måtte jeg bare prøve. Konsentrasjonen var deretter og skuffelsen var stor når tilkoblingene på pumpen kom i konflikt med koblingen for stagene som går til gasserne. Første tanke var da å justere foten, men det ble ikke noe bra heller. Mens jeg satt der og gapte, så jeg på skruene på pumpen at den kunne snues på. Toppen ble snudd, men da kom den i konflikt med blokken.

Det er vel i slike situasjoner en skal telle til ti og begynne på nytt. Så da at en kan snu toppen av pumpen og vri inngangen for seg selv. Da funket det!

Tålmodigheten var egentlig borte nå, så måtte prøve med de gamle slangene. Merket at de egentlig var for store for den nye pumpen, men måtte prøve. Bilen gikk! Ble stoppet fort av sikkerhet- og brannansvarlig ropte om bensinlekkasje.

Men der var det slutt på tålmodigheten. Skifter slanger i morgen og krysser fingrene. :)
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by VW 181 »

Supert!  :thup
Da er det bare å satse på at dette er ordnet, og at bilen fungerer fint resten av sesongen.  :)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by StarBugs Geir »

Originalt funker! :thup Rekker fint C&C da. ;)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Image

Juhu, hun er i live! Turde ikke lenger enn Plantasjen fra Askøy, men virker som det går bra.

Trodde ikke bilen skulle gå i dag, så lovet meg bort til grillings. Hvis det ikke blir altfor sent, stikker jeg gjerne innom C&C. :)
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Som sagt, så gjort. Cars & Coffee på Lagunen, Bergen.

Takk for tips til utbedring btw. De blir utført en dag tiden strekker til. ;)

[img width=600 height=600]http://40.media.tumblr.com/0a0c68cfc494 ... 1_1280.jpg[/img]
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Godt jobba! :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Hepp!

Det har både skjedd mye og lite siden sist. Varianten var med på bursdagsfeiringen til VWACB og det var det som var dråpen for min del. Et trist forsøk på salg, endte nesten i byttehandel med en VW Caravelle Rico -87, men ble ikke noe av. Her en et lite utklipp av annonsen for en ønskereprise av sist tur.

Spikeren i kisten for min del, kom under siste tur. Den lokale klubben hadde bursdagsfeiring, så vi skulle cruise litt gjennom sentrum. Bilen ble startet på vanlig vis ved hjelp av ekstra batteri og dagen som skulle bli temmelig fin, ga et første hint på vei til sentrum. Bilen har gitt et lite host fra seg i ny og ne, men dette har jeg sett på som en sånn veteranbilting, det er jo forgassere så litt rusk her må man vel bare regne med. Problemet var her at det ble verre. Turen gjennom sentrum ble en kamp for å holde bilen i gang og skuddene fra eksosen sang gjennom sentrum på en slik måte at jeg regner med at de eldste i Bergen fikk dårlige minner. Skandalen var et faktum da bilen stoppet i Sandviken og de andre klubbmedlemmene måtte dytte meg ut av veien. Bilen ble kjempet i gang igjen og turen til Breistein ble med et lydspor som en krigsfilm. En av gurene i klubben tok seg en titt og det var vel realiteten gikk opp for meg. Ekte og realistisk ord som "jeg fikk aldri min tilsvarende bil til å gå", "skal du ha denne til å gå riktig, må du ta alt fra hverandre og sette det sammen igjen".

Hjemturen var noe av det mest traumatiske jeg har vært gjennom. Jeg var ikke kommet til Hylkje igjen før bilen harket og hostet som vanlig. Bilen humpet som den hatet sitt eget liv og ville ende det fortest mulig og jeg har aldri vært så svett gjennom Fløyfjellstunnelen. Etter hvert kjørte jeg rundt alle tunneler for å hindre avisoverskrifter og folk må virkelig ha fått noen artige bilder hvor en blå gammel bil humper av gårde på motorveien. Enden på historien var at den var nå såpass grei med meg at den holdt helt til den kom hjem på tunet vårt hvor jeg måtte be min tålmodige samboer om å hjelpe og dytte bilen til sengs. Og her har den stått siden, i en tørr og fin garasje.


Som de fleste skjønner, gikk det ikke særlig bra å selge en Type 3 som ikke går på vinteren. Dette var noe jeg skjønte etterhvert og har derfor gått et par runder med meg selv.

Noe av det jeg har syntes har vært vanskelig å ha en veteranbil, er dilemmaet original vs oppusset i bra stand. Altså, å prøve å få denne bilen original er jo et tapt kapittel siden det er gjort noen ting med den som vil gjøre at den aldri bli original igjen. Men jeg så for meg at denne skulle bli tipp topp en dag. Jeg har nå innsett at dette vil den aldri bli i mitt eie og dette av flere grunner. Jeg har ikke/vil ikke bruke så mye penger som det krever og har ikke kompetansen til å gjøre det. Løsningen på det hele kom litt av seg selv da den ikke ble solgt: Ha bilen som den er og kose seg med den! Rett og slett ha det kjekt. Hvis heller stjernene står rett, skal jeg se om jeg orker å fikse noe. Og det gjorde jeg i dag.

Noe som har irritert meg, er den harry sotingen. Synes disse bilene er finest uten. Så da var det å plukke den av. Bilen før action.

[img width=800 height=450]http://36.media.tumblr.com/374ed90f2758 ... 1_1280.jpg[/img]

Verktøyet var hårføner og "platetoppskraper".

[img width=800 height=450]http://40.media.tumblr.com/b7fe8c779999 ... 1_1280.jpg[/img]

Synes det ble mye bedre.

En annen ting, er de oransje blinklysene foran. Dette er et godt eksempel på tanker som har irritert meg. Det kuleste hadde jo vært å gjøre det litt mer elegant enn hvordan de er montert nå. Felle de inn i fangeren kanskje? Dermed har de bare blitt liggende. Nå er jeg litt mer sånn; spiller det noe rolle da? Er ikke det bare å gi gass?

[img width=800 height=450]http://40.media.tumblr.com/d07f97b98fe1 ... 1_1280.jpg[/img]

Sånn var det altså før. Ikke verdens beste bilde, men en ser poenget.

[img width=800 height=450]http://36.media.tumblr.com/da22fc462b48 ... 1_1280.jpg[/img]

Synes det ble greit jeg.

Når det gjelder å få bilen til å gå igjen, har jeg innsett at jeg trenger hjelp. Har en bekjent som har sagt seg villig til å ha bilen hos seg i vinter og få den til å svive igjen, så vi får se når han har tid.
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Tror nok du er inne på noe nå! Hold det tekniske i gang og gjør det andre når du har tid og lyst.
Vist du vil ha en original bil så er det nok like greit å kjøpe en original en først som sist.. Denne er unik på sin måte og du stiller friere til å gjøre ting som du selv ønsker :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

djupevik wrote: Tror nok du er inne på noe nå! Hold det tekniske i gang og gjør det andre når du har tid og lyst.
Vist du vil ha en original bil så er det nok like greit å kjøpe en original en først som sist.. Denne er unik på sin måte og du stiller friere til å gjøre ting som du selv ønsker :thup
Det var det jeg også kom fram til. :) Må innse at bilen er som den er og heller holde den rullende. Så nå er det bare å samle tankene sine og bare gi gass!
Post Reply