Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by VW 181 »

fiskelandslaget wrote:
djupevik wrote: Tror nok du er inne på noe nå! Hold det tekniske i gang og gjør det andre når du har tid og lyst.
Vist du vil ha en original bil så er det nok like greit å kjøpe en original en først som sist.. Denne er unik på sin måte og du stiller friere til å gjøre ting som du selv ønsker :thup
Det var det jeg også kom fram til. :) Må innse at bilen er som den er og heller holde den rullende. Så nå er det bare å samle tankene sine og bare gi gass!
Veldig bra innstilling! Kjekt at du beholder denne.  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Varianten har fått en lillesøster! Dette skjedde fredagen før rushtidsavgiften ble igangsatt, så nå pendler jeg endelig i en VW igjen. :)

[img width=800 height=314]http://40.media.tumblr.com/e12e5b3e9ddd ... 1_1280.jpg[/img]
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Grattis med elbil! UP må vel være det som er mest likt ei boble i dagens utvalg hos vw :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

djupevik wrote: Grattis med elbil! UP må vel være det som er mest likt ei boble i dagens utvalg hos vw :thup
Det er iallfall ikke for mye utstyr i den. ;)
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by Solan »

UP som i Up! og ikke som i UtrykningsPolitiet, vel å merke  ;D
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Med tanke på at det er et hundebur baki der, hadde det ikke vært plass til så mange kjeltringer. ;)
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Da var våren på en måte kommet og siden en eller annen luring (Noen her inne?) åpnet sesongen for luftkjølte VW på Askøy, kjente jeg at det kriblet etter å komme i gang. Siden jeg har innsett min manglende kompetanse på området, fikk jeg inn en som har det og vi har sett litt på Varianten nå i påsken. Vi fikk den i gang igjen og den sviver forsåvidt, men utrolig ujevnt.

Dessverre virker det som mange mulige feilkilder. Pluggene sitter jo litt køddent til, så har hatt ute en og den så grei ut. Pluggledningene er type Biltema og litt eldre, så de kan være en feilkilde. Fordeleren virker litt vinglete, så den kan være en mulighet. Gasserne var tett, men litt slapt chokespjeld på den ene. Da vi sjekket med den type pistol man bruker for å sjekke tenningen, blinket det jo så usystematisk som blitsen på diskoteket i Løfjellet fritidsklubb i 1998. Vi målte også ut fra coil til fordeler, samme greien der.

Konklusjonen er da, eller forsøket iallfall, er å bytte coilen, siden den ser ut som den har gjort jobben sin for noen år siden. Klør etter å få inn en ny og se om det hjelper på.

Ikke så mye biler å ta fra operasjonen, regner med de fleste vet hvordan en coil ser ut. Så her er et bilde av bilen. For å fargelegge litt.

[img width=800 height=450]http://41.media.tumblr.com/1a54895561ac ... 1_1280.jpg[/img]

Og ja, en liten videosnutt fra når den ble levende igjen. :)

http://fiskelandslaget.tumblr.com/post/141854781951/its-alive
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Kanon :thup Får håpe det ordner seg med ny coil! :)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

djupevik wrote: Kanon :thup Får håpe det ordner seg med ny coil! :)
Var dessverre ikke noe suksess med ny coil. Riktignok en billigcoil som koster det samme som en Snickers-is, men var verdt et forsøk. Bilen går skikkelig ujevnt, dør på tomgang og tenningspistolen lyser like ujevnt som før.

Min samboer har vært og kladdet på bilen, så er tydeligvis kjærlighet ett eller annet sted..

[img width=337 height=600]https://41.media.tumblr.com/7dd83d0bd9d ... o1_540.jpg[/img]
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Har ikke greie på tenningsgreier. Men høres jo ut som noe er på jordet. Hva med fordelerlokk, rotor etc.? Du skriver jo at fordeleren er litt løs, kan det ha resultert i noe skade?
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

Noe er jo galt her, ingen tvil om det. :)

Aner faktisk ikke. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Hvis jeg tenker høyt, kommer jeg på mye:

* Spenningen til coilen, tuller den seg grunnet ladereelet jeg byttet for en stund siden?

* Har dette noe med at den ikke lader noe særlig?

* Er det gasserne, burde de vært splittet og rengjort?

* Er det fordeler, pluggledninger, plugger?

* Hadde det enkleste vært å ta ut motoren og gjort alt skikkelig?

* Er det å ta seg vann over hodet?

* Er livet rettferdig?
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by djupevik »

Ja her blir det nok prøv og feil metoden helt til man finner løsningen. Nytt fordelerlokk og rotor er ikke de dyreste greiene, så det kan jo være en start?s
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by hans »

kan svare deg på at livet ikke er rettferdig, utover det ... bestikk en motorkyndig til å ta en titt på motoren, gjerne ute av bilen (få den i en startbukk.)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
fiskelandslaget
Medlem
Medlem
Posts: 112
Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by fiskelandslaget »

En motorkyndig er bestilt og verden blir muligens i balanse igjen. Forhåpentligvis før sesongen begynner. :)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant

Post by Tistlo »

pri 1: skift samtlige tenningsdeler med nye, av bra merker. da inkluderar alle deler altso, ujavn blinking på diskolys tyder på dårlig tenning på enkelte sylindarar. da kan då vera mangelen på straum UT til plugg eller at sjølve pluggen er defekt, klabba til eller har fått noia. = skift alt, og juster inn på statisk vis. juster og forgassarane, sjekk at begge to er synkronisert og at dei får sin nødvendige dram frå aksdysa - likt. juster choken så den sovidt er stengt på kald motor, syncronisering til slutt skjer med flowmålar, lån,leig eller kjøp. kan anbefala deg elektronisk tenning.
TLF: 97419035
Post Reply