Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant
Moderators: Global moderator, Global moderator
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Fiskelandslagets -73 Type 3 Variant
Endelig er det sommerferie for meg også og da er det på tide å få ut fingen og lage en egen tråd for Varianten.
Bilen ble kjøpt på impuls i april/mai, type usett, fra en kar på Facebook. Hentet i Stavanger og kom meg helskinnet hjem uten de største problemer. (Måtte ha hjelp fra en forbipasserende for å få opp panseret for å fylle bensin.)
De to største utfordringene med bilen, var en girspake som føltes som å stappe et armeringsjern ned i en vaskebøtte. Foring ble byttet etter ca en ukes arbeid fordelt ut på kveldene, men slik er det når en aldri har gjort det før. Det andre var at panserlåsen var i starten meget vanskelig å få opp før han til slutt ikke ville. Dette endte med en tremannsjobb og ørten trekiler før vi fikk kjempet det opp og fikset selve låsen.
Bilen fikk være med på litt forskjellig i starten. Vårmønstringen på Lagunen, Norsk Motordag på Koengen og Bug Out på Festplassen. Den vant faktisk en pris i sin klasse, tjoho!
Så kom den skumle hverdagen. Terrasse skulle bygges, og stakkars Varianten ble glemt. Når jeg først skulle lufte den litt, ble den såpass sur at den supte ut det siste som var i batteriet og det var dermed stopp. Fikk tak i et ekstra batteri og i det bilen kom til live igjen med startgass, sa det poff. (Tror jeg iallfall, mener det var et lite smell.) Ladelyset lyser i dashbordet og den vil ikke lade. Har fulgt oppskriften på vwnorge.no og slik jeg tolker det, er det enten løse kontakter eller ladereleet/regulatoren.
Status per i dag, er at jeg skal sjekke alle kontaktene og kablene. Som elektriker er det så fælt å se det elektriske i den bilen, at jeg må synge litt på Vinskvetten hver gang jeg skal feilsøke for å ikke å gå helt i kjelleren. Det neste blir vel å bestille følgende:
http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10203-regulator-68-12v
Så var det bilder da. Når man er vant til dagens sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, føles bildeopplastingen på dette forumet som en reise til 1800-tallet. Med mindre det finnes en enklere metode enn hva jeg har forstått, ligger jeg ut litt linker foreløpig.
[img width=600 height=600]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=567597A9[/img]
[img width=330 height=600]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56412119[/img]
https://instagram.com/p/2q116vDjNf/?taken-by=fiskelandslaget
https://instagram.com/p/3l23waDjN6/?taken-by=fiskelandslaget
https://instagram.com/p/36q_JdjjBl/?taken-by=fiskelandslaget
Bilen ble kjøpt på impuls i april/mai, type usett, fra en kar på Facebook. Hentet i Stavanger og kom meg helskinnet hjem uten de største problemer. (Måtte ha hjelp fra en forbipasserende for å få opp panseret for å fylle bensin.)
De to største utfordringene med bilen, var en girspake som føltes som å stappe et armeringsjern ned i en vaskebøtte. Foring ble byttet etter ca en ukes arbeid fordelt ut på kveldene, men slik er det når en aldri har gjort det før. Det andre var at panserlåsen var i starten meget vanskelig å få opp før han til slutt ikke ville. Dette endte med en tremannsjobb og ørten trekiler før vi fikk kjempet det opp og fikset selve låsen.
Bilen fikk være med på litt forskjellig i starten. Vårmønstringen på Lagunen, Norsk Motordag på Koengen og Bug Out på Festplassen. Den vant faktisk en pris i sin klasse, tjoho!
Så kom den skumle hverdagen. Terrasse skulle bygges, og stakkars Varianten ble glemt. Når jeg først skulle lufte den litt, ble den såpass sur at den supte ut det siste som var i batteriet og det var dermed stopp. Fikk tak i et ekstra batteri og i det bilen kom til live igjen med startgass, sa det poff. (Tror jeg iallfall, mener det var et lite smell.) Ladelyset lyser i dashbordet og den vil ikke lade. Har fulgt oppskriften på vwnorge.no og slik jeg tolker det, er det enten løse kontakter eller ladereleet/regulatoren.
Status per i dag, er at jeg skal sjekke alle kontaktene og kablene. Som elektriker er det så fælt å se det elektriske i den bilen, at jeg må synge litt på Vinskvetten hver gang jeg skal feilsøke for å ikke å gå helt i kjelleren. Det neste blir vel å bestille følgende:
http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10203-regulator-68-12v
Så var det bilder da. Når man er vant til dagens sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, føles bildeopplastingen på dette forumet som en reise til 1800-tallet. Med mindre det finnes en enklere metode enn hva jeg har forstått, ligger jeg ut litt linker foreløpig.
[img width=600 height=600]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=567597A9[/img]
[img width=330 height=600]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56412119[/img]
https://instagram.com/p/2q116vDjNf/?taken-by=fiskelandslaget
https://instagram.com/p/3l23waDjN6/?taken-by=fiskelandslaget
https://instagram.com/p/36q_JdjjBl/?taken-by=fiskelandslaget
Last edited by fiskelandslaget on Tue Jan 19, 2016 9:37 pm, edited 1 time in total.
Sv: -73 Type 3 Variant
[img width=600 height=600]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=568020AB[/img]
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Sv: -73 Type 3 Variant
Høyreklikk facebook bildet, kopier linken, trykk på bilde ikonet over her - lim inn mellom taggene [img) [/img)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: -73 Type 3 Variant
Type 3 dynamoer er ikke akkurat standardvare. Jeg brukte type1 i min. Du bare snur den og lar "tappen" som reimhjulet var på stikken ut bak. Bare sikre ledninger (og fingre) mtp tappen. Dynamo/alternator på type3 har jo ikke noe med kjølingen å gjøre, så det er nok mulig å få til noe med universal-greier fra Biltema pgså. Det hadde jeg planer om, men siden det funket med type1 brukte jeg ikke mer tid på det.
Hvis den lader bra målt rett på dynamo så kan det jo være regulator som du skriver.
Hvis den lader bra målt rett på dynamo så kan det jo være regulator som du skriver.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: -73 Type 3 Variant
Jar sett denne på vegen en gang, tøff bil Ble desverre ikke til at jeg hentet varianten til Bergen i år, satser på å ta det igjen neste år :-)
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Sv: -73 Type 3 Variant
Takk for tips om opplasting av bilder. Når jeg ser hvor enkelt det er, blir jeg nesten litt flau. Men la gå, let's move on!
For å feire, her er et bilde fra en av de første dagene på tunet hjemme.
Angående lading og den problemstillingen der, takk for at dere tar dere tid til å gi råd. Status er som følger:
Fikk regulatoren fra Hot Shop og erstattet det gamle. Dette ga dessverre ikke utslag, det lyste fremdeles på [G] foran i dashbordet. Tilbake til oppskriften på feilsøking. Prøvde meg på polariseringen av dynamo, som egentlig gikk forholdsvis greit så lenge jeg lot være å kortslutte batteriet.
Kjørte den et par runder og koblet alt opp igjen. Bilen startet og gikk en liten stund, dog med hjelp av startgass. Stoppet etter en stund og ville ikke starte igjen, selv ikke med startgass.
Så da er jeg litt tilbake til start igjen. En bil som ikke går. MEN, en annen ting som er litt en case også, da det "smalt" når det først gikk galt, forsvant "B"-lyset fra dashbordet. Håpet at det skulle kommet tilbake igjen i dag da dynamoen ladet igjen, men den gang ei.
I Haynes-boken finner jeg ingenting om feilsøking, i manualen står det følgende:
"B"-lyset skal lyse ved tenning på og slukke når bilen starter. Hvis ikke, kontakt et Volkswagen-verksted.
Så nå er jeg egentlig ikke sikker på hvor jeg skal begynne. Eneste jeg vet, er at jeg har satt to batterier på lading, for dette tror jeg ikke løser seg med det første..
Og ja, takk for fine ord om bilen forresten!
For å feire, her er et bilde fra en av de første dagene på tunet hjemme.
Angående lading og den problemstillingen der, takk for at dere tar dere tid til å gi råd. Status er som følger:
Fikk regulatoren fra Hot Shop og erstattet det gamle. Dette ga dessverre ikke utslag, det lyste fremdeles på [G] foran i dashbordet. Tilbake til oppskriften på feilsøking. Prøvde meg på polariseringen av dynamo, som egentlig gikk forholdsvis greit så lenge jeg lot være å kortslutte batteriet.
Kjørte den et par runder og koblet alt opp igjen. Bilen startet og gikk en liten stund, dog med hjelp av startgass. Stoppet etter en stund og ville ikke starte igjen, selv ikke med startgass.
Så da er jeg litt tilbake til start igjen. En bil som ikke går. MEN, en annen ting som er litt en case også, da det "smalt" når det først gikk galt, forsvant "B"-lyset fra dashbordet. Håpet at det skulle kommet tilbake igjen i dag da dynamoen ladet igjen, men den gang ei.
I Haynes-boken finner jeg ingenting om feilsøking, i manualen står det følgende:
"B"-lyset skal lyse ved tenning på og slukke når bilen starter. Hvis ikke, kontakt et Volkswagen-verksted.
Så nå er jeg egentlig ikke sikker på hvor jeg skal begynne. Eneste jeg vet, er at jeg har satt to batterier på lading, for dette tror jeg ikke løser seg med det første..
Og ja, takk for fine ord om bilen forresten!
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Sv: -73 Type 3 Variant
Siden dette skulle være så lekende lett, hvorfor ikke legge inn litt skrytebilder fra Bug Out. En liten trøst i hverdagen når bilen ikke går.
[img width=800 height=533]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1797_o.jpg[/img]
[img width=800 height=533]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 5952_o.jpg[/img]
En av grunnene for at Varianten ikke har fått den fokusen den trenger i det siste, nytt bosted:
[img width=337 height=600]https://40.media.tumblr.com/ee274efb4da ... o1_540.jpg[/img]
Før var det bare pukk på "gulvet" og lecablokker til vegger med en lampe på halv åtte, ble så mye bedre nå.
[img width=800 height=533]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1797_o.jpg[/img]
[img width=800 height=533]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 5952_o.jpg[/img]
En av grunnene for at Varianten ikke har fått den fokusen den trenger i det siste, nytt bosted:
[img width=337 height=600]https://40.media.tumblr.com/ee274efb4da ... o1_540.jpg[/img]
Før var det bare pukk på "gulvet" og lecablokker til vegger med en lampe på halv åtte, ble så mye bedre nå.
Last edited by fiskelandslaget on Fri Aug 14, 2015 10:41 pm, edited 1 time in total.
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Sv: -73 Type 3 Variant
Her er da en video som viser status per i dag. Den var kranglete før, men da løste det seg med startgass. Nå vil den ikke det heller.
Savner også B-lyset, men vet ikke om det er noe sammenheng?
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Sv: -73 Type 3 Variant
Det høres jo ut som den vil starte, men ikke får bensin. Kan det være bensinpumpen?
Ligger ca 11V på den. Skal ikke den pumpe når tenningen er på? Noe måte å feilsøke på denne?
Ligger ca 11V på den. Skal ikke den pumpe når tenningen er på? Noe måte å feilsøke på denne?
Last edited by fiskelandslaget on Sun Aug 16, 2015 6:22 pm, edited 1 time in total.
Sv: -73 Type 3 Variant
Koble den fra og se om den pumper bensin nedi en flaske?
Er det originalt med elektronisk pumpe på denne?
Er det originalt med elektronisk pumpe på denne?
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Sv: -73 Type 3 Variant
Det var det jeg også tenkte. Koblet den fra t-skjøten som går til gasserne og en slange ned i en flaske. Lot tenningen stå på en stund, men vet ikke om det er nok?
Nei, tror ikke det. Ser på Vwnorge at jeg blir anbefalt å montere mekaniske som er originalt og såvidt jeg kan se, står den der allerede. Men tenker at en av de forrige eierne har skiftet for en grunn?
Nei, tror ikke det. Ser på Vwnorge at jeg blir anbefalt å montere mekaniske som er originalt og såvidt jeg kan se, står den der allerede. Men tenker at en av de forrige eierne har skiftet for en grunn?
Sv: -73 Type 3 Variant
Det er sikkert en grunn til at den ikke er i bruk ja. Men det er jo fort gjort å koble om å se, eventuelt handle inn en ny en å montere
Det kom ikke noe bensin etter å hatt på tenningen? Er det noe lyd fra pumpen?
Det kom ikke noe bensin etter å hatt på tenningen? Er det noe lyd fra pumpen?
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm
Sv: -73 Type 3 Variant
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66444.0.html
Pumpen er nå erklært død. Som mange anbefaler, tenker jeg nå å gå tilbake til originalt.
[img width=359 height=600]https://40.media.tumblr.com/da4619141b2 ... o1_540.jpg[/img]
Men er det noe måte å teste den mekaniske? Hva er tur/retur på "tuttene"? Hva pleier å bli defekt på de når de er ødelagt?
Pumpen er nå erklært død. Som mange anbefaler, tenker jeg nå å gå tilbake til originalt.
[img width=359 height=600]https://40.media.tumblr.com/da4619141b2 ... o1_540.jpg[/img]
Men er det noe måte å teste den mekaniske? Hva er tur/retur på "tuttene"? Hva pleier å bli defekt på de når de er ødelagt?
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: -73 Type 3 Variant
Sannsynligvis gåen siden det er satt på elektrisk. Få tak i en ny du kan stole på.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
- fiskelandslaget
- Medlem
- Posts: 112
- Joined: Fri Apr 17, 2015 11:35 pm