Page 3 of 4

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Tue Jun 30, 2009 10:56 am
by RZR Andy
Tror det trengs en liten teoretisk gjennomgang her:
Faktum: Motoren gikk helt fint FØR den ble parkert - ingen røyk.
Faktum: Ingenting som har med motor å gjøre er rørt etter at den ble parkert?
Ergo er dette et problem som har oppstått på merkelig vis - mens den har vært lagret?

Noen skudd i blinde:
Har bilen vært jekket høyt opp på ene siden, sånn at det kan ha rent olje forbi stempelet og opp i toppen? Har den vært jekket opp på begge sider?
I såfall vil jo denne forbrennes i løpet av kort tid.
Har du sjekket pluggene? Farge på disse iht. oversikt i Haynes-boken?
Tenner den på alle plugger?

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Tue Jun 30, 2009 11:22 am
by AnderS
RZR Andy wrote: Tror det trengs en liten teoretisk gjennomgang her:
Faktum: Motoren gikk helt fint FØR den ble parkert - ingen røyk.
Faktum: Ingenting som har med motor å gjøre er rørt etter at den ble parkert?
Stemmer

RZR Andy wrote:Ergo er dette et problem som har oppstått på merkelig vis - mens den har vært lagret?
Jepp.
RZR Andy wrote:Noen skudd i blinde:
Har bilen vært jekket høyt opp på ene siden, sånn at det kan ha rent olje forbi stempelet og opp i toppen? Har den vært jekket opp på begge sider?
Bilen har stått jekket opp i lange tider, men ikke på den ene siden. Den har vært jekket opp enten fremme eller bak.
RZR Andy wrote:I såfall vil jo denne forbrennes i løpet av kort tid.
La oss håpe det.
RZR Andy wrote:Har du sjekket pluggene? Farge på disse iht. oversikt i Haynes-boken?
Tenner den på alle plugger?
Den går fint, så jeg antar den tenner på alle plugger. Har ikke hatt dem ute, men et pluggskift står på planen for de nærmeste dagene.

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Tue Jun 30, 2009 12:38 pm
by RZR Andy
OK... Det er jo ikke unormalt at det kommer kondens ut av eksosrørene, er det mulig å forveksle dette med oljedråpene? Er det nærmest ren olje betyr det at den ikke er forbrent, men har overlevd en tur gjennom forbrenningssystemet, og det kan vi jo utelukke siden den tenner fint på alle sylindrene. Er det forbrent olje kjenner du det godt på lukten og fargen blir vel normalt mer blågrå enn hvit? (Bare å starte opp Stivikken og sammenligne ;))
Sjekket luftfilter - og oljebadet i det hvis det er av den typen?
Sjekket oljepåfyllingslokket - får den god utlufting via dynamotårnet? Ofte er det seigt hvitt gørr i passasjen oppover og lokket. Skader ikke å sjekke at veivihusventilasjonen er i orden ;) Om det er tett her vil den prøve å blåse olje ut alle andre steder; pakninger, stempelringer, via støtstangrør og inn igjen med ventilstammene osv.

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Wed Jul 01, 2009 9:43 pm
by AnderS
Fant ingen hvit gugge i oljepåfyllingen. Luftfilteret hadde godt av en vask og ny olje, men var ellers ok. Dråpene ut av eksosen kan godt være kondens som har fått med litt sort gørr på veien ut. Eksosen kan vel kanskje kalles blågrå hvis man vil. Nå er jeg heldigvis ikke noen ekspert på hva brent olje lukter, men eksosen lukter definitivt ikke eksos.

Har tydeligvis en liten bremsejobb å gjøre enda også. Jeg skubbet bilen inn i lokalet I Solsvik etter motortesten, og oppdaget først når bilen var helt inne at brekket stod på. ::)

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Wed Jul 01, 2009 10:24 pm
by Tistlo
Den der brenner olje!!

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Wed Jul 01, 2009 10:36 pm
by RZR-Jånni
Tistlo, ro deg ned.
Når bildet er sett; har du kjørt motoren heeeelt varmt og tatt noen runder med den for å få god temp i den? Ville gjort det først, for å sikre meg at det ikke var snakk om noe fukt eller olje som henger igjen.. Om ikke det var værre enn på det bildet, så skulle det gå fint.

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Thu Jul 02, 2009 1:04 am
by Tistlo
Impulsen ryker meir ;D

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Thu Jul 02, 2009 10:14 am
by RZR Andy
Ikke krav til å bestå CO-måling på 72-modeller heller, vel?

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Thu Jul 02, 2009 11:03 am
by AnderS
Nei, jeg slipper avgassmålingene, men det er jo uansett greit å finne ut hva som forrårsaker røyken. Den er jo nødvendigvis symptom på ett eller annet problem.

Jeg har ikke latt motoren gå seg skikkelig varm. Eksosen blir tettere jo lengre motoren går, så jeg har ikke følt for å kjøre den mer enn noen minutter om gangen.

Jeg har satt diverse leverandører av deler i sving med å lete etter ny manifold til meg, så får vi se om det lykkes. Hvis ikke kan det vel ikke være så veldig vanskelig å bore ett hull og få sveiset på et rør i en standard manifold.

La i går merke til at den ene pluggledningen lå oppå forvarmingsrøret, og at gummien var smeltet helt bort. Nesten mystisk at det fungerer. Det blir uansett nye ledninger i nærmeste fremtid.

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Thu Jul 02, 2009 3:42 pm
by RZR Andy
Hvis en pluggledning ligger til jord er det rart at den har gått ja, se om problemet med røyken forvinner med ny ledning. Hvis den har kortsluttet mot gods tviler jeg på at den pluggen har levert varene, dermed vil du ha fått mye uforbrent bensin i det kammeret.

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Thu Jul 02, 2009 4:06 pm
by Solan
Et lite tips, Anders, flytt den pluggledningen eller slangen eller hvadetnåerfornoe du har liggende mellom dynamofot og viftereim BAK dynamofoten (altså mellom viftehus og dymamofot)...anyway, VEKK fra viftereima!

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Mon Sep 28, 2009 11:07 am
by AnderS
Da har jeg endelig fått skrudd litt på denne igjenn. Kveldene har stort sett gått med på Breistein etter sommeren.

Skiftet plugger og pluggledninger i går, og fikk lagt pluggledningene på litt mer fornuftige plasser enn før. Det vil si ikke oppå forvarmingsrør eller to millimeter fra dynamoreima. Tydelig at det ble litt forskjell. Motoren går mye finere på tomgang, men kveles med en gang jeg gir litt gass.
Det får nok bli en full overhaling når jeg får bilen til Breistein.

Etter å ha kjørt noen mil bak Impulsen til Tistlo kan jeg ihvertfall konstatere at eksosen på dokaen min ikke lukter noe i nærheten av det denne røykmaskinen produserer.

Tror jeg må gå litt alternativt til verks for å få ut luften av bremsesystemet også. Etter X antall liter bremsevæske surkler det fortsatt i hovedsylinderen, så her er det luft som ikke vil ut.

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Mon Sep 28, 2009 12:35 pm
by Tistlo
;D

Ang kveling ved litt gass, sjekk aks-dysa i forgassaren din, den er sikkert full i drit!

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Tue Oct 20, 2009 10:30 pm
by AnderS
På søndag ble røykmaskinen plukket ut av bilen med god hjelp av Svein, Kjell, Geir og Christer (Tistlo).
Det ble litt spennende da motoren skulle senkes ned og girkassen fulgte med i samme slengen. Det viser seg at girkassen har vært skiftet på ett eller annet tidspunkt, og kassen som er satt inn er en 60-taller uten girkassefeste. ::)

Sv: Doka 1972 modell

Posted: Tue Oct 20, 2009 11:02 pm
by amubus
På early bay er gearkassen kun festet i front og i motor.......