Doka 1972 modell

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Doka 1972 modell

Post by RZR Andy »

Tror det trengs en liten teoretisk gjennomgang her:
Faktum: Motoren gikk helt fint FØR den ble parkert - ingen røyk.
Faktum: Ingenting som har med motor å gjøre er rørt etter at den ble parkert?
Ergo er dette et problem som har oppstått på merkelig vis - mens den har vært lagret?

Noen skudd i blinde:
Har bilen vært jekket høyt opp på ene siden, sånn at det kan ha rent olje forbi stempelet og opp i toppen? Har den vært jekket opp på begge sider?
I såfall vil jo denne forbrennes i løpet av kort tid.
Har du sjekket pluggene? Farge på disse iht. oversikt i Haynes-boken?
Tenner den på alle plugger?
User avatar
AnderS
Medlem
Medlem
Posts: 163
Joined: Mon Nov 12, 2007 12:36 pm

Sv: Doka 1972 modell

Post by AnderS »

RZR Andy wrote:Tror det trengs en liten teoretisk gjennomgang her:
Faktum: Motoren gikk helt fint FØR den ble parkert - ingen røyk.
Faktum: Ingenting som har med motor å gjøre er rørt etter at den ble parkert?


Stemmer


RZR Andy wrote:Ergo er dette et problem som har oppstått på merkelig vis - mens den har vært lagret?


Jepp.

RZR Andy wrote:Noen skudd i blinde:
Har bilen vært jekket høyt opp på ene siden, sånn at det kan ha rent olje forbi stempelet og opp i toppen? Har den vært jekket opp på begge sider?


Bilen har stått jekket opp i lange tider, men ikke på den ene siden. Den har vært jekket opp enten fremme eller bak.

RZR Andy wrote:I såfall vil jo denne forbrennes i løpet av kort tid.


La oss håpe det.

RZR Andy wrote:Har du sjekket pluggene? Farge på disse iht. oversikt i Haynes-boken?
Tenner den på alle plugger?


Den går fint, så jeg antar den tenner på alle plugger. Har ikke hatt dem ute, men et pluggskift står på planen for de nærmeste dagene.
T1, 1969 "Møyfrid"
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Doka 1972 modell

Post by RZR Andy »

OK... Det er jo ikke unormalt at det kommer kondens ut av eksosrørene, er det mulig å forveksle dette med oljedråpene? Er det nærmest ren olje betyr det at den ikke er forbrent, men har overlevd en tur gjennom forbrenningssystemet, og det kan vi jo utelukke siden den tenner fint på alle sylindrene. Er det forbrent olje kjenner du det godt på lukten og fargen blir vel normalt mer blågrå enn hvit? (Bare å starte opp Stivikken og sammenligne ;))
Sjekket luftfilter - og oljebadet i det hvis det er av den typen?
Sjekket oljepåfyllingslokket - får den god utlufting via dynamotårnet? Ofte er det seigt hvitt gørr i passasjen oppover og lokket. Skader ikke å sjekke at veivihusventilasjonen er i orden ;) Om det er tett her vil den prøve å blåse olje ut alle andre steder; pakninger, stempelringer, via støtstangrør og inn igjen med ventilstammene osv.
User avatar
AnderS
Medlem
Medlem
Posts: 163
Joined: Mon Nov 12, 2007 12:36 pm

Sv: Doka 1972 modell

Post by AnderS »

Fant ingen hvit gugge i oljepåfyllingen. Luftfilteret hadde godt av en vask og ny olje, men var ellers ok. Dråpene ut av eksosen kan godt være kondens som har fått med litt sort gørr på veien ut. Eksosen kan vel kanskje kalles blågrå hvis man vil. Nå er jeg heldigvis ikke noen ekspert på hva brent olje lukter, men eksosen lukter definitivt ikke eksos.

Har tydeligvis en liten bremsejobb å gjøre enda også. Jeg skubbet bilen inn i lokalet I Solsvik etter motortesten, og oppdaget først når bilen var helt inne at brekket stod på. ::)
Attachments
010709_2409.jpg
010709_2409.jpg (23.41 KiB) Viewed 1398 times
010709_2412.jpg
010709_2412.jpg (34.49 KiB) Viewed 1401 times
T1, 1969 "Møyfrid"
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Doka 1972 modell

Post by Tistlo »

Den der brenner olje!!
TLF: 97419035
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Doka 1972 modell

Post by RZR-Jånni »

Tistlo, ro deg ned.
Når bildet er sett; har du kjørt motoren heeeelt varmt og tatt noen runder med den for å få god temp i den? Ville gjort det først, for å sikre meg at det ikke var snakk om noe fukt eller olje som henger igjen.. Om ikke det var værre enn på det bildet, så skulle det gå fint.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Doka 1972 modell

Post by Tistlo »

Impulsen ryker meir ;D
TLF: 97419035
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Doka 1972 modell

Post by RZR Andy »

Ikke krav til å bestå CO-måling på 72-modeller heller, vel?
User avatar
AnderS
Medlem
Medlem
Posts: 163
Joined: Mon Nov 12, 2007 12:36 pm

Sv: Doka 1972 modell

Post by AnderS »

Nei, jeg slipper avgassmålingene, men det er jo uansett greit å finne ut hva som forrårsaker røyken. Den er jo nødvendigvis symptom på ett eller annet problem.

Jeg har ikke latt motoren gå seg skikkelig varm. Eksosen blir tettere jo lengre motoren går, så jeg har ikke følt for å kjøre den mer enn noen minutter om gangen.

Jeg har satt diverse leverandører av deler i sving med å lete etter ny manifold til meg, så får vi se om det lykkes. Hvis ikke kan det vel ikke være så veldig vanskelig å bore ett hull og få sveiset på et rør i en standard manifold.

La i går merke til at den ene pluggledningen lå oppå forvarmingsrøret, og at gummien var smeltet helt bort. Nesten mystisk at det fungerer. Det blir uansett nye ledninger i nærmeste fremtid.
T1, 1969 "Møyfrid"
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Doka 1972 modell

Post by RZR Andy »

Hvis en pluggledning ligger til jord er det rart at den har gått ja, se om problemet med røyken forvinner med ny ledning. Hvis den har kortsluttet mot gods tviler jeg på at den pluggen har levert varene, dermed vil du ha fått mye uforbrent bensin i det kammeret.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Doka 1972 modell

Post by Solan »

Et lite tips, Anders, flytt den pluggledningen eller slangen eller hvadetnåerfornoe du har liggende mellom dynamofot og viftereim BAK dynamofoten (altså mellom viftehus og dymamofot)...anyway, VEKK fra viftereima!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
AnderS
Medlem
Medlem
Posts: 163
Joined: Mon Nov 12, 2007 12:36 pm

Sv: Doka 1972 modell

Post by AnderS »

Da har jeg endelig fått skrudd litt på denne igjenn. Kveldene har stort sett gått med på Breistein etter sommeren.

Skiftet plugger og pluggledninger i går, og fikk lagt pluggledningene på litt mer fornuftige plasser enn før. Det vil si ikke oppå forvarmingsrør eller to millimeter fra dynamoreima. Tydelig at det ble litt forskjell. Motoren går mye finere på tomgang, men kveles med en gang jeg gir litt gass.
Det får nok bli en full overhaling når jeg får bilen til Breistein.

Etter å ha kjørt noen mil bak Impulsen til Tistlo kan jeg ihvertfall konstatere at eksosen på dokaen min ikke lukter noe i nærheten av det denne røykmaskinen produserer.

Tror jeg må gå litt alternativt til verks for å få ut luften av bremsesystemet også. Etter X antall liter bremsevæske surkler det fortsatt i hovedsylinderen, så her er det luft som ikke vil ut.
T1, 1969 "Møyfrid"
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Doka 1972 modell

Post by Tistlo »

;D

Ang kveling ved litt gass, sjekk aks-dysa i forgassaren din, den er sikkert full i drit!
TLF: 97419035
User avatar
AnderS
Medlem
Medlem
Posts: 163
Joined: Mon Nov 12, 2007 12:36 pm

Sv: Doka 1972 modell

Post by AnderS »

På søndag ble røykmaskinen plukket ut av bilen med god hjelp av Svein, Kjell, Geir og Christer (Tistlo).
Det ble litt spennende da motoren skulle senkes ned og girkassen fulgte med i samme slengen. Det viser seg at girkassen har vært skiftet på ett eller annet tidspunkt, og kassen som er satt inn er en 60-taller uten girkassefeste. ::)
Attachments
181009_3766.jpg
181009_3766.jpg (236.4 KiB) Viewed 1272 times
181009_3784.jpg
181009_3784.jpg (210.62 KiB) Viewed 1305 times
T1, 1969 "Møyfrid"
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Doka 1972 modell

Post by amubus »

På early bay er gearkassen kun festet i front og i motor.......
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
Post Reply