Hei. Jeg har et finurlig motor/start problem.
Jeg har en 66 mod, 6 volts system.
Når jeg skal starte boblen er den ganske treg å få i gang.
Jeg har et helt nytt 6 volt batteri, Og en helt ny 6 volt starter (restaurert fra Wolfburg west)
Batteri er full ladet.
Så her har vi "greien". Når jeg har kjørt littegranne, og stopper motoren (eller kubber an)
Så vill ikke den starte igjen. Starteren gnir og gnager, men alt for sent til og starte den. Jeg har jo rengjort alle kontakter og ledninger til og fra batteri til starter.
Dette er koselig når jeg står i et lys kryss i bergen sentrum.......
Venter jeg 10 til 15 min, SÅÅÅ vil den starte igjen??
Om jeg vil starte den før, må jeg ta av luft filter og sprute litt startgass direkte ned i forgasser. Da starter den selv om starteren dreier seg rundt senere enn enn vinyl plate spiller.
Det får meg til å tenke, kan det kanskje være dynamoen som ikke klarer å lade opp batteriet bra nok? Får jeg ikke nok kraft fra batteri?
Eller kan bensin-pompen ha skylden siden jeg får ikke startet motoren uten startgass?
Men bilen går veldig godt på tomgang, den maler som en katt når motoren går, det er ingen funky lyder fra Motor duren.
Noen der ute som har en ide?
Setter pris på alle svar
Et finurlig Motor/Start problem.
Moderators: Global moderator, Global moderator
Sv: Et finurlig Motor/Start problem.
elektrisk feilsøking utan måling er som å kle på seg ein striesekk øve håve og prøva å kjøyra bil
mål ladespenning på tomgang og med turtal. vist den er for lav vil sjølvsagt batteriet tappa seg fortløpande. men da kan ogso vera spenningsfall på enten + eller - sida eller begge.
ellers kan jo alltids foringen i girkassehuset vera dårlig og tørr og da gjer da ikje lettare å rotera startaren.
men sånn eg forstår da roterar den med omtrent samme respons når den startar og når den ikkje startar. ergo er problemet heller at da er noko klur med motoren som lagar startvanskar. ein 67modell eg har er da samma fenomen på forsovidt. må holda flat pedal når eg skal starta varm bil. gjer du da samma? da er egentlig vanlig praksis å måtta pumpa eindel for å få start når motoren er varm. kan vera so enkelt eller so skulle den hatt seg ein runde med service.
mål ladespenning på tomgang og med turtal. vist den er for lav vil sjølvsagt batteriet tappa seg fortløpande. men da kan ogso vera spenningsfall på enten + eller - sida eller begge.
ellers kan jo alltids foringen i girkassehuset vera dårlig og tørr og da gjer da ikje lettare å rotera startaren.
men sånn eg forstår da roterar den med omtrent samme respons når den startar og når den ikkje startar. ergo er problemet heller at da er noko klur med motoren som lagar startvanskar. ein 67modell eg har er da samma fenomen på forsovidt. må holda flat pedal når eg skal starta varm bil. gjer du da samma? da er egentlig vanlig praksis å måtta pumpa eindel for å få start når motoren er varm. kan vera so enkelt eller so skulle den hatt seg ein runde med service.
TLF: 97419035
Sv: Et finurlig Motor/Start problem.
Samme på min 66 -må gjerne ha flat pedal for å få start på varm motor.
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Et finurlig Motor/Start problem.
Tusen hjertelig for svar. Det med flat pedal visste jeg oppriktig ikke. Jeg har hatt 66 modden i to år nå . hehe.
Ja tror jeg kanskje må ha en sjapp service på an.
Og jeg skal sjekke lade spenningen på den.
Ja tror jeg kanskje må ha en sjapp service på an.
Og jeg skal sjekke lade spenningen på den.