Splitte en vasserboxer blokk

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Splitte en vasserboxer blokk

Post by erika »

Vi tusker litt med Oxy Boxer planer på Kranken, og Ørjan og jeg plukket ned en Vasserboxer i kveld. Vi kom så langt som til å delvis dele blokken, men hadde ikke tatt ut krysspinner og stempler av. Lurte på om de gikk igjennom, slik at vi ikke trengte a ta dem av. Det gikk ikke. Hva er trixet? Ser ut som en minst må ta av en krysspinne og stempel, men kan ikke se at en klarer å ta av det andre stempelet uten å løfte blokkhalvdelen av og løsne det etterpå. Det står jo inni vannkåpen der en ikke kommer til mot kanten.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: Splitte en vasserboxer blokk

Post by Ølle »

Fra noen bildet på nett ser det ut som at stemplene må av, altså de kan bare trekkes ut fra blokken fra veivakselen. Tror vi kommer fra det med "vinkel"-låseringstang og litt tålmodighet  ;)
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Splitte en vasserboxer blokk

Post by StarBugs Geir »

Ikke mye hjelp fra google, men det kan se ut som det er noen "lure" muttere som kan være vankselig å oppdage? Aner ikke om det er til hjelp..... :-\

http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=674786

"Hi all,

Yoo were all spot on, pulled out the liners and guess what, 4 sneaky nuts right down in the bottom,

Undid those and it fell apart."


Men dere er kanskje kommet lenger? Rart det er så lite info tilgjengelig..... ???
Last edited by Anonymous on Wed Jan 21, 2015 1:06 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Splitte en vasserboxer blokk

Post by Tistlo »

du må eigentlig ha spezialvwerkzeuge for å få ut krysspinnane. og ja, du må av med stempel fyrst.
lenge sidan eg gjor da samma, men meinar eg lagde meg ein kjekk dor. står noko i bentleymanualen og. skal sjå om eg finn da igjen. da som er viktig er å stiva av stempelene så du ikkje risikerar at slaga på kryssbolten vert overført rett på råden
TLF: 97419035
Sveins Autohaus
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 84
Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm

Sv: Splitte en vasserboxer blokk

Post by Sveins Autohaus »

Evt begynne med å skjære bort kjølekappen slik at pinnen kan nås fra siden? ???
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Splitte en vasserboxer blokk

Post by erika »

Kanskje det...

se 3:43
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Splitte en vasserboxer blokk

Post by Tistlo »

sirka midt nedpå her står beskrivelsen: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... &start=375
TLF: 97419035
Post Reply