1972 Doka

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

1972 Doka

Post by Gaute(alutig) »

Har visst dratt på meg en dobbelkabiner.
Det er en overgangsmodell med Earlybay front og Latebay baklys
Image
Jeg kjøpte den av Håkon Anglevik i Kopervik.
Den står for tiden uten motor, så det blir nok noe av det første som må på plass.
I vente på at eg skal få henta motor så har eg begynt å få den opp i levelig høyde.
Her var høyden ved henting.. 4,8 cm :P
Image
Har jekka litt og vridd litt på Pumaen så det kom seg jo litt (sorry Tommy)
Image
Ble til slutt 11 cm på laveste punkt
Image
Få på noen framdekk med litt mer profil så tror jeg at jeg er der :thup
Eller kanskje liiitt ned igjen ;)

Et spørsmål.
Skal inn med en T1 motor, men mistenker at jeg trenger noe annet kjøleblikk enn vanlig t1..
Noen som vet, evt har noe til salgs?
"Kantene" inni motorrommet
Image
55 oval T1 (solgt)
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 1972 Doka

Post by erika »

Gratulerer med fin bil Gaute!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: 1972 Doka

Post by StarBugs Geir »

Tenker det var kjekt å få den i hus! :) Det bakre kjøleblikket er helt annerledes enn på type1. Tror de andre er like. Usikker på om det er forskjeller mellom early/late bay, men siden jeg har begge deler (og begge har t1 motor) kan jeg sammenligne litt ikveld. Ny info kommer! :)
Last edited by Anonymous on Thu Oct 23, 2014 8:04 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: 1972 Doka

Post by StarBugs Geir »

Mener det er denne du skal ha:
https://www.vwheritage.com/shop/bay-bus ... tartRow=68

[attachment=1]

I tillegg må t1 motoren ha fester for det bakre motorfestet/tverrbjelken. 3 skruehull. Mener jeg har lest at de kan borres opp/gjenges på en vanlig type1, men husker ikke hvor jeg så dette....

[attachment=2]

Image

Fant noe bilder på nett. :)
Attachments
2.jpg
2.jpg (156.65 KiB) Viewed 990 times
1.jpg
1.jpg (85.6 KiB) Viewed 1015 times
Last edited by Anonymous on Thu Oct 23, 2014 8:33 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: 1972 Doka

Post by Gaute(alutig) »

Kjempegreier Geir!
Enest jeg fant var noe glassfibermøl over dammen.
55 oval T1 (solgt)
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: 1972 Doka

Post by VW 181 »

Flott bil du har handlet deg, Gaute!  :thup
Som vi sier i Bergen: Slit'an..  :)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1972 Doka

Post by Tistlo »

ja grattis med skapleg bil! har sånn bakerste plata liggande orginal. og på motoren kan du bruka et adapter om du ikkje har gjenger i blokka, funka veldig bra. ja foresten, eg har vel motorfestet bak liggande og, altso bøylen.
TLF: 97419035
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: 1972 Doka

Post by StarBugs Geir »

Engine Case Adapter (Type1 motor i type2 og 3)

Her er et eksempel. Om du trenger slik kan du sikkert google frem en mal og lage en. :)

http://www.ebay.com/itm/VW-BUG-TYPE-2-B ... 0959642126

[attachment=1]
Attachments
$T2eC16Z,!zEE9s3!YbwKBRYYPsw48Q~~60_57.jpg
$T2eC16Z,!zEE9s3!YbwKBRYYPsw48Q~~60_57.jpg (36.27 KiB) Viewed 919 times
Last edited by Anonymous on Fri Oct 24, 2014 1:36 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: 1972 Doka

Post by amubus »

-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
User avatar
J.R.H
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 95
Joined: Tue Jan 24, 2012 2:55 pm
Location: Florø

Sv: 1972 Doka

Post by J.R.H »

Kjempefin bil har vore og sitt han fleire ganga.
Håper eg får vere med på prøvetur? :thup :thup
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: 1972 Doka

Post by djupevik »

Gratulerer med ny bil! :)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: 1972 Doka

Post by Gaute(alutig) »

Har fått i hus en 1600 AD motor
Image
Har begynt demontering og kassering av det meste av kjøleblekk..
fikk godt avslag på prisen på motoren da det viste seg at det aller meste av kjøleblekk er gåent.
I tillegg til innsug/forvarmingsrør, viftehus & til og med ventildeksler og støtstangrør var det hull i.
Teller litt på knappene om eg skal regne denne som en delemotor/bomkjøp, og heller lete etter ny.
Klandrer ikke selger som nok trodde han solgte meg en ok motor.
Det skal sies, motoren har lite endeslakk.
Image
demontering/steaming
Image
Er det vanlig at nederste del av kjølefinnene er irret bort..?
Tror eg må finne på noe lurt skal eg få kjøleblekket til å henge i det her
55 oval T1 (solgt)
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1972 Doka

Post by Tistlo »

ikkje vanlig, men heller ikkje Uvanlig, da kan vera motoren har vert i direkte nerkomst av sjøvatn? vist ikkje kan da ha komt av den gamle olja som pleier legga seg rundt blokka. ligg samme oljo lenge nok vil syrene i oljo begynna å tera på blokka. isofall bør du ta av oljeloket og sjekka kanten der. har den stått lagra LENGE med samme olja vil du oppdaga at oljelokket kanskje berre henger på gammal vane. dvs kanten innvendig er gnagd vekk og pinneskruene heng ikkje fast.
men om so at blokka er bra innvendig, og i tilleg har lite endeslakk so er da vel igrunn berre til å hesja den saman og få den i bilen :=)
TLF: 97419035
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: 1972 Doka

Post by Gaute(alutig) »

Da dukket det plutselig opp en delebil  :)
Den har litt deler som jeg trenger, og noen deler til J.R.H (på tide du viser fram nye bilen no..)
Den måtte fraktes et stykke på offentlig vei, men etter mørkets frembrudd så går jo det meste.. (Heldigvis lite trafikk :police:)
[img width=448 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/IMG_2572_zpsd8f05d4a.jpg[/img]

så var slakten i gang
[img width=448 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/IMG_2579_zpsdbea5543.jpg[/img]
Den hadde heldigvis 1600 motor, hvilket betyr at jeg får tak i kjøleblekket som går over i forkant av motoren og jeg får og fatt i rett svinghjul.
Mangler og en del annet kjøleblekk som jeg håper å ta fra denne+ innsug ol.
55 oval T1 (solgt)
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: 1972 Doka

Post by Solan »

:thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply