det evige spørsmålet 6 v og treg start

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Evavon66
Nybegynner
Nybegynner

det evige spørsmålet 6 v og treg start

Post by Evavon66 »

Jeg har hatt mang 12v bobler - startet alltid . Nå har  jeg en pen 66  MEN stoler ike på startingen, har hatt den i flere sesonger. I neste sesong  ønsker jeg å stole  100% på den. Viktig fordi jeg bruker den mye i sommersesongen.
Har prøvd det meste, batteri, hovedstrømsbryter, separat startknapp.
Skal nå prøve et heavy ditt rele som jeg har bestilt.
Startmotoren går alltid i "slowmotion"

Disse boblende startet jo alltid på 60 tallet hvorfor ikke nå 50 år etter??

Er den eneste endelige løsningen konvertering til 12v ? 
Jeg vet hva som må skiftes, MEN har hørt at. Noen sier at startmoteren tåler 12 v og noen sier at det ikke går.
Evavon66
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: det evige spørsmålet 6 v og treg start

Post by Tistlo »

50 år seinare har startmotoren begynt å verta sleten. opplagringen i girkassa, ein messingforing er sleten og ankeret ligg ikkje beint. gjer ting endå verre
dårlig jording og kontakt..spesielt på innslaget og chassis jordingspunkt inni bilen og ved girkassa.

eller so kan du gjera da endå enklare istaden for å jobba i blinde å byta ut deler i hytt og gever. bruk eit voltmeter og finn ut batterispenning,ladespenning og spenningsfall bak til startaren. er alfa omega på ein 6volts, som er følsom for spenningsfall og ivertfall startmotoren som krever mest mulig straum.

den andre sida av saken, er motoren shipshape og med BRA tenningsdeler og sånt? då skal den isofall starta lett sjølv om motoren går treigt rundt. har den dårlige tenningsdeler og andre ting so vil den vera vansklig å starta uansett.
TLF: 97419035
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Samme med min boble 66. Så lenge starteren slår inn starter den alltid, men det er litt 50/50 når startmotoren livner til. På min 63 modell Type 3 med 6V slår starteren inn tvert hver gang så det skal jo gå an å få det til å funke ! :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

djupevik wrote: Samme med min boble 66. Så lenge starteren slår inn starter den alltid, men det er litt 50/50 når startmotoren livner til. På min 63 modell Type 3 med 6V slår starteren inn tvert hver gang så det skal jo gå an å få det til å funke ! :thup
må ikke glemme trikset med lysbryteren.. eller var det vindusviskeren??  ;D ;D
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Begge deler, alt etter hva som funker først! ;D
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Post Reply