Page 1 of 1

1300 -68

Posted: Mon Nov 11, 2013 12:45 pm
by T.Dahle
«Prosjektet mitt»

Kjøpte en -68, 1300 for kroner kr 5000,- på stord.
Det viste seg å være alvorlig mye rust og jeg har prøvd å lappe den sammen så godt jeg kan under de forholdene jeg har.
Etter ca et års arbeid ble den EU godkjent og får etter ca 15år, skilter igjen.
Det nye reg,nr er 11-08-06.

Det er mye som kan forbedres på denne bilen.
Bilder legges ut etter hvert.

Truls.
[attachment=1]

Turen hjem fra stord var uforglemmelig. En toppfar på 40km/t, og bremse på et hjul som på toppen av det hele låste seg momentant ved selv det letteste trykk.
En perfekt anledning til å begynne å røyke. Tett og nervøst.
[attachment=3]

Kanalene viste seg å være en katastrofe, og for meg som ikke hadde gjort de særlig store sveisejobbene tidligere var det som en lettere hard klessing med flat hånd.
Jeg ble redd og forvirret.
[attachment=2]

I og med at jeg ikke hadde noe planer om et oppussingsobjekt hadde jeg ikke satt av penger til så mye deler (noe som forså vidt gjelder FREMDELES) :-D. Jeg gikk til naboen Taktekker Sigurd Oppheim med mine "kanaltegninger" og spurte om han kunne lage kanaler til meg. Under og sidekanaler. Det kunne han og brettet bunn og side både høyre og venstre, i dobbel tykkelse (2mm) til kr 450,-
[attachment=4]

Det flotte var at de satt som et skudd.
Jeg sveiset fast mutre på innsiden av kanalene til feste for stigbrettene og bommet kun med en, som det så TYDELIG vises på bildet. :-D
[attachment=5]

Teppet i bilen kunne man tatt livet av en hest med. Man kunne enkelt og greit rullet dyret inn i teppet og det ville dødd momentent.
Fytti svarte så det stinket. Etter å ha fjernet teppet/drivhuset fikk jeg tørket, slipt og behandlet bunnen med Owatrol CIP.
[attachment=8]

Samme behandlingen fikk de nye kanalene. Disse fikk også til slutt et strøk med Tectyl.
[attachment=6]
[attachment=7]

Interiøret er tilbake på plass.
[attachment=9]

Bilen ble EU-godkjent og har fått reg. nr 11-08-06

Jeg kjører den i en UKE og 19.11.2013.....klokken 12:45....
Skjærer motoren seg.....

...å nei og nei og nei og nei.....

Sv: 1300 -68

Posted: Mon Nov 11, 2013 2:09 pm
by orangenotch
Innerkanalen ser ut til å være intakt i hvertfall. Hvordan er kanalbunnen?

Sv: 1300 -68

Posted: Mon Nov 11, 2013 2:50 pm
by Solan
Det skal også være et rør inni kanalen, for å lede varmen framover mot føttene og frontruta, var det noe igjen av det...?

Sv: 1300 -68

Posted: Mon Nov 11, 2013 3:07 pm
by T.Dahle
Innerkanalen var bra, den holder nok 30 år til.

Røret var en sørgelig vise, og det er IKKE bedre nå.
Det var hull.
Jeg fikk behandlet rusten men jeg fikk ikke erstattet det.

Sv: 1300 -68

Posted: Mon Nov 11, 2013 5:53 pm
by Solan
Da får du ikke noe varme framover, det vil du nok savne etterhvert...

Sv: 1300 -68

Posted: Mon Nov 11, 2013 8:45 pm
by T.Dahle
Det er HELT rett solan, jeg savner det allerede !!
:-)

Sv: 1300 -68

Posted: Wed Nov 20, 2013 3:42 pm
by T.Dahle
Joda.
Som nevnt over (samt i tråden -"Der røk motoren gitt - HJÆÆLP") http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=6735.0
..ja ... røk motoren.
Så da er det bare å pakke ut den jeg har i "esken" å se hvordan den ser ut.
...skru den fra hverandre og rengjøre den....muligens skifte alle pakninger...
Dette har jeg aldri gjort før, så dette blir jo spennende.

[attachment=1]

[attachment=3]

Sv: 1300 -68

Posted: Wed Nov 20, 2013 3:50 pm
by T.Dahle
Fordeleren var ikke påmontert.

Det hang en ledning løst inni fordeleren. Det så ut til å være en jording for dreieplaten eller noe.
Jeg forsøkte å lodde den på igjen, vi får se om den holder.
Fordeleren ble rengjort.

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]