356 Mod A 1958
Posted: Wed Sep 04, 2013 7:28 pm
Etter mange år med tenking, luring og surfing og drømming på Interwebben etter en Porsche 356 - har jeg jeg lukket øynene og brent til! Det var en kamerat som klarte å overbevise meg, så får vi se om beslutningen var rett....
Jeg vurderte å gå for en av de siste modellene en 356C eller SC (dyrere) som kom med skivebremser, og de mest moderne av disse 911 forløperne. Motoren til disse stod også i 912en som kom i 1965. På den andre siden så synes jeg fasongen på de tidligere A modellene er mye mer klassisk, rundere, mindre fangere - og mer i slekt med folkevognen - altså finere!
Når beslutningen vel var tatt, gikk det bare et par dager før jeg fant en bil på ebay. Det var en bil som var i Kentucky - et påbegynt prosjekt som var sveiset opp i bunn, deler samlet og "garasjelakkert". Eieren hadde fått tak i en annen bil som var tut-og-kjør - hadde fått en baby - og var klar til å selge denne videre.
Jeg har nok VW prosjekter, med LateLookeren, Kranken-fellesprosjekter, Krigeren Nacht und Nebel som venter osv, så hvis jeg skulle handle en slik bil, måtte noen fikse den for meg. Jeg tok da kontakt med John Jones som driver Kustom Coach Werks i Colorado, som noen kjenner fra deres jobb med restaurering og bygging av kule busser og andre luftkjølte.
Planen ble som følger:
1) høre om JJ ville fikse bilen
2) trykke på gi-bud knappen på ebay
3) finne et transportselskap som ville frakte den på henger de 20timene vestover til Colorado
I disse internett-tider så er jo dette ganske enkelt...
Slik ser bilen ut, knipset utenfor hos KCW den dagen den kom fram:
Litt om hva selgeren har sagt til meg på mail, etter at jeg vant budgivningen.
Here's a list of the items that are missing from the car: interior kit (seat covers, carpet, headliner carpet), weatherstripping for doors and windows and exterior rubber, cigar lighter, rear bumper brackets, exterior emblems (Porsche, 1600), wiper arms, hood handle, muffler for 356 engine, j-tubes for 356 engine, fuel pump for 356 engine, bumper overriders, glove box insert. The front and rear windshields will also likely need to be replaced. I don't know what your plans are for the car, but if you head down the outlaw path, you may not want to put on exterior emblems or bumper overriders or even bumpers
I've spent the last couple of years getting the parts together to finish the restoration myself, mostly used. When my wife got pregnant a year ago, I realized that I wouldn't have the time to complete the restoration anytime soon, so I found the red 356 in the picture in California that only needed minor work to get back on the road. Now I have a running 356 and a 8 week baby at home.
I purchased most of the missing parts for the car you won on theSamba.com or ebay. Stoddards in Ohio is a source for original parts. I've heard that International Mercantile has the best weather stripping kits. Interior kits from Autos International are supposed to be very good, but Kustom Coachworks may be able to fabricate an interior for less with the same or better quality. I don't know about engine parts, but I assume that some VW parts can be substituted for less.
Regner med den kommer inn i "workshoppen" til KCW ganske snart - følg med følg med!: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewforum.php?f=17
Jeg vurderte å gå for en av de siste modellene en 356C eller SC (dyrere) som kom med skivebremser, og de mest moderne av disse 911 forløperne. Motoren til disse stod også i 912en som kom i 1965. På den andre siden så synes jeg fasongen på de tidligere A modellene er mye mer klassisk, rundere, mindre fangere - og mer i slekt med folkevognen - altså finere!
Når beslutningen vel var tatt, gikk det bare et par dager før jeg fant en bil på ebay. Det var en bil som var i Kentucky - et påbegynt prosjekt som var sveiset opp i bunn, deler samlet og "garasjelakkert". Eieren hadde fått tak i en annen bil som var tut-og-kjør - hadde fått en baby - og var klar til å selge denne videre.
Jeg har nok VW prosjekter, med LateLookeren, Kranken-fellesprosjekter, Krigeren Nacht und Nebel som venter osv, så hvis jeg skulle handle en slik bil, måtte noen fikse den for meg. Jeg tok da kontakt med John Jones som driver Kustom Coach Werks i Colorado, som noen kjenner fra deres jobb med restaurering og bygging av kule busser og andre luftkjølte.
Planen ble som følger:
1) høre om JJ ville fikse bilen
2) trykke på gi-bud knappen på ebay
3) finne et transportselskap som ville frakte den på henger de 20timene vestover til Colorado
I disse internett-tider så er jo dette ganske enkelt...
Slik ser bilen ut, knipset utenfor hos KCW den dagen den kom fram:
Litt om hva selgeren har sagt til meg på mail, etter at jeg vant budgivningen.
Here's a list of the items that are missing from the car: interior kit (seat covers, carpet, headliner carpet), weatherstripping for doors and windows and exterior rubber, cigar lighter, rear bumper brackets, exterior emblems (Porsche, 1600), wiper arms, hood handle, muffler for 356 engine, j-tubes for 356 engine, fuel pump for 356 engine, bumper overriders, glove box insert. The front and rear windshields will also likely need to be replaced. I don't know what your plans are for the car, but if you head down the outlaw path, you may not want to put on exterior emblems or bumper overriders or even bumpers
I've spent the last couple of years getting the parts together to finish the restoration myself, mostly used. When my wife got pregnant a year ago, I realized that I wouldn't have the time to complete the restoration anytime soon, so I found the red 356 in the picture in California that only needed minor work to get back on the road. Now I have a running 356 and a 8 week baby at home.
I purchased most of the missing parts for the car you won on theSamba.com or ebay. Stoddards in Ohio is a source for original parts. I've heard that International Mercantile has the best weather stripping kits. Interior kits from Autos International are supposed to be very good, but Kustom Coachworks may be able to fabricate an interior for less with the same or better quality. I don't know about engine parts, but I assume that some VW parts can be substituted for less.
Regner med den kommer inn i "workshoppen" til KCW ganske snart - følg med følg med!: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewforum.php?f=17