356 Mod A 1958
Moderators: Global moderator, Global moderator
356 Mod A 1958
Etter mange år med tenking, luring og surfing og drømming på Interwebben etter en Porsche 356 - har jeg jeg lukket øynene og brent til! Det var en kamerat som klarte å overbevise meg, så får vi se om beslutningen var rett....
Jeg vurderte å gå for en av de siste modellene en 356C eller SC (dyrere) som kom med skivebremser, og de mest moderne av disse 911 forløperne. Motoren til disse stod også i 912en som kom i 1965. På den andre siden så synes jeg fasongen på de tidligere A modellene er mye mer klassisk, rundere, mindre fangere - og mer i slekt med folkevognen - altså finere!
Når beslutningen vel var tatt, gikk det bare et par dager før jeg fant en bil på ebay. Det var en bil som var i Kentucky - et påbegynt prosjekt som var sveiset opp i bunn, deler samlet og "garasjelakkert". Eieren hadde fått tak i en annen bil som var tut-og-kjør - hadde fått en baby - og var klar til å selge denne videre.
Jeg har nok VW prosjekter, med LateLookeren, Kranken-fellesprosjekter, Krigeren Nacht und Nebel som venter osv, så hvis jeg skulle handle en slik bil, måtte noen fikse den for meg. Jeg tok da kontakt med John Jones som driver Kustom Coach Werks i Colorado, som noen kjenner fra deres jobb med restaurering og bygging av kule busser og andre luftkjølte.
Planen ble som følger:
1) høre om JJ ville fikse bilen
2) trykke på gi-bud knappen på ebay
3) finne et transportselskap som ville frakte den på henger de 20timene vestover til Colorado
I disse internett-tider så er jo dette ganske enkelt...
Slik ser bilen ut, knipset utenfor hos KCW den dagen den kom fram:
Litt om hva selgeren har sagt til meg på mail, etter at jeg vant budgivningen.
Here's a list of the items that are missing from the car: interior kit (seat covers, carpet, headliner carpet), weatherstripping for doors and windows and exterior rubber, cigar lighter, rear bumper brackets, exterior emblems (Porsche, 1600), wiper arms, hood handle, muffler for 356 engine, j-tubes for 356 engine, fuel pump for 356 engine, bumper overriders, glove box insert. The front and rear windshields will also likely need to be replaced. I don't know what your plans are for the car, but if you head down the outlaw path, you may not want to put on exterior emblems or bumper overriders or even bumpers
I've spent the last couple of years getting the parts together to finish the restoration myself, mostly used. When my wife got pregnant a year ago, I realized that I wouldn't have the time to complete the restoration anytime soon, so I found the red 356 in the picture in California that only needed minor work to get back on the road. Now I have a running 356 and a 8 week baby at home.
I purchased most of the missing parts for the car you won on theSamba.com or ebay. Stoddards in Ohio is a source for original parts. I've heard that International Mercantile has the best weather stripping kits. Interior kits from Autos International are supposed to be very good, but Kustom Coachworks may be able to fabricate an interior for less with the same or better quality. I don't know about engine parts, but I assume that some VW parts can be substituted for less.
Regner med den kommer inn i "workshoppen" til KCW ganske snart - følg med følg med!: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewforum.php?f=17
Jeg vurderte å gå for en av de siste modellene en 356C eller SC (dyrere) som kom med skivebremser, og de mest moderne av disse 911 forløperne. Motoren til disse stod også i 912en som kom i 1965. På den andre siden så synes jeg fasongen på de tidligere A modellene er mye mer klassisk, rundere, mindre fangere - og mer i slekt med folkevognen - altså finere!
Når beslutningen vel var tatt, gikk det bare et par dager før jeg fant en bil på ebay. Det var en bil som var i Kentucky - et påbegynt prosjekt som var sveiset opp i bunn, deler samlet og "garasjelakkert". Eieren hadde fått tak i en annen bil som var tut-og-kjør - hadde fått en baby - og var klar til å selge denne videre.
Jeg har nok VW prosjekter, med LateLookeren, Kranken-fellesprosjekter, Krigeren Nacht und Nebel som venter osv, så hvis jeg skulle handle en slik bil, måtte noen fikse den for meg. Jeg tok da kontakt med John Jones som driver Kustom Coach Werks i Colorado, som noen kjenner fra deres jobb med restaurering og bygging av kule busser og andre luftkjølte.
Planen ble som følger:
1) høre om JJ ville fikse bilen
2) trykke på gi-bud knappen på ebay
3) finne et transportselskap som ville frakte den på henger de 20timene vestover til Colorado
I disse internett-tider så er jo dette ganske enkelt...
Slik ser bilen ut, knipset utenfor hos KCW den dagen den kom fram:
Litt om hva selgeren har sagt til meg på mail, etter at jeg vant budgivningen.
Here's a list of the items that are missing from the car: interior kit (seat covers, carpet, headliner carpet), weatherstripping for doors and windows and exterior rubber, cigar lighter, rear bumper brackets, exterior emblems (Porsche, 1600), wiper arms, hood handle, muffler for 356 engine, j-tubes for 356 engine, fuel pump for 356 engine, bumper overriders, glove box insert. The front and rear windshields will also likely need to be replaced. I don't know what your plans are for the car, but if you head down the outlaw path, you may not want to put on exterior emblems or bumper overriders or even bumpers
I've spent the last couple of years getting the parts together to finish the restoration myself, mostly used. When my wife got pregnant a year ago, I realized that I wouldn't have the time to complete the restoration anytime soon, so I found the red 356 in the picture in California that only needed minor work to get back on the road. Now I have a running 356 and a 8 week baby at home.
I purchased most of the missing parts for the car you won on theSamba.com or ebay. Stoddards in Ohio is a source for original parts. I've heard that International Mercantile has the best weather stripping kits. Interior kits from Autos International are supposed to be very good, but Kustom Coachworks may be able to fabricate an interior for less with the same or better quality. I don't know about engine parts, but I assume that some VW parts can be substituted for less.
Regner med den kommer inn i "workshoppen" til KCW ganske snart - følg med følg med!: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewforum.php?f=17
Last edited by erika on Sat Sep 14, 2013 4:42 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 356 Mod A 1958
SWEET!!!
Utrolig hyggelig at dette klaffet for deg! Jeg gleder meg på dine vegne!!
Kjenner at jeg er en smule misunnelig, og at jeg gleder meg ENORMT til å se denne live!
Her får du en skikkelig heftig bil å kose deg med!
Utrolig hyggelig at dette klaffet for deg! Jeg gleder meg på dine vegne!!
Kjenner at jeg er en smule misunnelig, og at jeg gleder meg ENORMT til å se denne live!
Her får du en skikkelig heftig bil å kose deg med!
Last edited by VW 181 on Wed Sep 04, 2013 7:41 pm, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
- Gaute(alutig)
- Supermedlem
- Posts: 1060
- Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
- Location: Florø
Sv: 356 Mod A 1958
Tøft å ha en VWACBbil hos KCW Erik!
Gratulerer!
Følger spent med på fortsettelsen
Gratulerer!
Følger spent med på fortsettelsen
55 oval T1 (solgt)
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
60 T1 (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 Dobbelkabiner (solgt)
58 T1
Sv: 356 Mod A 1958
Wow
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
Sv: 356 Mod A 1958
Wow!! Misunnelse.com!! Dette blir bare rått!
EDIT: Hva er planene for look og motor? Original eller "outlaw" som selger så vidt kom inn på Synes de tidlige 356 sine former er helt fantastiske!
EDIT: Hva er planene for look og motor? Original eller "outlaw" som selger så vidt kom inn på Synes de tidlige 356 sine former er helt fantastiske!
Last edited by djupevik on Wed Sep 04, 2013 10:41 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: 356 Mod A 1958
MOTOR! MOTOR! MOTOR! MOTOR!!!!!
Sv: 356 Mod A 1958
Takk, er spent selv!
Jeg klarte å spore opp forrige eier, som etter sigende skulle åpne en vinbar, og måtte selge bilen. Etter en del mailer og kontakt gjennm konen fikk jeg denne mailen tilbake fra ham:
Hi Erik,
SO sorry it has taken me this long to get back with you, I have been extremely busy lately with both opening our second wine shop and working my day job! Crazy, great busy times! I think it is fantastic that you are a type 1 guy as well as myself. It was very hard to part with the 356, but I am glad someone got it that can appreciate it. I pulled the car out of a field in Alabama where it had sat for 23 years. Prior to that, I don't have any additional information. There was no title, just a bill of sale. I trade my 56 oval window along with cash to make the deal happen. My friend Andy Ball and I are the ones that were taking the paint off of the car in front of my friends auto body shop. It took me about 4 years to get it to the point it was at when I sold it to Eric, between working and family. If you have any other questions, or if I can help in any way, please feel free to call or e-mail me.
Take care,
Paul Smith
Et av bildene jeg har fått:
Jeg klarte å spore opp forrige eier, som etter sigende skulle åpne en vinbar, og måtte selge bilen. Etter en del mailer og kontakt gjennm konen fikk jeg denne mailen tilbake fra ham:
Hi Erik,
SO sorry it has taken me this long to get back with you, I have been extremely busy lately with both opening our second wine shop and working my day job! Crazy, great busy times! I think it is fantastic that you are a type 1 guy as well as myself. It was very hard to part with the 356, but I am glad someone got it that can appreciate it. I pulled the car out of a field in Alabama where it had sat for 23 years. Prior to that, I don't have any additional information. There was no title, just a bill of sale. I trade my 56 oval window along with cash to make the deal happen. My friend Andy Ball and I are the ones that were taking the paint off of the car in front of my friends auto body shop. It took me about 4 years to get it to the point it was at when I sold it to Eric, between working and family. If you have any other questions, or if I can help in any way, please feel free to call or e-mail me.
Take care,
Paul Smith
Et av bildene jeg har fått:
- Attachments
-
- DSCN1607_zps2dac1f1d.jpg (60.67 KiB) Viewed 2464 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 356 Mod A 1958
Kult at du nå lager prosjekttråd på denne, Erik
Gleder meg til å se bilder/video når KCW begynner på'n
Gleder meg til å se bilder/video når KCW begynner på'n
Last edited by Solan on Thu Sep 05, 2013 2:05 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: 356 Mod A 1958
Ja hva synes dere når det gjelder motor og stil? Det står en T1 i denne i dag, men følger med en 1600 originalmotor i deler. Den er opprinnelig svart med rødt interiør.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3287
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: 356 Mod A 1958
Grattis Erik, er vel bare en ting som gjelder her...? Original...!!!
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: 356 Mod A 1958
Når bilen står hos KCW er det ikke orginal som gjelder lengre - -- - la KCW drysse litt av sin flavour over denne og det blir god knall .. la kreativiteten flomme
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Sv: 356 Mod A 1958
Dette gleder vi oss til! Siden du nevner maskineri så er det jo mange alternativer, men skal du velge på den øverste hyllen blir det jo naturligvis en Polo-motor...
Lyden av 2/3 porsche-sekser kommer du ikke forbi! U can do it, Erik!
Lyden av 2/3 porsche-sekser kommer du ikke forbi! U can do it, Erik!
Last edited by Anonymous on Thu Sep 05, 2013 6:17 pm, edited 1 time in total.
Sv: 356 Mod A 1958
Stemmer for Type4 2.8 liter beist med 51.5 IDA gassere, seff porsche viftehus og eksos fra Turbo Thomas.
en ca 260hk og 300nm med nyere porsche understell og bremser hadde vert nice.
Spør Lorenzo, eieren av WCM om oppsettet hans...
en ca 260hk og 300nm med nyere porsche understell og bremser hadde vert nice.
Spør Lorenzo, eieren av WCM om oppsettet hans...