Page 1 of 1

Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Mon May 27, 2013 1:21 pm
by hans
Nu nærmer deg seg enden i den særs mørke og lange tunnelen Polizeien har vært inne i , om noen ikke har fått det med seg så kommer nå en kortfattet oppsummering.

Image

Bilen var tidligere i eie hos Kjell, hadde et mini stopp innom T1-Tommy, før jeg kjøpte den som et mulig transport middel til SCC. Bilen kom uten motor men med masse rust et par uker før avreise noe som kuliminerte i 2 døgns panikkskruing før avreise :D

panikkskruingen bestod bl.a i ny puma og diverse nye deler rundt om.

Image

ny profflakk utført av fagfolk ..

Image

og på dagen for avreisen til SCC så den slik ut ..

Image

vel hjemme igjen fra SCC mista jeg nøkkelen så siden jeg kjøpte den august 2009 har jeg kjørt denne boblen ca 100 mil :)


oktober 2011 ble det bestemt i mitt hode at jeg kunne ta rusta , noen galne hjelpere hjalp meg å bære bilen inn i boblehuset.

Image

Image

hører med at bilen revnet ved bunnen av B-stolpen på førersiden. Man kan trygt si at denne bilen manglet de nederste 10 cm hele veien rundt + litt til.

Image


Image

Image

og helt likt på den andre siden. I tillegg var veggen over napoleonshatten mer eller mindre rustet opp, begge bakspissene måtte vekk samt stoore deler rundt begge hjørner innvendig over utriggerene bak.
ah .. så skiftet jeg hele høyre innerskjerm + reservehjulsbrønn med alt tilbehør - så nå har bilen langt panser og gamle fangere samt påfylling under panseret og ikke utvendig på høyre side.


anyhow ....

motor er i - men ledningene er et spaghetti helsike og jeg evner ikke lese koblingskjema. Er det noen som kan holde meg i hånden en dag/kveld og få det på beina ? 

Sv: Elektrisk hjelp

Posted: Mon May 27, 2013 4:33 pm
by OldBug
Rå bil!! ;)

Kan ikke hjelpe, vet selv ikke forskjell pa likestrøm eller veksel :D Lykke til :thup

Sv: Elektrisk hjelp

Posted: Mon May 27, 2013 9:11 pm
by Henrik
Mulig jeg kan assistere med kabelgreier en dag, men har nok ikke tid før neste uke ;)

Sv: Elektrisk hjelp

Posted: Tue May 28, 2013 11:57 am
by hans
Høres bra ut. Tror jeg skal komme i havn  - husket at jeg har en ung onkel som har major skillz på bilelektro - han skal nå bli behørig plaget :D

Sv: Elektrisk hjelp

Posted: Fri Jun 07, 2013 7:39 pm
by Henrik
Ordnet det seg det her?

Sv: Elektrisk hjelp

Posted: Fri Jun 07, 2013 10:02 pm
by hans
ikke helt -- er ganske nær - er lys i baklykter, viskere går og det klikker bak med bensinpumpen. nå må jeg finne ut hvorfor starteren ikke slår inn ... er for få timer i døgnet når bl.a en bobil måtte nødsveises før Europa tur og guttungen
finner ut at han skal fylle 11 år denne helgen .. :)  (kan hende jeg lugger min onkel ut under selskapet i morgen) 

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp - nu bensintrøbbel

Posted: Wed Jul 31, 2013 10:04 pm
by hans
Motoren sviver nå - hjelper når startstrømmen er koblet rett på starter  :-X

Drar motor rundt på starter men det virker ikke komme bensin bakover, tok en liten blow job og ble belønnet med bensin i skjegget - så tett er det ikke.
Tok ut bensinpumpe  - pumpet for hånd og det virker bygge trykk/suge når man bruker litt makt  :angel:
Så er jo det evige spørsmålet om det var inn i bunn og ut i topp , eller inn i topp og ut i bunn ?  er ein slikeins skrudd pumpe . .

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Wed Jul 31, 2013 11:45 pm
by Tistlo
orginale pumper pleier jo ha inn nede og ut oppe. du veit ikkje om den virkar før du har prøvd den, den kan kanskje virka å levera bensin men kanskje ikkje nok. membranen klarar fortsatt å levera greiene om den er morkna, men ikkje nok, når da blir eit større hol so e da stopp:)

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Thu Aug 01, 2013 12:02 am
by Moshe
På 1303'en min er det inn oppe og ut nede... tyngdekraftprinsippet... ;)

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Thu Aug 01, 2013 12:54 am
by hans
en pumpe virket slik moshe sier - en annen er jeg usikker på  - har 4 pumper jeg skal teste med i morgen - så da får vi se hva jeg ender opp med :)

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Thu Aug 01, 2013 12:59 am
by Moshe
Om det er bensin i pumpen så kan du vel bare trykke på aktivatoren i bunn før den kommer på plass og se hvilken pipe som spruter bensin...?

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Fri Aug 02, 2013 3:26 pm
by hans
fikk ikke rørt bobla i går - ble hogst istedet :p

Fikk bensin gjennom - inn nede  - ut oppe    -- måtte pumpe usaklig lenge før jeg fikk primet pumpen - monterte den og bilen klarte fint pumpe bensin.

Har nå gnist på alle 4 - er ikke spesielt imponert over størrelsen  ...

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Fri Aug 02, 2013 9:59 pm
by hans
.. får ikke fordeleren til å peke på sylinder 1 ved TDC -- peker enten på 4 eller 2 .. god jul

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Sat Aug 03, 2013 1:56 am
by Tistlo
dersom fordelaren er feil til motoren , stemmer ikkje hakket på kanten(kan vera tilfelle)

svipp av høgre toppdeksel, roter motor til tdc og svung litt att og fram på reimhjulet og sjekk om ventilane står i ro eller om dei pendlar. står dei i ro er du på 1, pendlar dei er du på tre. isofall tar du ein runde til på hjulet og då bør du ha havna på 1. sjekk kor rotor pekar, og sett pluggledningar i rett rekkefølge ut ifrå da. 1432 medurs på reimhjulet og 1234 baklengs.

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Posted: Sat Aug 03, 2013 3:23 pm
by hans
var som du sa Tistlo - alt var feil. Oldschool og Rolf nevnte metoden i går og med Rolf på telefonen fikk jeg satt alt riktig samt stilt tenning ved hjelp av Rizzla ;) (sigarettpapir)

Så nå står 1 på 2 osv  - liten slurk bensin i forgasseren (jrf Rolf), eller en kork bensin (jfr Oldschool) og bobla tente på første sving.

Phuuuuu - deiligste følelsen siden seksuelle aktiviteter i går (ja skryter nå ;) )


Så da er det ut ¨å legge ny tenningspluss til coilen da den er bortevekke ..


:thup :thup :thup