Når og hva er det OK å vrake?
Posted: Sun Mar 10, 2013 11:45 pm
Har lest tråden til Oscar, og ser at folk naturlig nok reagerer på at bilen blir vraka. Synes dette er en litt interessant problemstilling, da jeg selv har valgt vraking av noen prosjekter som rett og slett har vist seg å være for tid- og kostnadskrevende å fikse (for meg), og umulige å selge til andre.
- Man kommer vesentlig bedre ut økonomisk ved å slakte/vrake enn ved å fikse opp og selge.
- Verdien på bilene er så lav at jobben ikke kan forsvares økonomisk sett. Det vil si at å bygge opp FOR salg er bortkastet tid. Biler man vil beholde er noe helt annet.
- Problemet er selvsagt at det som er "uinteressant" idag, er veldig aktuelt om noen år. Men hvor lenge kan man forsvare å lagre et prosjekt med de kostnadene/tapte inntektene det innebærer?
Jeg har siste 2-3 årene hugget 3 biler som var i forferdelig dårlig forfatning. En doka-bay, en 65 boble og en 03. Ingen ville ha bilene for verdien av deler + vrakpant (med LAV verdivurdering av deler) Jeg har også forsøkt å selge en type 3 fastback (longnose), som absolutt er mulig å redde.
Ferdig, godkjent i bra stand verdt kanskje 35 000. I deler + vrakpant kanskje 10. Det vil si at for 25 000 skal man gjøre en enorm jobb, dekke kostnader til deler, godkjenning, lakkering osv. Det er rett og slett elendig butikk.....Det er derfor nytteløst å forsvare bygging for salg. I dette tilfellet vil man sitte igjen med maks 7-8 000 for jobben forutsatt at man gjør alt selv. Inklusiv lakkering. Timelønnen går ikke an å tenke på engang.....Skal man ha verkstedlakkering snakker vi tusenvis av kroner i minus......
Synes selv det er "vondt" å vrake biler som kan reddes, samtidig som det ikke kan forsvares å lagre de år etter år i påvente på motivasjon og tid til å fikse de. Eneste som skjer er at man får for mye stående som tapper en for krefter, og gjør at man ikke får gjort noe som helst....
Noen som kjenner seg igjen? 
Den ENKLE løsningen er selvsagt å ikke hoppe på storprosjekter som man ikke har tid til å ta fatt på.....men man lærer jo aldri.....det ender som oftes som en Øystein Sunde sang....
Så hva mener VW-folket? Når og hva er det OK å vrake?
For min egen del kommer jeg heretter til å kaste alt jeg/andre ikke vil beholde/ta fatt på, og kose meg med de prosjektene jeg virkelig har lyst å jobbe med. Å bruke masse tid på noe FORDI det er for godt til å kaste, eller for å selge det, det er rett og slett livet for kort til.....Mener sikkert noe annet imorgen tidlig...
Kjekt å ha
En annen venn av meg kjøpte en gammal bil,
Som ble solgt under tvang og registrert under tvil,
Som var så dårlig at kona hans mente han burda ha kasta'n.
Men der skulle det ikke kastes no'n bil,
Å langt ifra, så han kjøpte én til,
Delebil, makan til den gamle Mazda'n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkker på den andre
Så dermed satt'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra,
Og den har kona tatt og reist der ifra.
Kjekt å ha, kjekt å ha.
Javisst, den bussen kom til nytte en vakker da'.
Nei, kast ikke bort bort en eneste fis,
Bare slepp'n på flaske og legg'n på is,
Du vet aldri når slikt kan komme til nytte.
Garasjen er full av gammalt ræl
som ingen andre vil ha enn meg sjæl,
Så har du en tom låve, så kan vi bytte.
Ja, har du en ledig låve, så kan vi bytte.
Bli med ut på låven, så kan vi:
Flakka-flakka-koff
Flakka-koff, flakka-flakka-koff
Koff-koff-flakka-flakka
Flakka-kokka-flakk!
- Man kommer vesentlig bedre ut økonomisk ved å slakte/vrake enn ved å fikse opp og selge.
- Verdien på bilene er så lav at jobben ikke kan forsvares økonomisk sett. Det vil si at å bygge opp FOR salg er bortkastet tid. Biler man vil beholde er noe helt annet.
- Problemet er selvsagt at det som er "uinteressant" idag, er veldig aktuelt om noen år. Men hvor lenge kan man forsvare å lagre et prosjekt med de kostnadene/tapte inntektene det innebærer?
Jeg har siste 2-3 årene hugget 3 biler som var i forferdelig dårlig forfatning. En doka-bay, en 65 boble og en 03. Ingen ville ha bilene for verdien av deler + vrakpant (med LAV verdivurdering av deler) Jeg har også forsøkt å selge en type 3 fastback (longnose), som absolutt er mulig å redde.
Ferdig, godkjent i bra stand verdt kanskje 35 000. I deler + vrakpant kanskje 10. Det vil si at for 25 000 skal man gjøre en enorm jobb, dekke kostnader til deler, godkjenning, lakkering osv. Det er rett og slett elendig butikk.....Det er derfor nytteløst å forsvare bygging for salg. I dette tilfellet vil man sitte igjen med maks 7-8 000 for jobben forutsatt at man gjør alt selv. Inklusiv lakkering. Timelønnen går ikke an å tenke på engang.....Skal man ha verkstedlakkering snakker vi tusenvis av kroner i minus......
Synes selv det er "vondt" å vrake biler som kan reddes, samtidig som det ikke kan forsvares å lagre de år etter år i påvente på motivasjon og tid til å fikse de. Eneste som skjer er at man får for mye stående som tapper en for krefter, og gjør at man ikke får gjort noe som helst....


Den ENKLE løsningen er selvsagt å ikke hoppe på storprosjekter som man ikke har tid til å ta fatt på.....men man lærer jo aldri.....det ender som oftes som en Øystein Sunde sang....

Så hva mener VW-folket? Når og hva er det OK å vrake?
For min egen del kommer jeg heretter til å kaste alt jeg/andre ikke vil beholde/ta fatt på, og kose meg med de prosjektene jeg virkelig har lyst å jobbe med. Å bruke masse tid på noe FORDI det er for godt til å kaste, eller for å selge det, det er rett og slett livet for kort til.....Mener sikkert noe annet imorgen tidlig...

Kjekt å ha
En annen venn av meg kjøpte en gammal bil,
Som ble solgt under tvang og registrert under tvil,
Som var så dårlig at kona hans mente han burda ha kasta'n.
Men der skulle det ikke kastes no'n bil,
Å langt ifra, så han kjøpte én til,
Delebil, makan til den gamle Mazda'n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkker på den andre
Så dermed satt'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra,
Og den har kona tatt og reist der ifra.
Kjekt å ha, kjekt å ha.
Javisst, den bussen kom til nytte en vakker da'.
Nei, kast ikke bort bort en eneste fis,
Bare slepp'n på flaske og legg'n på is,
Du vet aldri når slikt kan komme til nytte.
Garasjen er full av gammalt ræl
som ingen andre vil ha enn meg sjæl,
Så har du en tom låve, så kan vi bytte.
Ja, har du en ledig låve, så kan vi bytte.
Bli med ut på låven, så kan vi:
Flakka-flakka-koff
Flakka-koff, flakka-flakka-koff
Koff-koff-flakka-flakka
Flakka-kokka-flakk!