Page 1 of 1

Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Sun Mar 10, 2013 11:45 pm
by StarBugs Geir
Har lest tråden til Oscar, og ser at folk naturlig nok reagerer på at bilen blir vraka. Synes dette er en litt interessant problemstilling, da jeg selv har valgt vraking av noen prosjekter som rett og slett har vist seg å være for tid- og kostnadskrevende å fikse (for meg), og umulige å selge til andre.

- Man kommer vesentlig bedre ut økonomisk ved å slakte/vrake enn ved å fikse opp og selge.
- Verdien på bilene er så lav at jobben ikke kan forsvares økonomisk sett. Det vil si at å bygge opp FOR salg er bortkastet tid. Biler man vil beholde er noe helt annet.
- Problemet er selvsagt at det som er "uinteressant" idag, er veldig aktuelt om noen år. Men hvor lenge kan man forsvare å lagre et prosjekt med de kostnadene/tapte inntektene det innebærer?

Jeg har siste 2-3 årene hugget 3 biler som var i forferdelig dårlig forfatning. En doka-bay, en 65 boble og en 03. Ingen ville ha bilene for verdien av deler + vrakpant (med LAV verdivurdering av deler) Jeg har også forsøkt å selge en type 3 fastback (longnose), som absolutt er mulig å redde.

Ferdig, godkjent i bra stand verdt kanskje 35 000. I deler + vrakpant kanskje 10. Det vil si at for 25 000 skal man gjøre en enorm jobb, dekke kostnader til deler, godkjenning, lakkering osv. Det er rett og slett elendig butikk.....Det er derfor nytteløst å forsvare bygging for salg. I dette tilfellet vil man sitte igjen med maks 7-8 000 for jobben forutsatt at man gjør alt selv. Inklusiv lakkering. Timelønnen går ikke an å tenke på engang.....Skal man ha verkstedlakkering snakker vi tusenvis av kroner i minus......

Synes selv det er "vondt" å vrake biler som kan reddes, samtidig som det ikke kan forsvares å lagre de år etter år i påvente på motivasjon og tid til å fikse de. Eneste som skjer er at man får for mye stående som tapper en for krefter, og gjør at man ikke får gjort noe som helst.... ;D Noen som kjenner seg igjen? :)

Den ENKLE løsningen er selvsagt å ikke hoppe på storprosjekter som man ikke har tid til å ta fatt på.....men man lærer jo aldri.....det ender som oftes som en Øystein Sunde sang....  :)

Så hva mener VW-folket? Når og hva er det OK å vrake?

For min egen del kommer jeg heretter til å kaste alt jeg/andre ikke vil beholde/ta fatt på, og kose meg med de prosjektene jeg virkelig har lyst å jobbe med. Å bruke masse tid på noe FORDI det er for godt til å kaste, eller for å selge det, det er rett og slett livet for kort til.....Mener sikkert noe annet imorgen tidlig... ::)

Kjekt å ha

En annen venn av meg kjøpte en gammal bil,
Som ble solgt under tvang og registrert under tvil,
Som var så dårlig at kona hans mente han burda ha kasta'n.
Men der skulle det ikke kastes no'n bil,
Å langt ifra, så han kjøpte én til,
Delebil, makan til den gamle Mazda'n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkker på den andre
Så dermed satt'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra,
Og den har kona tatt og reist der ifra.

Kjekt å ha, kjekt å ha.
Javisst, den bussen kom til nytte en vakker da'.
Nei, kast ikke bort bort en eneste fis,
Bare slepp'n på flaske og legg'n på is,
Du vet aldri når slikt kan komme til nytte.
Garasjen er full av gammalt ræl
som ingen andre vil ha enn meg sjæl,
Så har du en tom låve, så kan vi bytte.

Ja, har du en ledig låve, så kan vi bytte.
Bli med ut på låven, så kan vi:
Flakka-flakka-koff
Flakka-koff, flakka-flakka-koff
Koff-koff-flakka-flakka
Flakka-kokka-flakk!

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Sun Mar 10, 2013 11:59 pm
by sveineka
:thup veldig sant dette Geir.

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Mon Mar 11, 2013 12:53 am
by Moshe
Er nok mye riktig i dette ja, Geir.
Mener selv det er bedre å sørge for at de bilene som er bra i dag, og som kan leve videre uten all for stor innsats, reddes slik at ikke også de ender opp som ureddbare vrak...

Det finnes selvfølgelig unntak, og unntakene kommer naturlig nok hyppigere og hyppigere jo eldre og skjeldnere bilene blir!
Men om man får en bil billig eller gratis og ikke er så kresen på finishen ser jeg ikke noe galt i å sette i stand en 1303 heller, det kan også være en fin innfallsport til hobbyen der læringskurven begynner på null... Trenger ikke alltid å lakkere, kan jo også rullemales...


Men jeg lurer på om noen vet hvor mye kan en bil plukkes før man mister retten til vrakpanten?

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Mon Mar 11, 2013 9:12 am
by StarBugs Geir
Tror det er avhengig av huggeren. Noen vil godta bare en bunn, mens andre ikke godtar betydelige utkapp, som tak, front osv. Er litt usikker her, men mener praksisen er veldig forskjellig. Mulig det henger sammen med stålprisen også.......noen andre som kjenner til dette?

Alt "løst", eller det som kan skrues av, skjermer, dører, panser, vinduer osv. kan jo tas av. Men nå kan jo karroseriet også skrues av........tror egentlig de ikke kan nekte å få inn bare en bunn.

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Mon Mar 11, 2013 10:29 am
by norshuttle
De kan nok ikke nekte og ta i mot kun bunn fra VW siden alt kan skrus av. Her i Bergen er det vel nesten motsatt. De vil ha minst mulig levert inn. Ligger det et kart i hanskerommet så er det njet....... :)

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Mon Mar 11, 2013 7:20 pm
by Tistlo
eg er i utgangsponktet imot all vraking av veteranbilar og for bevaring av alle veteranbilar. eit annerkjent motargrument for dette er jo at "du må jo ha ein delebil til prosjektet" , spesielt til vw. sidamen den tid er forbi for lengstn ALT er å få kjøpt og brukte deler er OVERALT. og so har jo øystein sunde mykje rett i ang tilstand på to like bilar som då ofte betyr samme feil på begge.

men da er jo unntak for min sin del og, og eg har vel levert inn ein neve med "bilar" iløp av dei siste åra. felles for alle er at da ikkje var ei skrua igjen. på bobler har du i praksis lov til å kun levera botnen for vrakpant, men for at ikkje motaket skal verta for grinete so pleier eg å levera med delar av karosseriet og, som på bobla vil sei at eg kappar av front og bakende, brønn under baksetet om i god stand, tak vist takluke, kanskje dashbord, og innerskjermar vist dei er bra, eller andre ting som kan brukast til rep av andre karosseri. for å smøra på såret so pleier eg då å supplera med sundrusta bensintankar, skakke stålfelgar og anna som ikkje ellers er brukande men som er med på å auka kiloane:) tar og av bunnplatene og vist dei skulle kunna brukast..

da eg meinar er at vist ein fyrst skal vraka ein veteranbil so bør ein ta vare på ALT som kan komma til nytte. å levera inn ein komplett eller tilnerma komplett veteran er forkastelig og egoistisk og idiotisk og alt sånt.
når da gjeld kva som er ok og ikkje ok å vraka innan vw so er da vel snart ganske innlysande at alt før 67 er ettertrakta og enkelt å selga. skal du likavel vraka bilen so legg den heller ut på finn til vrakpant og den vert nok solgt fort. type 2 er generelt ettertrakta og skal vera temmelig dårligt/knust og ødelagt skal da vera berre litt fornuftigt. og då snakkar eg latebay, eldre t2 er jo sjølvsagt ikkje tema!! type 3 og 4 er vanskligt, då da er so svert få som driv med da, tydligvis.

ting som kan forsvara hogging er vist bilen manglar ID eller er umulig å få registrert av ein grunn. att bilen på eit tidspunkt har vert "restaurert" med klabb å babb, pinnesveis, popnagler og tectyl(stort sett grunnen til bilane eg har plokka har fått den sjebnen) dvs når du må byta ut samtlige innerskjermar, front,bakende og kanalar. på ein bil som gjerne er ifrå beg av 70talet og som ikkje er vidare spesiell for deg på nokon måte. snakkar då om bobla. siste tingen er vist feks bilen har vert i uhell og har fott store skadar i karosseriet og eller skjeiv ramma. som då kan vera totalt uøkonomisk å få fiksa.

folk so på død å liv skal levera ein bil til vraking as is, bør invitera folk til å skru av deler dei treng for billigt eller ingenting. sånn at ting vert tatt vare på. og vist da skulle ha havna ein bil inn på eit innleveringsmotak so må folk sei ifrå sån at da går an å skrudd av deler før den vert pressa..

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Mon Mar 11, 2013 7:24 pm
by erika
En bil er ofte mer attraktiv dersom den ikke er plukket ned. Er den delt opp i alle sine molekyler, og selges i kasser, så tror jeg det er mindre interessant enn en "komplett" bil som en ikke er begynt å selge eller å plukke egne biter av. Dersom en er ivrig, begynner på gjentatte prosjekter, plukker den ned i god ånd - men så ikke kommer i mål - så kan det bli en del uselgelige delebiler etterhevert.
Om den opprinnelige bilen hadde vært kjøpt av en annen optimistisk entusiast, er det ikke sikkert at det endelige utfallet for bilen hadde vært veldig anderledes :-)

Jeg har fått gjentatte gode råd om ikke å plukke bilen min for mye fra hverandre, da jo mer den er demontert, jo lettere er det er det for at den ikke kommer sammen igjen!

Sv: Når og hva er det OK å vrake?

Posted: Mon Mar 11, 2013 10:02 pm
by djupevik
Når tistlo har reddet det som er å redde så synes jeg det er greit å vrake resten ;D