Tips og triks til å finne bilens historie?
Posted: Fri Mar 08, 2013 9:11 am
Holder på å nøste litt opp i historien til ovalen min, og det viser seg å ikke være helt enkelt- alle spor stopper i april 1970.
Sendte en mail til biltilsynet og fikk raskt en liste over tidligere eiere.
- I april 1970 kjøpte Torleiv Kongsjorden fra Veggli bilen, dessverre er Kongsjorden gått bort, men jeg jobber litt med å finne eventuelle barn/barnebarn.
Ikke aner jeg hvor eller av hvem han kjøpte bilen av.
- I desember 1990 Kjøpte Odd Arnt Hagen bilen. Fikk meg en liten overraskelse når jeg pratet med han i går, for det viste seg at Kongsjorden hadde kræsjet bilen i 1977 og
forsikringsselskapet overtok eierskapet. Hagen som drev bilverksted på Veggli kjøpte bilen, opprettet den og solgte den igjen 4 mnd senere.
Han husket dessverre ikke hvor mye skader det var.
- Regner med at neste eier Bjørn Svare var fornøyd med reultatet, siden han overtok bilen i april 1991. Bilen skulle da ha bosted mellom fjellene i Hemsedal.
Dessverre virker det som denne mannen er sunket i jorden. Hadde vært artig å snakket med han siden han skal ha hatt bilen i de 9 neste årene!
- Han solgte den videre til Christian Nielsen i Herøysund i oktober 2000.
- I mai 2001 begynner bilen å nærme seg Bergen, da den blir solgt til Øystein Koløy i Uskedalen. Kanskje bilen har vært med på treff i Bergen før???
- Vidar Koløy kjøpte bilen i mars 2004. Og bilen ble i Uskedalen de neste 4 årene.
Har ikke funnet ut om disse er brødre eller far/sønn etc, men planene er å ta en telefon der også.
Fant salgsannonsen fra den gang Vidar solgte bilen, dessverre uten bilder, men det er altså han som har byttet motoren, gjorde en del sveisearbeid
og trakk den om innvendig. Har en følelse av at det var i denne dalen det originale med bilen forsvant.
- I september ble bilen solgt til Rjukan av Gunnar Stegarud. Far stod som eier og sønnen Trond brukte den. Trond pusset ned bilen utvendig og fikk den lakkert.
- August 2012 var vi i Rjukan og hentet bilen tilbake til det glade vestland.
Hadde vært utrolig gøy å vite hvor og når bilen ble opprinnelig solgt, hvem som har hatt glede av å ha den som ny i 1956! Jeg har nå bestilt sertifikat/historikk fra Automuseum VW i Tyskland, men dette kan ta lang tid har jeg forstått.
Jeg har også prøvd å spore opp bilbutikker i Buskerud fra denne tiden, fant en som har vært der siden 1916 og som drev med import av tyske biler. Mail er sendt, så får vi se.
Bilens skilter F-702526 er fra Buskerud- men de sekssifrede skiltene kom ikke før i 1958. Med et så høyt nr så lurer jeg på om bilen kan ha kommet til landet i 69-70...?
Men, har fått inntrykk av at man kunne i "gamle" dager, bytte skiltnr etter hvilken amtskode man bodde i. Dette skal ha gjeldt i fra 1913 til 1971, og alle amtspolitimestre skal ha disse numrene registrert. Hmmm, kan bilen min ha hatt et annet nr???
Skal snoke litt videre i Kongsjorden slekten, søke litt videre med chassie nr og vente i spenning på historikk fra Automuseum!!! Fikk bare mer blod på tann til å finne ut av dette nå!
Hvis noen vet noe om bilen, tidligere eiere eller har noen gode ess i ermet til å finne historikken- ja da hadde jeg blitt grådig glad!
Sendte en mail til biltilsynet og fikk raskt en liste over tidligere eiere.
- I april 1970 kjøpte Torleiv Kongsjorden fra Veggli bilen, dessverre er Kongsjorden gått bort, men jeg jobber litt med å finne eventuelle barn/barnebarn.
Ikke aner jeg hvor eller av hvem han kjøpte bilen av.
- I desember 1990 Kjøpte Odd Arnt Hagen bilen. Fikk meg en liten overraskelse når jeg pratet med han i går, for det viste seg at Kongsjorden hadde kræsjet bilen i 1977 og
forsikringsselskapet overtok eierskapet. Hagen som drev bilverksted på Veggli kjøpte bilen, opprettet den og solgte den igjen 4 mnd senere.
Han husket dessverre ikke hvor mye skader det var.
- Regner med at neste eier Bjørn Svare var fornøyd med reultatet, siden han overtok bilen i april 1991. Bilen skulle da ha bosted mellom fjellene i Hemsedal.
Dessverre virker det som denne mannen er sunket i jorden. Hadde vært artig å snakket med han siden han skal ha hatt bilen i de 9 neste årene!
- Han solgte den videre til Christian Nielsen i Herøysund i oktober 2000.
- I mai 2001 begynner bilen å nærme seg Bergen, da den blir solgt til Øystein Koløy i Uskedalen. Kanskje bilen har vært med på treff i Bergen før???
- Vidar Koløy kjøpte bilen i mars 2004. Og bilen ble i Uskedalen de neste 4 årene.
Har ikke funnet ut om disse er brødre eller far/sønn etc, men planene er å ta en telefon der også.
Fant salgsannonsen fra den gang Vidar solgte bilen, dessverre uten bilder, men det er altså han som har byttet motoren, gjorde en del sveisearbeid
og trakk den om innvendig. Har en følelse av at det var i denne dalen det originale med bilen forsvant.
- I september ble bilen solgt til Rjukan av Gunnar Stegarud. Far stod som eier og sønnen Trond brukte den. Trond pusset ned bilen utvendig og fikk den lakkert.
- August 2012 var vi i Rjukan og hentet bilen tilbake til det glade vestland.
Hadde vært utrolig gøy å vite hvor og når bilen ble opprinnelig solgt, hvem som har hatt glede av å ha den som ny i 1956! Jeg har nå bestilt sertifikat/historikk fra Automuseum VW i Tyskland, men dette kan ta lang tid har jeg forstått.
Jeg har også prøvd å spore opp bilbutikker i Buskerud fra denne tiden, fant en som har vært der siden 1916 og som drev med import av tyske biler. Mail er sendt, så får vi se.
Bilens skilter F-702526 er fra Buskerud- men de sekssifrede skiltene kom ikke før i 1958. Med et så høyt nr så lurer jeg på om bilen kan ha kommet til landet i 69-70...?
Men, har fått inntrykk av at man kunne i "gamle" dager, bytte skiltnr etter hvilken amtskode man bodde i. Dette skal ha gjeldt i fra 1913 til 1971, og alle amtspolitimestre skal ha disse numrene registrert. Hmmm, kan bilen min ha hatt et annet nr???
Skal snoke litt videre i Kongsjorden slekten, søke litt videre med chassie nr og vente i spenning på historikk fra Automuseum!!! Fikk bare mer blod på tann til å finne ut av dette nå!
Hvis noen vet noe om bilen, tidligere eiere eller har noen gode ess i ermet til å finne historikken- ja da hadde jeg blitt grådig glad!