TEAM TØS

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: TEAM TØS

Post by Solan »

God knall, og bra jobba, Ørjan!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Takk takk!  :D VELDIG kjekt med et rullende prosjekt 8)
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Kjøling på gang

Post by Ølle »

Etter en liten økt på Breisten i helgen er nå pakningene som tetter mellom øvre og nedre del av motor kommet på plass.
[attachment=1]
Sink måtte fjernes fra kanalene pakningene ligger i så motoren måtte ut. Takk til Henrik for leveranse av pakninger :)
Et par deksel til dashbordet ble også sandblåst. Med litt mer lakk kan disse monteres og da slipper man å se rett inn på alle ledningene i front  :P
Attachments
IMG_0743 (Kopier).JPG
IMG_0743 (Kopier).JPG (56.28 KiB) Viewed 932 times
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Forsøk på hjulstillingskontroll

Post by Ølle »

Boblen er for tiden ikke noe særlig å kjøre. Vinklene på hjulene er ikke helt slik de skal være så eg hadde time for hjulstillingskontroll i går. Belgene på de gamle (ytre) endeleddene var sprukne så nye endeledd ble montert på lørdag:
[attachment=1]

Men på vei inn til kontroll stoppet motoren og ville ikke starte igjen så kontrollen ble utsatt. Problemet er manglende gnist så til helgen er det pussing av kontakter og noe feilsøking som står på tapeten!
[attachment=2]
Stor takk til Linn og Wilhelm som lånte meg trekkbil slik at eg fikk boblen hjem igjen!
Attachments
IMG_0786 (Kopier).JPG
IMG_0786 (Kopier).JPG (75.28 KiB) Viewed 941 times
IMG_0847 (Kopier).JPG
IMG_0847 (Kopier).JPG (59.42 KiB) Viewed 896 times
Last edited by Solan on Wed Sep 04, 2013 11:09 pm, edited 1 time in total.
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Vinterlagring

Post by Ølle »

Fredag 13. september kom bilen seg endelig på hjulstillingskontroll. Boblen ble vesentlig bedre å kjøre etter dette! Har ikke fått brukt bilen så altfor mye men har satt ny distanse-rekord med tur fra Radøy til Hjellestad (Her ble det ordnet med salgsmelding til en nyinnkjøpt vassakjølt stasjonsvogn).

I går, med god hjelp fra norshuttle ble bilen parkert for vinteren. Egentlig er det meningen at den skal brukes året rundt men siden den ikke er helt ferdig trenger den tak over seg. Satser på å få begynt på dørene når eksamene er unnagjort for dette semesteret (Og da er det i grunn ganske praktisk at bilen er parkert).

Fikk også levert bakseter fra Bulken i går :thup
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Takket ja til lagringsplass for Boblen på Breistein ved nyttår. Så med Sveinung som sjåfør ble bilen hentet sist fredag. Neste dag ble Boblen kjørt til Breistein.

Det er en del arbeid igjen på bilen. I første omgang vil dørene bli lakkert i samme farge som bilen ellers. I den anledning er dørene levert til Spesiallaget på Askøy for stripping av rust.

Dørene ribbet og lydisolering skrapt bort:
[attachment=1]
[attachment=2]



Takk til John-Stian og Kristian for innsjekk!
Attachments
IMG_1325 (Kopier).JPG
IMG_1325 (Kopier).JPG (54.32 KiB) Viewed 800 times
IMG_1326 (Kopier).JPG
IMG_1326 (Kopier).JPG (55.6 KiB) Viewed 808 times
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

På onsdag i forbindelse med Åpen onsdag fikk jeg igjen dørene og vindusheisene fra stripping hos Spesiallaget. Var meget fornøyd med resultatet:
[attachment=1]

I dag ble dørene og vindusheisene grunnet på Breistein:
[attachment=2]
[attachment=3]
Grunningen som ble brukt var PPG sin D834/D835.

Planen var etter at det grøvste var grunnet og gå løs med en liten airbrush på steder det er vanskelig å komme til på innsiden av dørene. Dette ble utsatt da jeg ikke hadde slange som passet til airbrushen (Sjekket jo naturligvis ikke hvilken kobling som var nødvendig da jeg dro hjemmefra)
[attachment=4]
Attachments
IMG_1353 (Kopier).JPG
IMG_1353 (Kopier).JPG (56.82 KiB) Viewed 792 times
IMG_1357 (Kopier).JPG
IMG_1357 (Kopier).JPG (41.75 KiB) Viewed 803 times
IMG_1360 (Kopier).JPG
IMG_1360 (Kopier).JPG (49.92 KiB) Viewed 777 times
IMG_1363 (Kopier).JPG
IMG_1363 (Kopier).JPG (57.78 KiB) Viewed 794 times
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Boblen fikk litt oppmerksomhet denne helgen og det resulterte i at dørene ble sparklet:
[attachment=1]
..og grunnet på ny:
[attachment=2]

Neste gang blir det lakking  :D
Attachments
IMG_1461 (Kopier).JPG
IMG_1461 (Kopier).JPG (51.28 KiB) Viewed 738 times
IMG_1464 (Kopier).JPG
IMG_1464 (Kopier).JPG (40.51 KiB) Viewed 736 times
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Da er dørene blitt sånn ca. svarte og nye dørlister er sånn ca. montert  :D
[attachment=1]
Når jeg skriver sånn ca. så menes det at det er et par steder det kunne vært mer lakk samt at jeg overså noen klips til den lengste vinduslisten. - Men men! Selv om det er mye som gjenstår så er i hvert fall bilen "tilbake på veien"  ;)


Kan også nevne at den 25. januar fikk boblen navnet "Bodil"  :P
Attachments
IMG_1581 (Kopier).JPG
IMG_1581 (Kopier).JPG (71.06 KiB) Viewed 700 times
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: TEAM TØS

Post by djupevik »

Ble bra det der :thup
Nå er det cruising som står for tur?
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

djupevik wrote: Ble bra det der :thup
Nå er det cruising som står for tur?
Takk!  :) Har gangavstand til skolen så den vil nok stort sett tilbringe tiden sin i lagringslokalet men den blir nok hentet frem i helgene  :thup Første treffet blir nok GTR  ;)
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

(Liten) Brann i motorrommet

Post by Ølle »

Kjørte boblen fra Breistein til Radøy igår for å sette fra meg ting og tang som lå i bilen samt sette inn bakseter. Turen gikk veldig fint, eneste overraskelsen var at speedometeret sluttet å fungere ca. halvveis  :P

I dag tømte jeg bilen for verktøy og utstyr brukt i forbindelse med arbeidet på dørene, monterte bakseter og tettet noen halvstore hull mellom øvre og nedre del av motor. Videre ble det satt på nye kontakter på ledningen fra choke-mekanismen til forgasserens "cut-off valve". Denne ledningen (den blå på bildet nedenfor) var bare surret rundt den svarte lederens kontakt i den ene enden. I den andre enden var det såvidt leder og kontakt hang sammen.
[attachment=1]

Med nye kontakter startet jeg bilen og kjørte. Jeg kom femti meter før motoren stoppet. Det kom røyk bakfra så jeg åpnet motorlokket og ble møtt av en flamme på baksiden av forgasseren. Fikk slukket flammene med ulltrøyen min.

For meg ser synderen ut til å være den svarte lederen fra coil til forgasser:
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
Denne lederen har mistet isolasjonen sin selv på steder det ikke brant. Brun, grønn og rød leder til dynamo er alle svidd men bare i det området der det brant. Så det kan se ut som at den svarte lederen har blitt så varm at den har antent bensin/olje på forgasserens overflate.

Så, siden jeg byttet kontaktene på den blå ledningen: Er det feil at denne skal være koblet slik den er på bildene ovenfor? Noen som vet tverrsnittet på ledningen fra coil til forgasser?
Attachments
IMG_1592 (Kopier).JPG
IMG_1592 (Kopier).JPG (57.8 KiB) Viewed 645 times
IMG_1589 (Kopier).JPG
IMG_1589 (Kopier).JPG (66 KiB) Viewed 634 times
IMG_1591 (Kopier).JPG
IMG_1591 (Kopier).JPG (48.76 KiB) Viewed 633 times
IMG_1593 (Kopier).JPG
IMG_1593 (Kopier).JPG (32.46 KiB) Viewed 642 times
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: TEAM TØS

Post by Henrik »

Stilige greier! Ser ut som kortslutning/overledning fra den svarte kabelen til jord. Enten fordi isolasjonen har vært skadet og ledningen har jordet, eller fordi choken eller solenoiden på forgasseren er røket. Mål dissemed et multimeter, så har du nok svaret.

Det skal ikke være noe særlig tverrsnitt på denne ledningen, den er kun til å aktivere solenoiden og varme opp choken littegranne...
-69 Fastback
-60 T1
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Takk for svar! Støtter meg på teorien om sviktende isolering / kortsluttning.

Ettersom forgasseren ble tatt ut for sjekke skadeomfanget og jeg hadde liggende nytt pakningssett, så ble forgasseren demontert og renset. Her er forgasseren skrudd sammen igjen og plassert ved siden av favorittsprayen min: Loctite 7063 Super Clean  :P
[attachment=1]

De ødelagte ledningene ble byttet og forgasseren montert igjen. Byttet også noen vakuumslanger etter anbefaling fra en vossing igår. Med forgasser montert ble solenoiden sjekket: Klikket veldig fint  :)

Med alt på plass la jeg ut på tur til Breistein, hadde med meg brannslukningsapparat men fikk ikke bruk for det!  :thup Med en reinere forgasser var responsen ved pådrag vesentlig bedre også  :)

Notat til Tistlo: Kjente på viftehuset når jeg kom fram - den var behagelig å ta på. Vil ikke si at den var spesielt varm  8)
Attachments
IMG_1611 (Kopier).JPG
IMG_1611 (Kopier).JPG (43.74 KiB) Viewed 627 times
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: TEAM TØS

Post by Tistlo »

:thup
TLF: 97419035
Post Reply