TEAM TØS
Moderators: Global moderator, Global moderator
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3288
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: TEAM TØS
For å legge inn bilder:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1715.0
For å endre bildestørrelse:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=48.0
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1715.0
For å endre bildestørrelse:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=48.0
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: TEAM TØS
Lørdag 27.7 tok eg ut prøveskilt der målet var å kjøre bort til Osterøy for å "bunnsmøre" hjulbuene samt teste bilen litt. Sindre har grav i garasjen så dette var i utgangspunktet en god plan. Men så langt kom eg ikke, like etter eg begynte å kjøre regnet det ganske så friskt så uten vindusviskere tok eg heller inn på jobben slik at turen ble på 4 og ikke 40 km.
[attachment=1]
I tillegg til tectylering av hjulbuene ble gjengene for feste av z-staget i karosseri frisket opp:
[attachment=2]
Lørdagen etterpå var Boblen på besøk på Breisten for første gang. Her ble mye elektrisk fikset, kan blant annet skilte med både langlys og nærlys samt fungerende vindusviskermotor - stor takk Henrik som ordnet dette!
[attachment=3]
Dette bildet antyder i grunn ikke at det ble jobbet med det elektriske men det viser hvertfall at Boblen var innom bukken. Veldig flott klubblokale vi har tilgang til! En annen ting var at eg lærte hvor viktig det er med et tett skille mellom øvre og nedre del av motoren – stor takk til Svein som lånte meg plate og rør
Det har i den siste tiden også blitt ryddet en del i garasjen. Har med det hatt en gjennomgang av de ulike delene vi har liggende. Ser ut som at det blir en del til overs. Det flotte med gjennomgangen av delene er at ting man trenger dukker opp. Veldig greit at viskerarmene og nye vindusviskere dukket opp nå som vindusviskermotoren gikk!
[attachment=4]
Sjette august ble boblen tatt inn på en teknisk kontroll. Den gikk vel ikke akkurat igjennom kan man si. En del feil men mye småting:
- 1.1.10: Sprekk slange fra bremsevæskebeholder til hovedsylinder
- 1.2.1: Bremser bak ujevn / svak venstre side
- 1.2.3: Parkbrems -------------- // --------------
- 3.3: Mangler innvendig speil
- 3.2: Vindusspyler defekt
- 4.3: Parklys defekt
- 4.9: Skiltlys mangler
- 4.13: Løse ledninger under panser
- 5.2: Slakk nedre bærekule v.s / øvre bærekuler begge sider
- 6.11: Mangler panserlås
- 7.1: Låser i midtkonsoll defekt
- 7.6: Lydsignal defekt
- 7.8: Varseltrekant mangler
Neste dag ble det tatt en ny liten økt på Breistein. En del smådeler ble sandblåst, ikke så mye skruing på selve Boblen men fikk laget meg en liten plan for veien inn mot ny kontroll.
[attachment=5]
De sandblåste delene har fått litt maling på seg. Luksus med tilgang på skikkelig kabinett!
Begynte med den verste jobben som var å bytte bærekulene. Veldig greit at to nye bærekuler følgte med kjøpet
Valgte å bytte alle når eg først var i gang. 1 av 4 på vei inn:
[attachment=6]
Nye bærekuler på plass:
[attachment=7]
Med listen sånn ca utbedret var det dags for ny kontroll. Den ble tatt i dag men også denne gangen ble det negativt resultat. Bremsekraften er fortsatt ulik bak. Grunnen til ulik bremsekraft bak i utgangspunkte var at det hadde lekket girolje ut i trommelen. En pakning ble byttet, oljekanalen ble åpnet opp (var helt tett) og bremsebånd og trommel ble rengjort med bremserens. Å rense har tydeligvis ikke vært nok så nye bremsebånd er blitt handlet inn. Ny kontroll neste uke
[attachment=1]
I tillegg til tectylering av hjulbuene ble gjengene for feste av z-staget i karosseri frisket opp:
[attachment=2]
Lørdagen etterpå var Boblen på besøk på Breisten for første gang. Her ble mye elektrisk fikset, kan blant annet skilte med både langlys og nærlys samt fungerende vindusviskermotor - stor takk Henrik som ordnet dette!
[attachment=3]
Dette bildet antyder i grunn ikke at det ble jobbet med det elektriske men det viser hvertfall at Boblen var innom bukken. Veldig flott klubblokale vi har tilgang til! En annen ting var at eg lærte hvor viktig det er med et tett skille mellom øvre og nedre del av motoren – stor takk til Svein som lånte meg plate og rør
Det har i den siste tiden også blitt ryddet en del i garasjen. Har med det hatt en gjennomgang av de ulike delene vi har liggende. Ser ut som at det blir en del til overs. Det flotte med gjennomgangen av delene er at ting man trenger dukker opp. Veldig greit at viskerarmene og nye vindusviskere dukket opp nå som vindusviskermotoren gikk!
[attachment=4]
Sjette august ble boblen tatt inn på en teknisk kontroll. Den gikk vel ikke akkurat igjennom kan man si. En del feil men mye småting:
- 1.1.10: Sprekk slange fra bremsevæskebeholder til hovedsylinder
- 1.2.1: Bremser bak ujevn / svak venstre side
- 1.2.3: Parkbrems -------------- // --------------
- 3.3: Mangler innvendig speil
- 3.2: Vindusspyler defekt
- 4.3: Parklys defekt
- 4.9: Skiltlys mangler
- 4.13: Løse ledninger under panser
- 5.2: Slakk nedre bærekule v.s / øvre bærekuler begge sider
- 6.11: Mangler panserlås
- 7.1: Låser i midtkonsoll defekt
- 7.6: Lydsignal defekt
- 7.8: Varseltrekant mangler
Neste dag ble det tatt en ny liten økt på Breistein. En del smådeler ble sandblåst, ikke så mye skruing på selve Boblen men fikk laget meg en liten plan for veien inn mot ny kontroll.
[attachment=5]
De sandblåste delene har fått litt maling på seg. Luksus med tilgang på skikkelig kabinett!
Begynte med den verste jobben som var å bytte bærekulene. Veldig greit at to nye bærekuler følgte med kjøpet
Valgte å bytte alle når eg først var i gang. 1 av 4 på vei inn:
[attachment=6]
Nye bærekuler på plass:
[attachment=7]
Med listen sånn ca utbedret var det dags for ny kontroll. Den ble tatt i dag men også denne gangen ble det negativt resultat. Bremsekraften er fortsatt ulik bak. Grunnen til ulik bremsekraft bak i utgangspunkte var at det hadde lekket girolje ut i trommelen. En pakning ble byttet, oljekanalen ble åpnet opp (var helt tett) og bremsebånd og trommel ble rengjort med bremserens. Å rense har tydeligvis ikke vært nok så nye bremsebånd er blitt handlet inn. Ny kontroll neste uke
- Attachments
-
- IMG_0638 (Kopier).JPG (5.36 KiB) Viewed 793 times
-
- IMG_0637 (Kopier).JPG (5.36 KiB) Viewed 740 times
-
- IMG_0649 (Kopier).JPG (61.26 KiB) Viewed 733 times
-
- IMG_0678 (Kopier).JPG (128.73 KiB) Viewed 742 times
-
- IMG_0733 (Kopier).JPG (58.51 KiB) Viewed 740 times
-
- IMG_0728 (Kopier).JPG (47.97 KiB) Viewed 762 times
-
- IMG_0729 (Kopier).JPG (51.58 KiB) Viewed 740 times
Last edited by Ølle on Thu Aug 15, 2013 7:45 pm, edited 1 time in total.
Sv: TEAM TØS
Snart enda en bil på vegen her altså
Hvilket utstyr måtte du ha for å presse i bærekulene?
Hvilket utstyr måtte du ha for å presse i bærekulene?
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: TEAM TØS
ei lang lista med dilldall du fekk på den kontrollen din:)
er bilverkstaden klar over at du kan ha 2mm slark i øvre berekuler og 1mm slark nede?? og om da var gamle orginale kuler kan du ta ut ein plastplugg å setta inn ein greasenippel m6x1mm so kan du fjerna slarken på notime!:)
viktig tips til tromlar som er utsett for girolja. du må varma den opp og tørka den rein. dvs fyrst vaska vekk mest mulig med bremserens deretter bruka feks propan til å varma opp trommelen og tørka med ei fidla, varma,tørka,varma,tørka etc heilt til fidlo ikkje fangar opp meir olja. oljo trekker inn i stålet på trommelen og kjem ut igjen etter litt bremsing=døden for bremsebelegget.
er bilverkstaden klar over at du kan ha 2mm slark i øvre berekuler og 1mm slark nede?? og om da var gamle orginale kuler kan du ta ut ein plastplugg å setta inn ein greasenippel m6x1mm so kan du fjerna slarken på notime!:)
viktig tips til tromlar som er utsett for girolja. du må varma den opp og tørka den rein. dvs fyrst vaska vekk mest mulig med bremserens deretter bruka feks propan til å varma opp trommelen og tørka med ei fidla, varma,tørka,varma,tørka etc heilt til fidlo ikkje fangar opp meir olja. oljo trekker inn i stålet på trommelen og kjem ut igjen etter litt bremsing=døden for bremsebelegget.
TLF: 97419035
Sv: TEAM TØS
Nærmer seg no! Du trenger en hydraulisk presse og diverse hylser til å holde i mot med. Har du tenkt å bytte dine? Isåfall kan eg se om eg finner målene på de ulike hylsene.djupevik wrote: Snart enda en bil på vegen her altså
Hvilket utstyr måtte du ha for å presse i bærekulene?
[attachment=1]
Tistlo wrote: ei lang lista med dilldall du fekk på den kontrollen din:)
er bilverkstaden klar over at du kan ha 2mm slark i øvre berekuler og 1mm slark nede?? og om da var gamle orginale kuler kan du ta ut ein plastplugg å setta inn ein greasenippel m6x1mm so kan du fjerna slarken på notime!:)
viktig tips til tromlar som er utsett for girolja. du må varma den opp og tørka den rein. dvs fyrst vaska vekk mest mulig med bremserens deretter bruka feks propan til å varma opp trommelen og tørka med ei fidla, varma,tørka,varma,tørka etc heilt til fidlo ikkje fangar opp meir olja. oljo trekker inn i stålet på trommelen og kjem ut igjen etter litt bremsing=døden for bremsebelegget.
Så først dette med tillatt slark i en Haynes manual først etter at eg hadde byttet. Tror eg kunne kommet ifra det med å smøre opp ja
Takk for tipset! Eg bytter belegg og varmer og tørker trommelen, då skal den nok gå igjennom
- Attachments
-
- IMG_0727 (Kopier).JPG (49.82 KiB) Viewed 715 times
Sv: TEAM TØS
Bra innsats, Ørjan!
Ang. bærekuler: Jeg (og kanskje mange andre også) er ikke satt opp med en hydraulisk presse, går det med rør + skrustikke? Eller trengs det mer presisjon og/eller kraft?
Ang. bærekuler: Jeg (og kanskje mange andre også) er ikke satt opp med en hydraulisk presse, går det med rør + skrustikke? Eller trengs det mer presisjon og/eller kraft?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: TEAM TØS
Verkstedsjobb om du ikke har presse. Noe å ha på handlelisten til Bughaus?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... onn-15846/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... onn-15846/
Sv: TEAM TØS
Takk!
Enn får god kraft med en skrustikke men eg vil si meg enig med RZR Andy at dette er en pressejobb. Det smalt godt når de løsnet
Enn får god kraft med en skrustikke men eg vil si meg enig med RZR Andy at dette er en pressejobb. Det smalt godt når de løsnet
Sv: TEAM TØS
Jeg kjente på bærekulene før de ble byttet, og er helt enig med meg selv om at kontrolløren var på trynet. Knapt noen følbar/sylig slark i noen av dem...
Ørjan: Har begge pakningene liggende i bilen. Du får gi en lyd en dag når du vil ha dem, så ordner vi noe
Ørjan: Har begge pakningene liggende i bilen. Du får gi en lyd en dag når du vil ha dem, så ordner vi noe
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
Sv: TEAM TØS
Henrik wrote: Jeg kjente på bærekulene før de ble byttet, og er helt enig med meg selv om at kontrolløren var på trynet. Knapt noen følbar/sylig slark i noen av dem...
Ørjan: Har begge pakningene liggende i bilen. Du får gi en lyd en dag når du vil ha dem, så ordner vi noe
Kjempe! Kunne tenkt meg å montert de neste helg, skal du innom Breistein i løpet av neste uke?
Sv: TEAM TØS
meinar å hugsa eg va oppi 3-4tonn for å løysna dei eg tok sist, og da ekje lett å klara i skrustikka men om du varma berearmen til han e raud å fin so kan du banka ut kulene med ei hylsa og ein hammar..men ikkje heilt ette boke..
da vett bra detta
da vett bra detta
TLF: 97419035
Sv: TEAM TØS
Skal jeg sikkert. Bor for øvrig 2,5 min fra BBH nå, så det skal alltids gå an å ordneØlle wrote:Henrik wrote: Jeg kjente på bærekulene før de ble byttet, og er helt enig med meg selv om at kontrolløren var på trynet. Knapt noen følbar/sylig slark i noen av dem...
Ørjan: Har begge pakningene liggende i bilen. Du får gi en lyd en dag når du vil ha dem, så ordner vi noe
Kjempe! Kunne tenkt meg å montert de neste helg, skal du innom Breistein i løpet av neste uke?
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
EU-godkjent!
Med litt varme og rensing samt bytte av bremsebånd:
[attachment=1]
...ble den godkjent!:
[attachment=2]
[attachment=1]
...ble den godkjent!:
[attachment=2]
- Attachments
-
- IMG_0739 (Kopier).JPG (54.59 KiB) Viewed 648 times
-
- IMG_0740 (Kopier).JPG (29.2 KiB) Viewed 660 times
Sv: TEAM TØS
Gratulerer!
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/