TEAM TØS

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

TEAM TØS

Post by Ølle »

I midten av juni i 2008 gikk meg, Sindre og Torgeir til innkjøp av et Boble-prosjekt. Dette var to Bobler fra 1969 som hadde sett sine beste dager. Den blå var hel og kjørbar mens den brune hadde blitt utsatt for en ikke-fullført restaurering. Den brune var med andre ord ganske så demontert samt at karosseriet hadde blitt sandblåst uten at det hadde blitt lagt noe beskyttelse på stålet etter sandblåsingen. – Mye overflaterust!

Ved første øyekast så vi for oss at vi kom til å bruke det blå karosseriet med tilhørende motor og den brune bunnen. Bildene fra hentingen har jeg dessverre ikke, kameraet ble stjålet på en ferietur like etter kjøp av boblen. Takk til Martin som lånte oss trekkbil og takk til Knut og Ingunn som hjalp til med å få bilene på plass.


Den blå plassert på tunet på Radøy:
[attachment=1]


Karosseriet løftet av på «den brune»:
[attachment=3]


Det brune karosseriet plassert under terrassen:
[attachment=2]


Vi startet med bunnen fra den brune:
[attachment=4]
Her skal bunnen sandblåses. Takk til Linn for lån av trekkbil og takk til fam. Sylta for lån av henger. Såndblåsingen ble utført på jobben til Sindre: Solberg og Andersen.


Forstilling og girkasse er her fjernet og bunnen sandblåst. Vi har sprayet på med sink for å unngå at regnet ødelegger for oss på veien hjem. Takk til Kenneth for lån av tilhenger.
[attachment=5]


Vi bestemte oss for å bytte ut høyre bunnplate. Undertegnende har funnet fram vinkelsliperen:
[attachment=6]


Året 2008 nærmer seg slutten. Ny plate er snart på plass:
[attachment=7]
Foran verktøytavlen henger forstillingen som er sandblåst og sprayet med sink.
Attachments
IMG_0327 (Kopier).JPG
IMG_0327 (Kopier).JPG (79.69 KiB) Viewed 781 times
DSC00082 (Kopier).JPG
DSC00082 (Kopier).JPG (69.2 KiB) Viewed 749 times
IMG_0325 (Kopier).JPG
IMG_0325 (Kopier).JPG (112.35 KiB) Viewed 791 times
DSC02304 (Kopier).JPG
DSC02304 (Kopier).JPG (60.75 KiB) Viewed 751 times
DSC02370 (Kopier).JPG
DSC02370 (Kopier).JPG (56.44 KiB) Viewed 728 times
DSC02398 (Kopier).JPG
DSC02398 (Kopier).JPG (43.63 KiB) Viewed 759 times
DSC00120 (Kopier).JPG
DSC00120 (Kopier).JPG (67.69 KiB) Viewed 754 times
Last edited by Ølle on Fri Aug 02, 2013 8:57 pm, edited 1 time in total.
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Dette bildet er fra Sommeren 2009:
[attachment=1]
Rammen har gjort et byks! Girkassen har blitt gul, stabstag og styrestag er blitt rød og bunnen er grunnet og lakkert. Dessverre finner jeg ingen bilder fra dette arbeidet.


Videre er motor og startmotor kommet på plass:
[attachment=2]
Motoren er fra den blå og er urørt. Motoren fungerte når den ble tatt ut og blir med det ikke overhalt før bilen er oppe å går. Torgeir og Sindre er fornøyd med egen innsats og tar seg en velfortjent lur.

Nå som rammen begynte å komme seg gikk vi i gang med karosseriet. Planen med å bruke det blå karosseriet er her forkastet. På det brune karosseriet er det stort sett bare overflaterust mens på det blå karosseriet visste det seg å være gjennomrustet flere steder – i såpass stor grad at vi hentet frem det brune. Her har vi laget oss en ramme for å gjøre karosseriet lett å flytte på / jobbe med:
[attachment=3]
Planen her var å pusse og bruke stålbørste på vinkelsliper der dette var tilstrekkelig og sandblåse der dette var nødvendig. Bildet illustrerer vel i grunn ganske greit at sandblåsing ble den dominerende metoden :P


Her er store deler av ene hjulbuen sandblåst:
[attachment=4]


Høsten kom og prosjektet hadde da tatt såpass lang tid at vi måtte finne oss et lokale. Lokalet fant vi og det meste ble plassert her:
[attachment=5]
Her har vi snekret oss en liten presenningsbås for sandblåsing av karosseriet. På bildet ser man en liten kompressor i åpningen. Sandblåsing med liten kompressor medfører at enn må vente i lange stunder på luft – man venter mer enn man blåser. Med så mye rust og ikke så voldsomt kjekke arbeidsforhold, arbeid som måtte gjøres på nytt osv gikk vi lei. Jeg tok en telefon til Zinken.
Attachments
CIMG0001 (Kopier).JPG
CIMG0001 (Kopier).JPG (67.11 KiB) Viewed 740 times
CIMG0065 (Kopier).JPG
CIMG0065 (Kopier).JPG (88.32 KiB) Viewed 769 times
CIMG0107 (Kopier).JPG
CIMG0107 (Kopier).JPG (103.19 KiB) Viewed 784 times
CIMG0221 (Kopier).JPG
CIMG0221 (Kopier).JPG (49.95 KiB) Viewed 755 times
CIMG0533 (Kopier).JPG
CIMG0533 (Kopier).JPG (43.41 KiB) Viewed 738 times
Last edited by Ølle on Fri Aug 02, 2013 9:03 pm, edited 1 time in total.
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Hos Zinken fikk vi til svar at de hadde plass i bassenget sitt og de kunne dyppe karosseriet om vi selv forstod at karosseriet kunne slå seg på grunn av varmen. Fikk beskjed om at karosseriet burde leveres fri for maling og olje, rust var intet problem. Her er vi godt i gang med å fjerne alt som ligner på lakk og tectyl: (Året har her skiftet navn til 2010)
[attachment=1]


Sommeren 2010 var karosseriet klart for henting:
[attachment=2]
Blankt og fint – varmgalvanisert =)


Som nevnt er vi tre stykker på prosjektet. Høsten 2010 ble vi alle studenter, Sindre dro til England, Torgeir dro til Trondheim og jeg begynte i Bergen. Hittil hadde dette vært et sosialt prosjekt – tre gode kamerater som til tider skrudde bil sammen. Dette er jo selvsagt en god ting men ting går ikke så veldig fort – fort gjort at det går litt tid mellom øktene når det skal passe for alle!

Vi sa opp leien i lokalet vi holdt på i og flyttet prosjektet tilbake. - Takk til Bente og Olav for lån av trekkbil!
Dette bildet er fra september 2010:
[attachment=3]
Bunnen har fått støtdempere, belger og mastersylinder. Karosseriet har fått grunning på seg. Vi var vel ikke helt klar over dette med at sink visstnok skal få litt fartstid før det lakkeres. Vi for se, alle synlige flater ble jo pusset før grunning,  – kanskje dette har hjulpet positivt? Ingenting som har sluppet taket enda i hvertfall.. ;)


2011 kom og gikk uten at vi fikk gjort noe særlig! På slutten av året, litt usikkert på navnet men mener det var Berit – stormen som tok knekken på presenningsgarasjen som Boblen stod i.
[attachment=4]


Vi fikk ordnet oss en lagringsplass på en gammel låve på Hjelmås noen uker seinere. – Takk til Sissel for lagringsplass og takk til Bjørg og Geir som lånte oss trekkbil.
[attachment=5]


Boblen stod urørt parkert i låven fram til April 2012. Mangler bilder av dette men da ble den plassert på Osterøy hos foreldrene til Sindre. Takk til May-Britt og Terje som lånte oss trekkbil.
Attachments
CIMG0616 (Kopier).JPG
CIMG0616 (Kopier).JPG (54.52 KiB) Viewed 806 times
CIMG1832 (Kopier).JPG
CIMG1832 (Kopier).JPG (89.97 KiB) Viewed 720 times
CIMG2192 (Kopier).JPG
CIMG2192 (Kopier).JPG (79.32 KiB) Viewed 736 times
DSC00556 (Kopier).JPG
DSC00556 (Kopier).JPG (73.24 KiB) Viewed 741 times
DSC00573 (Kopier).JPG
DSC00573 (Kopier).JPG (75.73 KiB) Viewed 764 times
Last edited by Ølle on Fri Aug 02, 2013 9:08 pm, edited 1 time in total.
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

2012 ble et mye bedre år prosjekt-messig enn 2011. Her er et bilde fra garasjen på Osterøy:
[attachment=1]
Her har karosseriet vært på en liten tur til GT-lakk på Radøy som har rettet bulkene i taket.


Samme sommeren ble panser og skjermer pusset og grunnet. Takk til Mundal Subsea som lot oss bruke deres lokale!
[attachment=2]


Her har meg og Sindre satt i rutene – Takk til Susanne som hjalp til!
[attachment=3]
Rutene ble montert for å sjekke om de fortsatt passet (etter dyppingen). Litt ledninger er også lagt opp for å få motor til å rotere «på nøkkel».


Sommeren gikk og høsten kom. Semesteret ble etter hvert ganske travelt og prosjektet ble satt til side (nok en gang). Her er skjermer og panser satt på:
[attachment=4]
Attachments
P1000952 (Kopier).JPG
P1000952 (Kopier).JPG (43.89 KiB) Viewed 730 times
CIMG0600 (2) (Kopier).JPG
CIMG0600 (2) (Kopier).JPG (54.16 KiB) Viewed 738 times
P1000987 (Kopier).JPG
P1000987 (Kopier).JPG (69.76 KiB) Viewed 780 times
DSC00734 (Kopier).JPG
DSC00734 (Kopier).JPG (66.15 KiB) Viewed 725 times
Last edited by Ølle on Fri Aug 02, 2013 9:19 pm, edited 1 time in total.
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Med eksamener unnagjort gikk så å si hele romjulen med til å få lakk på bilen. Nok en gang stor takk til Mundal Subsea for lån av lokale!
[attachment=1]
Her er en god del pussing og sparkling unnagjort. Alt ble grunnet på ny før lakkering. Finishen ble ikke helt topp – i lakken vil en se pussemerker o.l, men det er fremgang! En lakkeringsjobb kan alltids gjøres på nytt, gjerne når det passer litt bedre!


Giftemål på gang:
[attachment=2]
Her er det nye året noen dager gammelt. Karosseriet settes på plass, skjermene skrus på og Boblen blir fraktet tilbake til Osterøy. Takk til May Britt og Terje som lånte oss trekkbil.


Sist uke ble Boblen flyttet tilbake til Radøy for fullføring. – Det gikk en del tid vekk på pendling tur-retur Osterøy – Radøy. I tillegg er bilen er forhåpentlig vis (med litt flere deler montert) tett og kan med stå ute og ikke stjele noe garasjeplass. Takk til Karoline og Sveinung som i forkant av flyttingen hjalp til med rutene.
[attachment=3]
Bildet viser hvordan bilen ble hentet fra Osterøy. En halvdel av førersete er halveis på plass, stigbrett er på plass og største delen av undersiden er tectylert. I hovedsak er det lys, dører, støtfangere, motorlokk og seter som må monteres. En lekasje fra girkassen er også oppdaget og må rettes på – det lekker mellom girkasse og platen som holder svingaksel fast mot girkasse.
Attachments
CIMG0660 (Kopier).JPG
CIMG0660 (Kopier).JPG (48.89 KiB) Viewed 729 times
CIMG0662 (Kopier).JPG
CIMG0662 (Kopier).JPG (57.57 KiB) Viewed 733 times
IMG_0154 (Kopier).JPG
IMG_0154 (Kopier).JPG (68.6 KiB) Viewed 744 times
Last edited by Ølle on Fri Aug 02, 2013 9:30 pm, edited 1 time in total.
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: TEAM TØS

Post by Dalland »

Så flink du er Ørjan! :thup
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: TEAM TØS

Post by erika »

Bra tråd!
Ser ut som dere har fått det til å fungere som et fellesprosjekt også. Likte spesiel godt at dere har dyppet bilen - og kommet greit i fra de store skadene på platene.

Skal gjenbruke mye av delene mine på min 69, men si ifra dersom det er noe mer dere mangler til å få den ferdig nå!
Last edited by erika on Wed Mar 06, 2013 7:00 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: TEAM TØS

Post by Tistlo »

VELDIG bra arbeid!! :thup
TLF: 97419035
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Takk skal dere ha!  :D
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

For noen uker siden fikk eg skaffet meg støtfangere fra Erik, dekk fra Henrik og blant annet dører fra Christer. - Takker for hyggelige handler!
[attachment=1]
Målet er å få bilen på veien så det blir ikke noe finish å skrive hjem om. Bildet viser en del deler der rusten er børstet grovt og flater som kommer i kontakt med karosseri er lakket med owatrol og svart bengalakk. - Ønsker ikke at rust kommer i kontakt med det på bilen som er brukt mye tid på.

31.3 ble lekasjen fra girkassen reparert:
[attachment=2]
Det var platen som enn fester belgen til som var synderen. Denne ble rettet ut etter beste evne og ny pakning ble montert. Når det gjelder hjullageret endte det med å slipe inn spor med vinkelsliper som feste til avdrager, heldigvis hadde vi et hjullager liggende  :)

Med girkasse og motor på plass i bilen gikk eg i gang med å skru fast hjulopphenget mens Sindre og Torgeir monterte vindusrute i høyredøren fra Voss:
[attachment=3]

I forkant av girkasse-økten er det blitt montert en del deler i håp om å få bilen tett. Med vindu på plass ser bilen slik ut:
[attachment=4]


I går ble noen kromlister og støtfanger i front montert så det som gjenstår i er i grove trekk:

- Lufting og justering av bremser
- Interiør, belter, seter
- Elektrisk: Legge opp kabler til lys og vindusviskermotor
- Montering av plater rundt motor
- Alt av kupèvarme mangler
- Noen deler må monteres for at bilen skal bli tett
Attachments
IMG_0161 (Kopier).JPG
IMG_0161 (Kopier).JPG (59.88 KiB) Viewed 735 times
IMG_0210 (Kopier).JPG
IMG_0210 (Kopier).JPG (64.67 KiB) Viewed 712 times
IMG_0225 (Kopier).JPG
IMG_0225 (Kopier).JPG (53.79 KiB) Viewed 718 times
IMG_0228 (Kopier).JPG
IMG_0228 (Kopier).JPG (82 KiB) Viewed 727 times
Last edited by Ølle on Fri Aug 02, 2013 9:40 pm, edited 1 time in total.
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: TEAM TØS

Post by hans »

kjekt å se en boble som kommer tilbake til livet :)  :thup
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

Den siste tiden har eg fått koblet opp litt lys. Noe fungerer og med nye pærer tror eg ting begynner å bli bra. En liten feilkobling er nok blitt gjort ettersom motoren ikke går dersom den ikke står med parklys :P

På fredag kom en M11 x 1,25 gjengetapp i posten slik at eg fikk frisket opp gjengene brukt til å feste setebeltene. Gjengene må friskes opp på grunn av dyppingen.
[attachment=1]
Ved gjenging bør en bruke en skjæreolje/spray samt et svingjern dersom man gjenger for hånd. Her er det brukt svingjern med skralle.

Før gjenging brukes et gjengebor. Dimensjonen på boret finner man ved å ta gjengedimensjon minus stigningen. 11 minus 1,25 blir 9,75 som rundes opp til 9.8.
[attachment=3]
Når hullene enn gjenger er gjennomgående slik som her er en rett tapp slik som denne veldig godt egnet. Er hullet ikke gjennomgående bør enn bruke en såkalt spiraltapp som drar sponen ut fra hullet slik som et bor. Ettersom festene for setebeltet går inn i delvis lukkede kanaler kunne enn med fordel brukt en spiraltapp for å slippe å få spon inn steder som er vanskelig å komme til. - Men men! Man bruker det man har tilgjengelig!  ;)


Setene ble også delvis satt på plass. Men ble det gjort en endring på 60 tallet en gang? Tror baksetene er fra en 63 modell og ryggen / sofa endte i vinkel på ca 70 grader. Nedre innfestning på seteryggen stopper i hjulbuene. Må eg finne meg nytt baksete eller er det rett og slett festet som har vridd seg på en eller annen måte? :)
[attachment=2]
Attachments
IMG_0601 (Kopier).JPG
IMG_0601 (Kopier).JPG (41.87 KiB) Viewed 712 times
IMG_0615 (Kopier).JPG
IMG_0615 (Kopier).JPG (45.09 KiB) Viewed 709 times
IMG_0603 (Kopier).JPG
IMG_0603 (Kopier).JPG (54.98 KiB) Viewed 704 times
Last edited by Ølle on Thu Aug 08, 2013 10:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: TEAM TØS

Post by hans »

ehm -- klager på bildestørrelsen - skal komme sterkt tilbake og kommentere når jeg klarer se detaljer ;) 
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: TEAM TØS

Post by Ølle »

hans wrote: ehm -- klager på bildestørrelsen - skal komme sterkt tilbake og kommentere når jeg klarer se detaljer ;) 

Bildene er lagt inn via photobucket med størrelsen 320 x 240. Hva ønsker du eg skal endre det til? :)
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: TEAM TØS

Post by Henrik »

Lettere å legge dem inn direkte på forumet, ligger en bruksanvisning et sted  ;)
-69 Fastback
-60 T1
Post Reply