Den Gule rehab prosjekt.

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
sveineka
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 521
Joined: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm
Location: Frekhaug

Den Gule rehab prosjekt.

Post by sveineka »

Da har det blidt skaffet ny bunn til "den gule", Jeg skal nå gå til bestilling av ALT nødvendige foringer etc, men min fag-engelsk er på et nivå som ikke er til hjelp i bestillingsverden, er det noen som kan offre en liten kvelds-stund til å være tolk? slik at det som skal bestilles blir bestilt?

Image

Uploaded with ImageShack.us
Image

Uploaded with ImageShack.us


Da er time til sandblåsing og metalisering av bunnplata bestilt på as køy, ble virkelig imponert over den servicen disse folka viste, (takk for tipset Tistlo, du var jo kjent der hørte eg :thup) så nå er gamlebunnen nesten ferdig demontert, eller så er jeg en reser på metallsaging, saget ut "alt" av råttenskap på "den Gule"..... må snart finne på et navn... forslag? så får jeg vel se om det er noe som henger igjen av sveisekurset :'(
Det jeg har tenkt å gjøre selv er å sveise opp (vist jeg får det til), og ta grunningen av julbuer og kanaler selv, for deretter se om det er noen som påtar seg sliping og lakking av karosseriet. slik er ståa.......Bilder.... jajjaja kommer sikkert en dag!

3/3-13
Det skjer no noe i garasjen, bunnplata er ferdig renset for de fleste brukbare deler, og på onsdag er det på as køy å hente erstatnings bunnen som er sandblåst og grunnet, blir spennende å se på resultatet. Eller er det blidt sandblåst og malt en del deler. Venter på levering av komplett foringsett til chassiset, der jeg gikk for rød polyrutane foringer, på oppfordring.



Motor og  girkasse er under stor rensing, men det er jo et arbeid i seg selv, 40 år med asfalt og dritt henger rimeligt godt ja.
Så etter mye saging sliping og grising måtte garasjen få en rengjøring, så nå er det klart for neste kapittel.

Og ikke minst så tok vi en tur med cabben til Marianne på en søndagskrusing, deeeiligt.... gledr oss veldig til sesongstart :P

10/3-13
I lys av en optimal agenda, balanseres innsatsen innenfor realitetsorienteringen med optimal agenda,  , noe som på grunn av en langsiktig problematikk realiseres resultatene i forlengelsen av ressursinnsatsen.

Liker den svadakalulatoren som lå her på forumet.

Neida, det skjer jo litt, Da er bunen kommet fra As køy, og litt sveisearbeid ble det, men minimalt. Det ser ut til at levert resultat fra blåseren er veldig bra  Denne uka er planen å male opp bunnplata, få sveist noen defekter på bærearmene og male/lakke de. Så blir det vel kanskje montering av foringer etc.
Image

Uploaded with ImageShack.us
11/3-13
Da er underside bunn malt, og foringer er montert i fremre bærearmer, som også er malt og i god form. Bakre bærearmer har fått et strøk og har blidt sveist og zinka.
Image

Uploaded with ImageShack.us
Image

Uploaded with ImageShack.us

Fått ut giroverførinsforingen som satt i gamle bunnen, dette var bokstaveligtalt grisete plukk.  Stab stag og resterende av løse deler i fronten er sandblåst og singket/malt.

13-14/3
Da er giroverførinsstaget og foringen, håndbrekk-kablene montert.(godt griset opp) Strengene til spjellene i varmepottene er monter, og alle nye foringer monter. Stabstag er pusset og zinka/lakkert. Tunellen og resterende hulrom har fått rikeligt med tynnflytende hulromsbekyttelse, i slike mengder at det rant ut av hullene. Pedalsettet er sandblåst og zinka.
Image

Uploaded with ImageShack.us
Fjærbena har fått en omgang med lakk(Gul?) Etter meningsytring så ble de svart.
Image

Uploaded with ImageShack.us
Nytt bremserører er trekt og koplet sammen frem og bak til "knytepunktene" Hovedsylinderen er grundig nedpusset(ikke sandblåst) zinket og lakket og montert.
Dekslene over torsjonsfjærene er montert med nye røde foringer.
Boret hull i seteunderstellene og fylt på med hulromsbeskyttelse.  Sprøytet med lakk alle plasser som ikke var mulig å komme til med pensel på bunnplata.
Bestilt nye hjullager "all Over" og ny clutshvaier.

Image

Uploaded with ImageShack.us

16/3
Da var bunnen senket med et knepp bak, og fjærene fremme tilpasset. Takker Tommy T1 for innsatsen på en lørdagskveld.

18/3
Bunnens underside har fått et strøk til med lakk, så da er vel denne å se ferdig.  Støydempingsplater/derbgumplaterer limt i bunn.
Har i dag startet rengjørin og oppgraderin på girkassa, ser at det må skiftes simmering, da det ligger litt olje i bunn på denne.
Image

Uploaded with ImageShack.us
Last edited by sveineka on Mon Mar 18, 2013 10:28 pm, edited 1 time in total.
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
Stjernelada
Medlem
Medlem
Posts: 110
Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by Stjernelada »

Klart det  ;D  :thup
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by FrøkenBruland »

Bedrøvelig engelsk her og he he ;) Men kan jeg spørre om hvor du kjøpte bunnplatene? Har hørt at Hotshop og Unneberg er noe tynt ser du, og da ble jeg litt i stuss...
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by Tistlo »

vert bra greier detta her, Svein erik!
kom på att du kan jo få galvanisert heile bunnen din hjå zinken, so slepp du tenka meir på rust der i laaaang tid frametter;) men må sandblåsast fyrst då sjølvsagt.

Bruland: verken unneberg eller hotshop lagar bunnplatene, dei selger dei berre;)
pr idag er da  3 ulike kvalitetar å få kjøpt. farge svart= tynt drit. farge raud= god kvalitet, treng veldig lite tilpassing. farge grå= GOD kvalitet, lika tjukt gods som orginalt!
sidan hotshop er dyre so legger eg med unneberg CA. prisar på overnevnte: 1000, 2000, 3500 pr stk. dei grå vert laga av wolfsburgwest i usa, og kostar ca 1200kr der borte: http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_ ... or_pan.cfm so da kan lønna seg å kjøpa dei grå frå usa vist du vil ha den typen. må rekna med litt ifrakt og, men vert billigare enn unneberg pris.

ellers lagar jo gerson i columbia og repro golv i dønn lik orginal utførelse. inkl alt av smådetaljar på stell. trur prisen er omtrent som dei grå. men kan vera litt styr å få kontakt med gerson har eg erfart.
TLF: 97419035
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by FrøkenBruland »

Tusen takk for utfyllende godt svar Tistlo (som alltid!)  :thup Da blir det usabestilling via broderen i Las Vegas- steike han er grei å ha har jeg funnet ut! ;D
User avatar
sveineka
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 521
Joined: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm
Location: Frekhaug

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by sveineka »

Hei Tistlo, ka gjør du med innvendige kanaler og andre hulrom, som det er moderat med rust, da tenker eg på der man ikke kommer til med stålbørste etc. ka god stoff skal eg smøre/spraye på? Eg har egentlig god erfaring med BRUNOX, men skal eg tilføre annet utapå? ZINK? annen grunning, andre gode hulromsstoffer??
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by Solan »

Gambler-broren din tar de vel som håndbagasje på flyet hjem til gamle furet, værbitt da, Karianne...?

For de som ikke har spillegale slektninger i Nevada-ørkenen, så kan jeg anbefale sjøfrakt med JetCarrier, dette tar ca tre uker, men er veldig mye billigere (spesielt på store deler) enn flyfrakt. Og de har ingen gebyrer heller, som DHL UPS og de gutta der er flinke til å beregne seg...

Se: www.jetcarrier.com
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by Tistlo »

sveineka wrote: Hei Tistlo, ka gjør du med innvendige kanaler og andre hulrom, som det er moderat med rust, da tenker eg på der man ikke kommer til med stålbørste etc. ka god stoff skal eg smøre/spraye på? Eg har egentlig god erfaring med BRUNOX, men skal eg tilføre annet utapå? ZINK? annen grunning, andre gode hulromsstoffer??
dei kanalane eg er borti må eg somregel skifta totalt, eller skjera sund og skifta ut mykje eller lite ;D so då har eg jo god tilkomst til å pussa reint og mala med 2komp epoksy.

men da er uansett ikkje noko heilgod løysing på rustfjerning i hulrom då du ikkje kjem til med sandblåsing. einaste eg kjem på er vel syredypping men da er jo både dyrt og bale. brunox er min erfaring med att da er noko drit, då da heftar relativt dårlig på da mesta som ikkje alt er rusta og då går jo evt vinning opp i spinning vist du skjønna. zink kan fungera men ikkje utanpå overflaterust.

da besta eg veit om er http://mike-sander.no/ sitt hulromsstoff.  nesta eg kjem på er å plugga alle hol i kanalane og fylla dei med spillolja :thup
TLF: 97419035
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by FrøkenBruland »

Ha ha skulle likt å se den håndbagasjen! ;D ;D ;D  Var inne på wolfburgswest å skulle bestille , men de hadde kun venstre side på lager.... får bare håpe det ikke går himla lang tid til de får høyre siden på lager igjen!  Ikke meningen å rote til tråden din Sveineka! ;)
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by hans »

vi kan sakse ut alle innleggene om bunnplater osv. Har brukt både svarte og røde plater selv og begge funker. Mr.oldschools tråd viser hvor godt det kan bli med bruk av svarte plater . Tykkelsen spiller i grunnen liten rolle for våre sommerbiler om de behandles skikkelig. Den dagen jeg vinner i lotto kjøper jeg muligens de dyreste men inntil da funker billig fint for meg :) 
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by Solan »

Tynne bunnplater suger. Har sittet i bil med dette, og det kjennes ut som om du sitter med beina på en hermetikkboks. Har også vært ute for bil som har vært restaurert med svarte tynne plater, ruster etter kort tid på en nyrestaurert bil. Hvis du må sandblåse, syredyppe og nærmest galvanisere de tynne platene for at de skal holde, så har jo vinninga gått opp i spinninga forlengst. Og da sitter du fremdeles igjen med tynne plater...

En får som regel det en betaler for, men med tynne plater så får man ikke engang det. Gjør som Tistlo sier og kjøp kvalitet!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by FrøkenBruland »

Sier meg nok enig med deg Svein. Fikk for en tid tilbake svart batteriplate fra Hotshop, og går jeg ut ifra at bunnen er like tynn- ja så er vel hermetikken tykkere! Selv om budsjettet mitt ikke er så stort, så vil jeg legge pengene på rette plasser. ;) Eneste som suger er ventetiden.... Blir haikesesong på meg er jeg redd (HINT HINT Svein!!!) ;D
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by hans »

Solan wrote: Tynne bunnplater suger. Har sittet i bil med dette, og det kjennes ut som om du sitter med beina på en hermetikkboks. Har også vært ute for bil som har vært restaurert med svarte tynne plater, ruster etter kort tid på en nyrestaurert bil. Hvis du må sandblåse, syredyppe og nærmest galvanisere de tynne platene for at de skal holde, så har jo vinninga gått opp i spinninga forlengst. Og da sitter du fremdeles igjen med tynne plater...

En får som regel det en betaler for, men med tynne plater så får man ikke engang det. Gjør som Tistlo sier og kjøp kvalitet!
Virkelig ? Pokker, har bare drit jeg da .. noen som vil kjøpe noe man ikke burde bruke penger på `?  ::)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by Tistlo »

e kun ein mm i forskjell mellom billigaste/dyraste ;) men dan mm. utgjør mykje. skal dei tynne overleva tidenes tann so er overflatebehandling alfa og omega. 2strøk jotamastic og 3strøk hardtop flexi so vara da lenge:)
TLF: 97419035
User avatar
sveineka
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 521
Joined: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm
Location: Frekhaug

Sv: Den Gule rehab prosjekt.

Post by sveineka »

Hei alle dere der ute i cyberen, er  det noen som har et slikt verktøy til å lage slangeklemmer med? slikt med bånd. Jeg vil bruke det der som det ikke er lett å komme til for å montere/ kontrollere slangeklemmene.  Fremgangen på prosjektet ligger i bunn av tråden.
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
Post Reply