Page 1 of 2

Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 2:09 pm
by MariusNoss
Hei mine flotte vw venner :-)

Har problemer med starten på boblen. Den startet veldig bra 1 gang. Så stoppet den etter 1 min. Prøvde så og starte den igjen, uten hell. Tok da og starten den mens den trillet nedover, og da starten den. Stoppet den med vilje etter en liten tur ned gaten. Da starten den igjen med engang og gikk veldig fint på tomgang. Kjørte videre oppover gaten og merket at den gikk veldig dårlig i 2 gir oppover. Er dette vanlig? Må man gire mye ned i 1 gir når man kjører rundt 30 km i timen oppover en bakke? Den slet veldig oppover.
Legger til at den går veldig bra på 2 gir nedover / bortover.

Motor: 1200 triko.

Ser noe oljesøl rundt girkassen. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Boblen er en 1500 1969 model.

Hvordan lett komme til ryggelysbryteren? Siden når jeg rygger kommer ikke ryggelysene på.. Mulig bryteren som ligger i girkassen?

Takk for all hjelp :D - (fikk boblen 20 August 2012 )

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 3:24 pm
by Solan
Hei!

Et lite bidrag fra meg:

- Startproblemer: Har bilen stått lenge (mer enn ett år)? I så fall bør den tømmes for gammel bensin, og ny fylles på! For å lett få start på den igjen, kan du bruke startgass og ha med en kompis som sprayer denne :)
- Ryggelysbryteren sitter foran nede på girkassen, denne kommer du til under bilen. Du kan prøve å "kortslutte" denne ved å få kontakt over de to polene med en skrutrekker el. og se om ryggelysene lyser da (med tenninga på). Og sjekk pærene i ryggelysa :) Husk å ha bilen på bukker, og ikke bare på jekk når du jobber under den!
- Oljesøl rundt girkassa kan være girolje (den lukter spesielt og er lett å "identifisere"), i så fall er det nok utette mansjetter mellom drivakselrør og girkasse, eller pakninger på de platene som holder akselrørene inn mot girkassa (betyr motor og girkasse ut av bilen, en del jobb...)
- Eller oljesølet kan være motorolje (betyr som regel at simmerring mellom motor og clutch-hus er gåen), og motoren må ut av bilen for å bytte denne

Jeg regner med du har byttet stift/tennplugger/olje/bensinfilter...?

Lykke til!  :)

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 4:02 pm
by MariusNoss
Takk for gode svar og eg skal teste ut.
Boblen har stått i  4 år i en garasje oss forrige eier. Men han sa han hadde startet den med jevne mellomrom.

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 5:13 pm
by Tistlo
vist ikkje han har kjøyrd den VARM kvar gong han har starta den, kan du ta høgde for att tenningsdeler er dårlige. pluggar nedsota etc. so da er lurt å ta ein liten service. ang giring so vil ein 1200 slita på 1500girkasse pga utvekslingen. men da er ikkje verre enn å gira ned..

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 8:57 pm
by Solan
Sikkert lurt å sjekke fordelerlokk og rotor også (evt plugghetter/pluggledninger), og skifte dette ved behov (dvs hvis det er synlige spor/slitasje/irring). Dette er relativt billige ting å skifte. Om det ikke er slitt, er det uansett "kjekt å ha" :)

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 9:19 pm
by Henrik
Det at ryggelysene ikke kommer på kan også skyldes at bilen ikke har det, var vel kun de siste modellene som hadde slik luksus...

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 05, 2013 10:45 pm
by MariusNoss
Ryggelys skal det være på denne antar eg? Antar den ikke kommer igjennom EU kontroll om ikkje?

Er hvite glass til ryggelys + et montert på bakre støtfanger. Legger med et bilde.

[attachment=1]

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Wed Feb 06, 2013 1:19 am
by Tistlo
har nok ryggelysbrytar på den ja. står fremst på kasso. brytaren hentar straum frå coilen meinar eg, og da skal ligga ein sikringsholdar attmed viftehuset. du kan jo måla på ledningane inn på brytaren når du har lødd den  i revers med tenninga på

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Sun Feb 10, 2013 5:26 pm
by MariusNoss
Etter at boblen nå har stått i 1 uke så starten den. Har ikke prøvd å starte den igjen. Hvorfor starter den inninellom og enkelte ganger ikkje ?

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Sun Feb 10, 2013 7:25 pm
by kimo
MariusNoss wrote: Etter at boblen nå har stått i 1 uke så starten den. Har ikke prøvd å starte den igjen. Hvorfor starter den inninellom og enkelte ganger ikkje ?
Jeg hadde lignende problem på en påhengsmotor en gang. Da var det flottøren i forgasseren som hadde hengt seg opp.
Flommet motoren med bensin med en gang man ga gass. Måtte vente til bensinen hadde fordampet før jeg fikk start igjen.
Gik greit på tomgang, men med en gang den fikk pådrag så begynte den å gå ujevnt.
Men jeg har ikke peiling på bobleforgassere, så om den er bygd opp på samme måte kan kanskje ekspertene svare på (Dalland...)?.

Kim

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Sun Feb 10, 2013 8:34 pm
by Tistlo
da som er greio her sikkert er dårlig kontakt. har du topplada batteri?? da du må sjekka er kontaktane på startmotoren. puss gjerne anleggsflatene på den store kabelen, men den viktigaste er den minste med kabelsko. det er straumen frå tenningslåsen som triggar startaren. puss kontakten på startaren og byt gjerne heile kabelskoen og ha på noko vaselin eller liknande ved montering att. so kan du pussa kontaktane på jordinga til girkassa som ligg framme på girkassa under bilen, er ein fletta "kabel" som er skrudd i bilen og i kasso. gjer reint kontaktane på batteri og klemmene og lad batteriet og sjå korleis den då oppførar seg.

dette gjelder då vist so att den ikkje sviver rundt i da heile tatt når du seier at den ikkje startar, men vist den går rundt men ikkje startar, so er da lite anna enn forgassaren som er variabelt. men sidan du tydligvis er relativt ny på boblefronten; pumpar du på gassen litt før du prøver å starta? ellers er da jo viktig att du har god kontakt på coilen, og at kablane bort til forgassaren fungerar, att choken er rett instilt og att ventilane er justert, ilag med stiftopning,tenning og tomgang/blanding. MEN er motoren litt utsleten so sotar pluggane fort ned, startar den ikkje med ein gong då so vert pluggane sure og då er da håplaust å få start so du kan ta dei ut, pussa dei reine og prøva igjen isofall

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Mon Feb 11, 2013 9:55 pm
by MariusNoss
Den sviver ikke ut.. Hører bare et klikk. Den går altså ikke rundt.

Skal prøve. Takk for hjelpen!

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Tue Feb 12, 2013 1:00 am
by Tistlo
normalt sett for lite straum på batteriet, eller som eg sa ang dårlig kontakt og jording. tar du ut startaren er da lurt å smøra opp foringen som står i girkassehuset

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Sun Apr 28, 2013 8:52 pm
by MariusNoss
Hvilket paknings sett trenger man for oljeskift på en 1200 triko motor ? Ser på hotshop.as (folkevogn.no) men finner ikke ut hvilken eg trenger. Noen tips / lenke :) Må få skifta pakningene der siden det lekker som bare det.

Sv: Startproblemer/Oljesøl/motor

Posted: Sun Apr 28, 2013 9:02 pm
by VW 181
Hvis det kun er et oljeskift du skal ha, er det vel dette settet du må bestille:

http://www.hotshop.as/index.php/butikk/ ... kn-sett-61