Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Moderators: Global moderator, Global moderator
Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Velkommen til tråden om min Type 3 Variant fra 1963 i den tidsriktige fargen Birkengrün.
[img width=800 height=600]http://www.forum.vwacb.com/index.php?ac ... 3136;image[/img]
Bilen ble kjøpt av krankenhaus-gjengen på hop som i deres eie gikk under navnet KrankenWagen. Fargen på bilen minner meg om pistasj-is på boks med sjokolade, berre at det her er mer innslag av krokan Derfor må den nesten få navnet KrokanPistasjen, eller berre pistasjen
Etter eg fekk tildelt mekkeplass hos BBH på breistein begynte eg å se meg litt rundt om det var noke eg kunne tenke meg å sette inn istadenfor å hente bobla til Bergen midt på vinteren. Eg var egentlig ikkje på jakt etter Type 3, men når eg såg annonsa på denne måtte eg berre sjå nærmare på bilen. Her var det nok bilen som valgte meg
Bilen var en En-eiers bil fra Balestrand, kjøpt ny i Førde hos Berge og Co. Så den hadde samme bakgrunn som meg; kjem frå Førde, men bur no i Bergen
Prøvetur ble avtalt og gjennomført. Bilen såg bra ut og turen var absolutt vellukka, men "fornuften" holdt meg litt igjen på eit kjøp. Bilen vart dermed avtalt solgt til en annen. Dagane gjekk, men eg fekk ikkje bilen ut av tankane mine og måtte høyre med selger om alt gikk vel med handelen. Når eg så hørte at det ikkje var gått heilt som planlagt med salget var eg kjapp med å friste med rask handel og sånn vart bilen til slutt min alikevel
Eg har fått mykje spørsmål om kva eg skal gjere med bilen og eg har tenkt ein del på dette. For øyeblikket vil eg beholde bilen som den er og holde den mest mulig original. Planen blir nok heller å ta tak i mi 1966 boble som trenger en del sveisearbeid og lakk. (Tråd: http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=17526#p17526)
Då er det uansett greit å ha ein annan bil å køyre på treff med
TODO:
Pusse opp orginalfelgane.
Fjerne tanklokk på høyre framskjerm da denne har tankpåfylling under panseret.
Shine opp takgrinda før den faller av.
5-bolts tromler bak. Tromler fra 65 på nå. Samle deler til smal type trommel.
Skifte girkasse.
Overhale forgasser.
Trekke opp førersetet med nytt stoff.
Handlelisten:
Pyntelist innvendig dør
Lufterør til bensinrør.
Høyre framskjerm uten tanklokk.
Pakning til bakluke.
Tromler, bremsebånd og bremsesylinder bak.
Stoff til å sy opp førersete (Salt & Pepper). Nye seteputer på plass.
Holdere til spiler på takgrind.
Verkstedbok/Hayness. Hayness på plass.
Klips til pyntelist på kanaler
Original jekk. Boblejekk
1x hjulkapsel med nedsenka logo.
Sveisedel venstre bunn bak
Sveisedel ytterkanaler h+v side.
Blinklys høyre framskjerm
Deksel til setevippmekanisme
Her er salsannonsa fra Kranken-gjengen: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5924.0
Enda fleire bilder som hjalp godt på å selge bilen: http://s222.beta.photobucket.com/user/e ... story/8559
Kommentarer, tips og deler mottas med glede
[img width=800 height=600]http://www.forum.vwacb.com/index.php?ac ... 3136;image[/img]
Bilen ble kjøpt av krankenhaus-gjengen på hop som i deres eie gikk under navnet KrankenWagen. Fargen på bilen minner meg om pistasj-is på boks med sjokolade, berre at det her er mer innslag av krokan Derfor må den nesten få navnet KrokanPistasjen, eller berre pistasjen
Etter eg fekk tildelt mekkeplass hos BBH på breistein begynte eg å se meg litt rundt om det var noke eg kunne tenke meg å sette inn istadenfor å hente bobla til Bergen midt på vinteren. Eg var egentlig ikkje på jakt etter Type 3, men når eg såg annonsa på denne måtte eg berre sjå nærmare på bilen. Her var det nok bilen som valgte meg
Bilen var en En-eiers bil fra Balestrand, kjøpt ny i Førde hos Berge og Co. Så den hadde samme bakgrunn som meg; kjem frå Førde, men bur no i Bergen
Prøvetur ble avtalt og gjennomført. Bilen såg bra ut og turen var absolutt vellukka, men "fornuften" holdt meg litt igjen på eit kjøp. Bilen vart dermed avtalt solgt til en annen. Dagane gjekk, men eg fekk ikkje bilen ut av tankane mine og måtte høyre med selger om alt gikk vel med handelen. Når eg så hørte at det ikkje var gått heilt som planlagt med salget var eg kjapp med å friste med rask handel og sånn vart bilen til slutt min alikevel
Eg har fått mykje spørsmål om kva eg skal gjere med bilen og eg har tenkt ein del på dette. For øyeblikket vil eg beholde bilen som den er og holde den mest mulig original. Planen blir nok heller å ta tak i mi 1966 boble som trenger en del sveisearbeid og lakk. (Tråd: http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=17526#p17526)
Då er det uansett greit å ha ein annan bil å køyre på treff med
TODO:
Pusse opp orginalfelgane.
Fjerne tanklokk på høyre framskjerm da denne har tankpåfylling under panseret.
Shine opp takgrinda før den faller av.
5-bolts tromler bak. Tromler fra 65 på nå. Samle deler til smal type trommel.
Skifte girkasse.
Overhale forgasser.
Trekke opp førersetet med nytt stoff.
Handlelisten:
Pyntelist innvendig dør
Lufterør til bensinrør.
Høyre framskjerm uten tanklokk.
Pakning til bakluke.
Tromler, bremsebånd og bremsesylinder bak.
Stoff til å sy opp førersete (Salt & Pepper). Nye seteputer på plass.
Holdere til spiler på takgrind.
Verkstedbok/Hayness. Hayness på plass.
Klips til pyntelist på kanaler
Original jekk. Boblejekk
1x hjulkapsel med nedsenka logo.
Sveisedel venstre bunn bak
Sveisedel ytterkanaler h+v side.
Blinklys høyre framskjerm
Deksel til setevippmekanisme
Her er salsannonsa fra Kranken-gjengen: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5924.0
Enda fleire bilder som hjalp godt på å selge bilen: http://s222.beta.photobucket.com/user/e ... story/8559
Kommentarer, tips og deler mottas med glede
Last edited by djupevik on Fri Feb 20, 2015 10:56 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
snasen bil du har handlet deg.. litt skeptisk til at du skriver at du skal shine opp takgrinda.. bør ikke den forbli litt halvshabby slik som reste av bilen er? men siden du også skriver at du trenger holdere til spilene, så leser jeg det heller slik at du vil få den funksjonabel heller enn å gjøre den strøken
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.."
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
ja grattulera me bilen! tøff den der og godt bevart !!
når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.
orginal jekk har eg liggande
når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.
orginal jekk har eg liggande
TLF: 97419035
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Gratulerer med flott vogn tror jeg har clips til deg.
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Takktakk Kjekt med ny bil
Tror nesten takgrinda må få seg en overhaling om den ikke skal ruste ihjel. Tror uansett ikke den kommer til å bli så strøken at den ikke passer på bilen lenger. Tenkte eventuelt å sandblåse de delene av ramma som er rustne og lakke opp igjen. Holdere til spilene vokser vel ikke på trær heller. Ser ut som den er norskprodusert, merket tror jeg var Igla.Nordtveit wrote: snasen bil du har handlet deg.. litt skeptisk til at du skriver at du skal shine opp takgrinda.. bør ikke den forbli litt halvshabby slik som reste av bilen er? men siden du også skriver at du trenger holdere til spilene, så leser jeg det heller slik at du vil få den funksjonabel heller enn å gjøre den strøken
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier :thup
U got mail Er det samme jekk som på boblene eller er det egen type 3 jekk? Det med skjermen er eit alternativ ja, men det er ikkje krise om eg må køyre med lokk ei stund heller så eg kan jo jakte litt på riktig skjerm i mellomtidaTistlo wrote: ja grattulera me bilen! tøff den der og godt bevart !!
når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.
orginal jekk har eg liggande
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
gratulerer med fiin bil!
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Takk for det
I går var eg innom breistein en tur for å se på girkassen Tistlo kom med på fredag - levert på døra Dette skal være ei kasse frå ein 64-65 Type 3, så det må jo være godt nok
Det første eg gjorde var å vaske av den, litt kjekkare å skru på då Tenkte å få sandblåst stikkakselrøyra og bakplata før montering. Nye belger må bestilles samt pakninger og lager som er greit å få skifta medan kassa er så lett tilgjengelig.
Før vask:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.20.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.35.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .45.41.jpg[/img]
Etter vask:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .02.06.jpg[/img]
Bakplater klar for sandblåsing:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .02.00.jpg[/img]]
Har 4 kapslar, men det ser ut som ein er annerleis ettersom denne ikkje har svart logo ogVW- bokstavane er utheva istedenfor nedsenka som på dei andre.
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .40.30.jpg[/img]
Nokon som har sett eit slikt forvarmingsrør før?
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .52.56.jpg[/img]
Hadde bilen på bukken for å se litt nærmare under. Fant noen hull i innerskjermen framme på høgre sida der hjulet subbar i. Har lest at subbing ved fullt rattutslag var eit problem på dei tidligaste modellane.
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .33.57.jpg[/img]
Donorbilen til framskjermen var nok raud:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .49.39.jpg[/img]
Verktøy må til:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .41.08.jpg[/img]
Bilstein jekk:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .41.53.jpg[/img]
Her er dei plastikk-holderane til spilene som ikkje er heilt gode:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.34.jpg[/img]
Det fulgte mykje dokumentasjon med bilen, og ein litt artig sak eg fant var blandt anna denne fergebilletten. Ser ut som den har vore på tur frå Balestrand til Bergen denne dagen?
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .25.38.jpg[/img]
Bilen ble klargjort 03.07.1963.
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .32.05.jpg[/img]
Og til slutt nokre bilder frå dagen eg henta bilen på Krankenhaus og kjørte den til BBH.
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3720.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3721.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3723.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3748.jpg[/img]
I går var eg innom breistein en tur for å se på girkassen Tistlo kom med på fredag - levert på døra Dette skal være ei kasse frå ein 64-65 Type 3, så det må jo være godt nok
Det første eg gjorde var å vaske av den, litt kjekkare å skru på då Tenkte å få sandblåst stikkakselrøyra og bakplata før montering. Nye belger må bestilles samt pakninger og lager som er greit å få skifta medan kassa er så lett tilgjengelig.
Før vask:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.20.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.35.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .45.41.jpg[/img]
Etter vask:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .02.06.jpg[/img]
Bakplater klar for sandblåsing:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .02.00.jpg[/img]]
Har 4 kapslar, men det ser ut som ein er annerleis ettersom denne ikkje har svart logo ogVW- bokstavane er utheva istedenfor nedsenka som på dei andre.
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .40.30.jpg[/img]
Nokon som har sett eit slikt forvarmingsrør før?
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .52.56.jpg[/img]
Hadde bilen på bukken for å se litt nærmare under. Fant noen hull i innerskjermen framme på høgre sida der hjulet subbar i. Har lest at subbing ved fullt rattutslag var eit problem på dei tidligaste modellane.
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .33.57.jpg[/img]
Donorbilen til framskjermen var nok raud:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .49.39.jpg[/img]
Verktøy må til:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .41.08.jpg[/img]
Bilstein jekk:
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .41.53.jpg[/img]
Her er dei plastikk-holderane til spilene som ikkje er heilt gode:
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .42.34.jpg[/img]
Det fulgte mykje dokumentasjon med bilen, og ein litt artig sak eg fant var blandt anna denne fergebilletten. Ser ut som den har vore på tur frå Balestrand til Bergen denne dagen?
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .25.38.jpg[/img]
Bilen ble klargjort 03.07.1963.
[img width=450 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/2013 ... .32.05.jpg[/img]
Og til slutt nokre bilder frå dagen eg henta bilen på Krankenhaus og kjørte den til BBH.
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3720.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3721.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3723.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3748.jpg[/img]
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Grattis med kul bil, Christian!
Kjekt med mye bilder! (selv om pc'n her på pauserommet på Breistein nesten krasja før den fikk lasta alle... )
Angående sandblåsing, så bør bakplatene reingjøres og få vekk tectyl, olje og bremsevæske fra disse før sandblåsing. Skrap av tectyl med en kniv eller sparkel, vask med avfetting+ vann, og ta det som ikke går vekk da i delevaskeren. Da varer både væsken i delevaskeren og blåsemiddelet i sandblåseren mye lenger
Kjekt med mye bilder! (selv om pc'n her på pauserommet på Breistein nesten krasja før den fikk lasta alle... )
Angående sandblåsing, så bør bakplatene reingjøres og få vekk tectyl, olje og bremsevæske fra disse før sandblåsing. Skrap av tectyl med en kniv eller sparkel, vask med avfetting+ vann, og ta det som ikke går vekk da i delevaskeren. Da varer både væsken i delevaskeren og blåsemiddelet i sandblåseren mye lenger
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
-
- Nybegynner
- Posts: 21
- Joined: Thu Aug 21, 2008 11:02 pm
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Grattis med ny bil Christian, er tilbake i trygge sunnfjord hender no ja
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Ja jeg vet bilder er tingen! Gleder meg til jeg får tatt noen kule bilder utendørs til sommeren
Kjekt å sjå deg her inne greppis! Gler meg til E30'en din er ferdig og du kan konsentrere deg om ovalen
Kjekt å sjå deg her inne greppis! Gler meg til E30'en din er ferdig og du kan konsentrere deg om ovalen
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Hei Christian,
nå har Svein gjort klare spacerne dine bak om du vil ha dem. Hvis du skifter over kasse i vinter, så si i fra om du ikke trenger dem. Kan evt. ta dem med på Hop på tirsdag.
nå har Svein gjort klare spacerne dine bak om du vil ha dem. Hvis du skifter over kasse i vinter, så si i fra om du ikke trenger dem. Kan evt. ta dem med på Hop på tirsdag.
- Attachments
-
- fraBalestrand.jpg (60.08 KiB) Viewed 2601 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Gratuler med kul bil.
Flott at bilen gjekk til ein førdianar, sidan den er seld frå Førde!! Eg tillot meg å sende annonsen til Øyvind Berge som driv (og eig) Berge&Co no, men han har tydeligvis ikkje hatt interesse.
Flott at bilen gjekk til ein førdianar, sidan den er seld frå Førde!! Eg tillot meg å sende annonsen til Øyvind Berge som driv (og eig) Berge&Co no, men han har tydeligvis ikkje hatt interesse.
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Takk for bilde erika! Skal se om eg ikkje får tatt turen innom kranken på tirsdag for å hente spacere
Ingen respons frå Berge&Co eigaren altso? Synd for han, bra for meg Nesten så eg må melde meg på firdaløpet med denne i år. Blir det noke veteranarrangement i Florø til sommaren forresten?
Ingen respons frå Berge&Co eigaren altso? Synd for han, bra for meg Nesten så eg må melde meg på firdaløpet med denne i år. Blir det noke veteranarrangement i Florø til sommaren forresten?
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Ser eg har ei kvittering på bytte av speil på bilen. Noken som veit om det er riktig sort jeg har på bilen? Ser formannen har litt annerledes på sin notch.
Fikk sandblåst bremseskjold/bakplatene fra delegirkassa. Jeg må prøve å finne ut fra hvilket år disse er slik at jeg kan få på plass riktig innmat her. Eventuelt blir det å bare skaffe noen type 3 tromler med 5 bolt og se om det passer over på bremsene som står på nå med 4 bolts tromler.
Prøvde å få av trommelen for å se ka som står på no, men den satt så godt at eg spara den til ein anna dag
Fikk sandblåst bremseskjold/bakplatene fra delegirkassa. Jeg må prøve å finne ut fra hvilket år disse er slik at jeg kan få på plass riktig innmat her. Eventuelt blir det å bare skaffe noen type 3 tromler med 5 bolt og se om det passer over på bremsene som står på nå med 4 bolts tromler.
Prøvde å få av trommelen for å se ka som står på no, men den satt så godt at eg spara den til ein anna dag
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/