UTSOLGT - Bygge motor?94mm sylindre og stempler til salgs! - vi tar bestilling - UTSOLGT
Posted: Sun Jan 06, 2013 2:07 pm
Krankenhaus har gjort en avtale direkte med produsent av stempler og sylindre, og bestilt inn et parti. Dette er sett med høy kvalitet, men samtidig vil vi selge det til en svært hyggelig pris til VW-miljøet! Vi har bestilt 94mm sylindersett, dvs at du får 1915 dersom du oppgraderer 1600 motoren, og bytter ut sylindre. Legger du til en veiv med lengre slag, så er du raskt oppe i 2276 eller 2332.
[attachment=1]
Vi har fått følgende spesifikasjoner fra produsenten i Kina.
Offset wrist pin: Off set as original
Forging, alloy type / T6 aluminum
Production process/ Hypereutectic Casting
Tolerances +/- .02mm
Quality of rings , Chrome top ring/ Cast iron, USA brand
Maximum RPM range 7,000rpm (Vi anbefaler 6500)
Produsenten er forøvrig den samme som leverer til de amerikanske forhandlerne av VW deler.
Hvor stor motor skal jeg bygge, og hva trenger jeg dersom jeg kjøper 94mm sylindre?
1915 Original 69mm veiv fra 1600 motoren, A type
2054 74mm ettermarkedsveiv, lite ekstra volum av å bytte veiv, A
2165 78mm ettermarkedsveiv, nå begynner det å bli bra!, A
2276 82mm ettermarkedsveiv, kan likegodt gå opp til denne størrelsen når en skal ha langslag, B
2332 84mm etterarkedsveiv, for de seriøse, med ønske om å bygge stor motor, uten at det blir for komplisert, B
2387 86mm race, B - men en bør gå for smidde stempler osv til en helt annen pris.
I det første partiet så tar vi inn halvparten A (ikke langslag) og halvparten B, for 82mm veiv og større. Forskjellen på disse er at på B-stemplene så sitter krysspinnen høyere oppe, og dermed så får du ikke så bred motor når slaget øker. I bråkeboblen min som er en oval, står det en 2276 motor med B stempler, uten at det trengs å gjøre noe i motorrom.
Maskinering av blokk og større åpninger i toppene:
Svein (Autohaus) i Canpro har jo tidligere tatt på seg maskineringsarbeide for oss, så det kan vi sikkert få avklart med ham i 2013 Det kan sikkert være greit å ta noen motorblokker i slengen for ham, når han først gjør jobben.
Skal du ha god effekt av volumøkningen, så anbefales det å bytte ut toppene med noen som har større ventiler osv. Det er disse som "Puster" og bestemmer hvor mye luft og bensin som du klarer å trykke gjennom. Det er her hestekreftene kan hentes og hvor en motor skilles fra en annen!
De første settene er nå på vei med båt for å få fraktprisene ned, men vi har pt ikke helt oversikt over havneavgifter og spesisjonskostnader. Kommer i andre halvdel av februar.
Og prisen, levert fra Krankenhaus i Bergen?
Vi går ut med en pris på ca 1600 kr/sett - men med et lite forbehold på de endelige kostnadene våre.
Send meg en PM eller bestill i tråden! De første som bestiller - får først, men angi om du trenger A eller B (2276 eller større). Vi går ut med et slikt tilbud i VWACB først, før vi poster noe på vwnorge. OBS: begrenset antall nå i første runde.
En palle på vei til Bergen... :-)
[attachment=2]
PS: Evt gevinster av dette går til et godt formål: Uavkortet til Kaffe og VW-fornøyelser på Krankenhaus!
[attachment=1]
Vi har fått følgende spesifikasjoner fra produsenten i Kina.
Offset wrist pin: Off set as original
Forging, alloy type / T6 aluminum
Production process/ Hypereutectic Casting
Tolerances +/- .02mm
Quality of rings , Chrome top ring/ Cast iron, USA brand
Maximum RPM range 7,000rpm (Vi anbefaler 6500)
Produsenten er forøvrig den samme som leverer til de amerikanske forhandlerne av VW deler.
Hvor stor motor skal jeg bygge, og hva trenger jeg dersom jeg kjøper 94mm sylindre?
1915 Original 69mm veiv fra 1600 motoren, A type
2054 74mm ettermarkedsveiv, lite ekstra volum av å bytte veiv, A
2165 78mm ettermarkedsveiv, nå begynner det å bli bra!, A
2276 82mm ettermarkedsveiv, kan likegodt gå opp til denne størrelsen når en skal ha langslag, B
2332 84mm etterarkedsveiv, for de seriøse, med ønske om å bygge stor motor, uten at det blir for komplisert, B
2387 86mm race, B - men en bør gå for smidde stempler osv til en helt annen pris.
I det første partiet så tar vi inn halvparten A (ikke langslag) og halvparten B, for 82mm veiv og større. Forskjellen på disse er at på B-stemplene så sitter krysspinnen høyere oppe, og dermed så får du ikke så bred motor når slaget øker. I bråkeboblen min som er en oval, står det en 2276 motor med B stempler, uten at det trengs å gjøre noe i motorrom.
Maskinering av blokk og større åpninger i toppene:
Svein (Autohaus) i Canpro har jo tidligere tatt på seg maskineringsarbeide for oss, så det kan vi sikkert få avklart med ham i 2013 Det kan sikkert være greit å ta noen motorblokker i slengen for ham, når han først gjør jobben.
Skal du ha god effekt av volumøkningen, så anbefales det å bytte ut toppene med noen som har større ventiler osv. Det er disse som "Puster" og bestemmer hvor mye luft og bensin som du klarer å trykke gjennom. Det er her hestekreftene kan hentes og hvor en motor skilles fra en annen!
De første settene er nå på vei med båt for å få fraktprisene ned, men vi har pt ikke helt oversikt over havneavgifter og spesisjonskostnader. Kommer i andre halvdel av februar.
Og prisen, levert fra Krankenhaus i Bergen?
Vi går ut med en pris på ca 1600 kr/sett - men med et lite forbehold på de endelige kostnadene våre.
Send meg en PM eller bestill i tråden! De første som bestiller - får først, men angi om du trenger A eller B (2276 eller større). Vi går ut med et slikt tilbud i VWACB først, før vi poster noe på vwnorge. OBS: begrenset antall nå i første runde.
En palle på vei til Bergen... :-)
[attachment=2]
PS: Evt gevinster av dette går til et godt formål: Uavkortet til Kaffe og VW-fornøyelser på Krankenhaus!