56`n fra Askøy

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Står det i pumapapirene fra Møller også... Skulle jo tro at en justeringsskrue var nettopp til justering ja. Ha ha må le av vårt lille land, for det er jo bare latterlig!!! Må vel gå an å sveise dette på en måte som det lar seg reversere vil jeg tro! ;)
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Nordtveit »

på bussen min er også juseringen punktet fast. er vel for at den blir godkjent i den stillingen den er senket i.. hverken mer eller mindre...
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by StarBugs Geir »

Skjønner det, men da kan de like godt måle høyden ved visning som de gjorde med Greenbugen (coilovers), og føre målene inn i vognkortet. Hvis alle justerbare (godkjente) senke-sett/-muligheter på markedet skal sveises fast i vist posisjon blir det mye morsomme diskusjoner på BT fremover.... :)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Tistlo »

vist ikkje omfanget av sveisen er definert må da vel halda med eitpar punkter med fogladrit;)
TLF: 97419035
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Nordtveit »

StarBugs Geir wrote: Hvis alle justerbare (godkjente) senke-sett/-muligheter på markedet skal sveises fast i vist posisjon blir det mye morsomme diskusjoner på BT fremover.... :)
Godt poeng...
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

De har vel sikkert et stort antall siders regelverk som sier hvordan sveisen skal være....
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: 56`n fra Askøy

Post by VW 181 »

FrøkenBruland wrote: De har vel sikkert et stort antall siders regelverk som sier hvordan sveisen skal være....
Akkurat DET kan du være helt sikker på...  ;)

Men, det er som nevnt over her: Man skal kunne justere, for så å sveise fast skruen... Forstå det den som kan.  ::)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Japp... Men hvor måler de når de måler at alle høyder er lik?
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Tistlo »

kjem an på kem som kontrolere sjølvsagt ;D
TLF: 97419035
User avatar
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 927
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
Location: Legoland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Bjørn Hjellestad »

Super bil og masse fint arbeid som er gjort her, kjør på, ferdig til vårmønstringen!

Vedr høyder, de måler at bunnen er i vater, hvis stigtrinnet er parallelt med bunnen er det et enkelt sted å måle, om ikke så er ytterkanten på bunnen grei å måle på.

Den justerbare forstillingen sveises pga at settmutteren som holder justeringsbrikken på plass kan løsne, gjør den det detter boblen ned på snuten og har ikke noe som helst trygg bakkekontakt. En justerbar coilover som en har på moderne bobler fra 70tallet detter ikke plutselig ned om settmutteren løsner, den senkes litt over tid om mutteren skrur seg nedover og er ikke direkte trafikkfarlig. Derav sveises pumaforstillingene og coilovers forblir justerbare. :thup
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Tistlo »

men tiden går og dagar vert til år, alt er som før men me har møje lenger hår..og låsemuttrar og loctite fåes kjøpt i kolonialen:) loctite + låsemutter som vert stramma saklig mot den innerste mutteren sitter som /sveist/ men er likavel justerbart vist so om at da trengst. men sikkert ikkje godt nok for herren med hatt og kaffikopp
TLF: 97419035
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Måtte le litt av deg nå Tistlo!!!! ;D
Takker for en god forklaring på skruen, selv om jeg liker vossamåten litt bedre he he! Vil jo selvfølgelig gjøre alt for å ikke brøyte bar asfalt med snuten...
Vårmønstringen jaddddda- var vel første målet mitt, men det er vel litt lov å tro på julenissen i en alder av 30??? ;) Putler nå på i alle bauger og kanter i påvente av sveisedeler. :)
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

By the way- Tistlo, du som har så mye rart, har du noe brukendes varmekanaler til salgs? Trenger hele venstre fremme og litt kapp bak på høyre siden...
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Tistlo »

sjangsen for att den skruo løysnar er jo likavel minimalistisk vist du strammar grepa godt. når eg tenker meg om so har jo nyare bilar med loftfjøring større problem med akutt subbing. fleire eg kjenner med nyare audi har opplevd da. når gommien vert passlig fornøygd so kjem da eit saklig smell og vips so ligger dekket å gneg i innerskjermen.. sikkert gunstig vist da skjer midt i ein venstresving i 80+ langs e16 fredag ettermiddag..

anyhow: kanalar ja..ka er planen, skal du dela bilen og skifta heile venstre kanal seier du? vist da berre er framme er da enklare å laga platene sjølv. innerskjerm delen er jo berre flate plater. eg har bilder og tekst om den fiksen i fleire tråda her og på norge. innvendig er da lika enkelt berre att du må bøya plato litt meir. men forutsett jo att kanalbotnen e heil(nok) ellers lyt du uansett dela bilen for å få tilkomst til å skifta da. da eg veit eg har av kanaldeler er da som befinn seg i døropningen, både inne og ute, og so har eg heile ytterkanten mot stigtrinnet, går vel frå knekken ved astolpen og heilt bak. har kanskje noko kanalbotn deler og møyligens
TLF: 97419035
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Nja leker litt med tanken på deling...  Kom jo frem litt mer rust og hull i kanalen når vi fikk den skikkelig opp. Utgangspunktet var å kappe og lappe i, og da trenger jeg den "rundt" hjulbuen med lufterillene. Bøye det til selv- høres vrient ut- men er vel gjerne ikke det? Har vel skjønt at du må være sønn av både reodor felgen og petter smart med alt du får til he he! ;D

Fikk nå motoren ut i går... Gikk verken fort eller lett, men ut kom den til slutt! Lekker olje som en sveitserost, så må bestille nye pakninger (og litt kromstæsj. :) ) Mer blir det ikke gjort med den... truuuuur jeg!  ;)
Klar for motorkursene med andre ord! :thup
Post Reply