56`n fra Askøy

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by erika »

FrøkenBruland, du må legge bilder inn i tråden din! Ingen oppdatering uten bilder!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Tistlo »

nei ikkje vansklig å bøya til nokon plater, treng berre litt handamakt ;)
skal du ta alt 100prosent er da berre å få delt bilen, men mtp at sesongen nermar seg å ditten å datten og ting tar tid so spyrst da jo. men da må du finna ut av sjølv. eit ant alternativ er jo å skaffa ein rimleg oppegåande reservebil til å bruka fram til du er ferdig med ovalen
TLF: 97419035
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: 56`n fra Askøy

Post by djupevik »

Hva med å kjøre bilen denne sesongen og dele den til høsten? Då er jo motivasjonen for neste års sesong på topp! :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

En liten oppdatering MED bilder! ;D

Siste halvannen uke har gått med til å være fulltids sykepleier (les slave) for guttungen som ødela foten sin, så ting har stått 100 % stille. Håper å få kommet skikkelig i gang igjen etter vinterferien. Da er det tur til London, og mens de fleste andre jenter lurer på hvor de skal handle klær- ja da er jeg på leit etter bobledeler he he! Litt bitt av basillen kan man si! ;) Har forløpig ikke funnet noentingen...

Tror nok at sesongen ryker til = bilen blir delt. Må finne ut av logistikken med plassering og div. Satser på å komme hardt tilbake neste sesong!!! :thup
Motivasjonen er på topp, så mangler bare kunnskap og deler. ;)

Noen bil nr 3 blir det nok ikke, vil heller legge pengene i ovalen. Men hvis noen trenger sjåfør eller passasjerer på treff- er det bare å skrike ut!!! ;D

Forresten; noen som kunne tatt bilde av staken til justering av spjeldene på varmen? Min er kappet helt vekk fra tunnelen, og fant ut hinn dagen hva som egentlig skulle være der. Må bygge opp igjen hele varmeanlegget ettersom forrige eier har fjernet masse greier, så det er ca 50 % mangelfullt...
Attachments
boble feb 009.jpg
boble feb 009.jpg (156.96 KiB) Viewed 823 times
Boble 016.JPG
Boble 016.JPG (80.72 KiB) Viewed 832 times
boble feb 018.jpg
boble feb 018.jpg (126.44 KiB) Viewed 814 times
boble feb 019.jpg
boble feb 019.jpg (114.96 KiB) Viewed 842 times
boble feb 005.jpg
boble feb 005.jpg (122.17 KiB) Viewed 856 times
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Var visst sneket seg inn ett gammelt bilde der...  :o
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 56`n fra Askøy

Post by Nordtveit »

djupevik wrote: Hva med å kjøre bilen denne sesongen og dele den til høsten? Då er jo motivasjonen for neste års sesong på topp! :thup
Ser det at du vil gjøre deg ferdig, men støtter Djupevik`s forslag om gjør mest mulig av det du kan nå, montere sammen en kjørbar bil, for så å nyte hver eneste km langs vestlandske landeveier i sommer :) bilen kommer jo ikke akkurat til å falle fra hverandre slik den er :) Og du får garantert  :thup langs veiene selv med et lite rusthull i kanalen.  ;D
Men det er jo såklart opp til deg.
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: 56`n fra Askøy

Post by hans »

Er du sikker på at hjulet for justering av varmen er kappet vekk og du ikke sitter på en nyere bunn med innsveist rammenummer ?
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Er forsåvidt enig med både deg og Djupeviken, Nordtveit! Ledningsnettet MÅ nytt, men det er på vei til postkassen min, (usikker på hvor lang tid det tar å montere) etter det er det jo bare en dags jobb å få den kjørbar... Liker tankegangen! ;D Er vel mye jeg kan få på plass igjen selv om den blir delt ev til høsten? Føler meg som DEN vinglepetteren!!!

Hans- der sa du noe jeg ikke aner hva jeg skal svare på... :o  Fant en på norgeforumet som etterlyste denne hendelen- og ut i fra hans beskrivelse tenkte jeg at AHA- det er den som mangler! Men vet jo selvfølgelig ikke om dette er rett... Har et avkappet rør rett ved siden av gearspaken. Wirene på spjeldene er vekk, bare festene igjen. Han har også tatt vekk diverse rør etc. Men hvordan finner jeg ut om dette med nr stemmer?
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: 56`n fra Askøy

Post by hans »

om du har et avkappet rør rett ved girspaken så har du mest sannsynlig den orginale bunnen. jeg var redd du ikke hadde antydning der fremme. beklager om jeg uroet deg unødig :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: 56`n fra Askøy

Post by hans »

Image

her er en 56 bunn hvor rattet til varmespjeldene er inntakt . tunnelen er og rundere hele veien bakover enn om det var en nyere modell.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

PUHHH! Dette er helt make, og hjulet er akkurat på samme plass som rørstumpen min! ;D Takk for bildet! ;)
EsJo
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 698
Joined: Fri Jun 05, 2009 3:44 am

Sv: 56`n fra Askøy

Post by EsJo »

Få sammen bilen før sesongen og bli med på cruisinger! :)
Tlf:: 48606876
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Da har vi delt bilen- så får folk bare si det de vil he he! ;)
Forsvarer helgens galskap med at jeg tviler på at jeg hadde fått den klar på en vintersesong likevel, både av tidsklemmen og økonomiske grunner.
Så hvorfor utsette alt til etter sommeren og gå glipp av neste?
Selv om det har vært mye fram og tilbake, er vi kjempeglad bilen blir tatt skikkelig nå- og ja, det trengtes!  :P

Så nå er det bare å lage en god framdriftsplan på hvor vi begynner og hva som må handles inn.
Kjenner iveren blomstre!!! ;D
Attachments
feb-mars 13 015.jpg
feb-mars 13 015.jpg (155.77 KiB) Viewed 723 times
feb-mars 13 016.jpg
feb-mars 13 016.jpg (76.6 KiB) Viewed 727 times
feb-mars 13 023.jpg
feb-mars 13 023.jpg (118.23 KiB) Viewed 744 times
feb-mars 13 024.jpg
feb-mars 13 024.jpg (111.55 KiB) Viewed 734 times
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Noen til...
Attachments
feb-mars 13 026.jpg
feb-mars 13 026.jpg (86.84 KiB) Viewed 727 times
feb-mars 13 033.jpg
feb-mars 13 033.jpg (129.91 KiB) Viewed 725 times
feb-mars 13 034.jpg
feb-mars 13 034.jpg (129.47 KiB) Viewed 729 times
FrøkenBruland
Styret
Styret
Posts: 170
Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm

Sv: 56`n fra Askøy

Post by FrøkenBruland »

Framgangsmåten på delingen var egentlig ganske enkel og grei. Etter alle boltene var løs (4 som knakk men det gikk greit lell) var det å jekke forsiktig ned litt fremme og litt bak- helt til sveisene stoppet den...
Den var sveiset i begge hjørnene bak, så her dro Rune fram vinkelkuttern og feinsmeckeren (underbar maskin!!!). Ett par kutt her og ett par kutt der så kom den ned fint som bare det! :)
Litt sånn sjokkskadet at pokkern nå er det gjort liksom- men etter å ha tatt ting i nærmere øyesyn er jeg bare glad for at det blir gjort. Når den er ferdig kan jeg kose meg i mange mange år fremover! ;D

Etter en halv sosedag kun med å sitte å glo på en halv bil ute og en halv en i garasjen- er dette listen forløpig:

- kanalene på begge sider, kanalbunnene kan plukkes ut for hånd nesten hele veien.
- lage nytt bunnfeste til 2 bolter inne med hjulbuen, disse var sveist/klattet igjen.
- et stykke av torpedoveggen nede i ene hjørnet.
- stykket mellom hjulbuen og stolpen fremme.

- må gjøre noe med hjørnene på rammen bak. Her var tidligere hull bare sveist/klattet igjen med mye rust imellom...
- bytte bunnplatene, kunne sikkert vært godt nok med 2/4, mye hull fremme på ene og batteriflaten har vært sveist før (hullete her og). Får se...

Både gearkassen og motoren lekker som bare det, får ta en titt på det sånn innimellom alt annet.

Fant jo ut at bilen hadde vært kollisjonskadet i 77- ble tipset om at den kanskje har byttet karosseri. Kom dessverre (eller heldigvis) ikke frem noen form for skader eller lapping... fant noe skader på spissene bak, ca 20 cm innover under, men tviler på at disse og det sveisearbeidet som er gjort stammer fra oppretting i 77.
Nummerplaten foran, har de originale tallene, men denne er vel flyttet i den forbindelse.
Prøver å nøste opp i dette. :)


Og et GODT tips til de som skal ut å kjøpe bil og er like amatør som meg- få bilen opp i høyden hvis den er for lav til å krype under!
Post Reply