Page 1 of 1

Oljelekkasje

Posted: Sun Sep 02, 2012 6:43 pm
by VW 181
Har registret at 02en lekker en litt mer olje etter oljeskift.
Byttet olje på denne i juni, og fylte da på Biltema sin 20W-50 Classic-olje. Har ettertrukket mutrene i oljelokket.
Snakket med John Ståle idag, og han hadde også byttet til samme olje, og registrert økning i lekkasjen på sin bil.

Altså: bytte til Biltemas Classic-olje, medfører det at lekkasjemengden øker? Er denne for tyntflytende??
Andre som har registrert dette, eller har hørt noe om dette??

Litt kjipt å legge igjen større oljeflekker diverse steder...  :(

Sv: Oljelekkasje

Posted: Sun Sep 02, 2012 8:24 pm
by djupevik
Bare nyskjerrig; hva brukte du før?

Sv: Oljelekkasje

Posted: Sun Sep 02, 2012 8:49 pm
by VW 181
Litt usikker, men mener at det IKKE var Biltema sin olje.
Var en 10W-40 mineralolje, det er alt jeg husker. (Byttet i fjor høst)

Sv: Oljelekkasje

Posted: Sun Sep 02, 2012 10:13 pm
by Superbeetle
Jeg har brukt Biltema Classic oljen de siste tre årene men har ikke registert noe økt lekkasje.. (gjelder kanskje å ha en tett motor? :P), men den svettingen jeg har hatt har iallefall ikke blitt verre.. :-X

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 12:39 am
by kjellt
Jeg bruker også Biltema Classic m.oil 20 - 50 til både m.sykkel og bil. Skal være bra olje og er er selv godt fornøyd med den. Lekker det så er det vel tid for å skifte pakninger.

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 4:54 pm
by VW 181
kjellt wrote: Jeg bruker også Biltema Classic m.oil 20 - 50 til både m.sykkel og bil. Skal være bra olje og er er selv godt fornøyd med den. Lekker det så er det vel tid for å skifte pakninger.
Hvilke er det du tenker på? Byttet de til oljelokket i forbindelse med oljeskiftet.
Merkelig og at det skal være så markant økning i lekkasjen...

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 5:08 pm
by kjellt
Du sier den lekker og da er det vel synlig sted, skulle jeg tro og jeg tenker på motorpakninger og simmerringer der lekkasjen er. Eller er det forbruket av olje som har økt? Da er det nærliggende å tenke på stempelfjærer, støtstenger f.eks. Oljerøyk fra eksosen?

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 5:15 pm
by ts
frem med avfettning og høytrykkspyler! avfett hele motor og girkasse og greiene under der og spyl vekk driten.. da ser du ihvertfall hvor oljen kommer fra etterpå!

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 6:14 pm
by VW 181
kjellt wrote: Du sier den lekker og da er det vel synlig sted, skulle jeg tro og jeg tenker på motorpakninger og simmerringer der lekkasjen er. Eller er det forbruket av olje som har økt? Da er det nærliggende å tenke på stempelfjærer, støtstenger f.eks. Oljerøyk fra eksosen?
Har vært en tur i garasjen nå.
Fikk vekk oljen som griste til motoren, og det ser ut som om det er fra oljelokket det lekker. Har som nevnt trukket til en gang, men har ettertrukket mutrene litt til i dag. Så håper jeg at det kun er det som har vært problemet...

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 6:16 pm
by Dalland
Er dette samme gutten som snakker som fortalte meg om at han manglet/ødelagt en bolt på lokket? ::) :police:

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 6:51 pm
by larst
det er samme guten som knakk en bolt på en av sine tidligere biler ihvertfall.....(THOMAS) ;)

Sv: Oljelekkasje

Posted: Mon Sep 03, 2012 7:18 pm
by ts
Har du aldri knekt en bolt på oljelokket har du rett og slett ikke byttet olje ofte nok (eller i det hele tatt) på den stakkars boblen din  ;D
Eller så lekker det fortsatt  ;)

Sv: Oljelekkasje

Posted: Tue Sep 04, 2012 5:14 pm
by VW 181
ts wrote: Har du aldri knekt en bolt på oljelokket har du rett og slett ikke byttet olje ofte nok (eller i det hele tatt) på den stakkars boblen din  ;D
Eller så lekker det fortsatt  ;)
Helt rett!!  :thup

Hentet bilen ut av garasjen i dag og det så ut som om lekkasjen var redusert. Da håper jeg at det kun var for lite stramming av mutrene som var årsaken.
Kommer nok til å følge med fremover.
Satte den ned til Tores Auto for hjulstilling og EU-kontroll imorgen. Spent på hvordan DET går.  :)