Sv: ts sin bilpark

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: ts sin bilpark

Post by erika »

Hei,
her er hva jeg gjør nå - etter å ha hatt min 2,3 liter i drift en periode, med større ventiler, men ikke bearbeidede topper. Jeg har bremsepapierer på 127 hk, men målt på en dag da bremsebenken ikke var helt til å stole på. Tror ikke det er så mye mer. Det er nesten slik at jeg føler at det "butter litt" når jeg gir gass - i forhold til hva som bør være mulig med denne motoren.

Traff, Carsten (Tidligere Krankenhauser) og hans venn Skinne på SCC. Ble anbefalt å kjøpe CB sine wedgeport topper (nye), sende dem til Skinne for videre bearbeiding, og la ham velge ut en kam for meg. Garanterte meg 80+ ekstra - slik at jeg bikket 200! Nettopp kjøpt - og de er på vei nå.

"Billige" hester blir det også!

Jeg kan be Carsten poste en anbefaling til deg her - dersom du er interessert. Er veldig overbevist om at Skinne gir valuta for pengene.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Er rimelig overbevist om at Skinne gir god valuta ja!
Men da er jeg over i neste fase med en gang ... der du er nå ...
Kan veldig godt tenke meg å bygget "helt" selv nå, portet litt selv og sett hva jeg får til når jeg bygger 1915.
Tror Skinne er mer aktuell når det blir bygging av motoren som står ytterst på plassen min på BBH  ;D

Jeg er også usikker på hva jeg får plass til under motorlokket på razoren. Kanskje noen som har noe formening om det ?
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: ts sin bilpark

Post by Henrik »

ts wrote: Jeg er også usikker på hva jeg får plass til under motorlokket på razoren. Kanskje noen som har noe formening om det ?
Sikkert plass til en motor der :)
-69 Fastback
-60 T1
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: ts sin bilpark

Post by Dalland »

Å bygge videre på en motor blir alltid mye dyrere enn å bygge den med en gang.
Men fortell oss hva du ønsker av effekt og turtallsområde, og fortell hva deler du ønsker å bruke/ har kjøpt inn.
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Dalland wrote: Å bygge videre på en motor blir alltid mye dyrere enn å bygge den med en gang.
Men fortell oss hva du ønsker av effekt og turtallsområde, og fortell hva deler du ønsker å bruke/ har kjøpt inn.
Har blokk, Gjestland-kam, CB lave innsug og gasserstag til type 3 og originale dp topper.. liker godt motoren i Bløygen.
Tenkte å bytte ut toppene til noe med litt mer flow, 94mm boring, full flow.. tja..
Har hørt forskjellige ting om større enn 2 liter i type 3, blant annet for dårlig kjøling, for liten plass (lavt under motorlokket).
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: ts sin bilpark

Post by Henrik »

ts wrote:
Dalland wrote: Å bygge videre på en motor blir alltid mye dyrere enn å bygge den med en gang.
Men fortell oss hva du ønsker av effekt og turtallsområde, og fortell hva deler du ønsker å bruke/ har kjøpt inn.
Har blokk, Gjestland-kam, CB lave innsug og gasserstag til type 3 og originale dp topper.. liker godt motoren i Bløygen.
Tenkte å bytte ut toppene til noe med litt mer flow, 94mm boring, full flow.. tja..
Har hørt forskjellige ting om større enn 2 liter i type 3, blant annet for dårlig kjøling, for liten plass (lavt under motorlokket).
Bygger ikke noe mer i høyden det vel?
-69 Fastback
-60 T1
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Vet ikkje.. bygger feks 45 dellortoer mer enn 40 ???
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: ts sin bilpark

Post by Dalland »

ts wrote: Vet ikkje.. bygger feks 45 dellortoer mer enn 40 ???
Bygger ikke mer i høyden med 45 dellorto nei.
Men så lenge du skal ha en av de daffe gjestlands kammene så holder det nesten med org ventiler, 40/35 blir rikelig.

Å heller bygge en 1915 med 40 dellorto, fk7/fk8 kam, 1.4 vippere, 40/35 ventiler pent porta og csp python type 3 eksos.
Da kan du lett klare 130+ hk og får en flott gate motor.

Alternativ er slik henrik skal bygge med 1915, gjestland kam, org gassere og kanskje litt python eksos.
Blir en heftig bunndrags motor. ;)
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Hvis de ikke bygger mer er det jo en annen sak. Kan bruke annen kam enn gjestland. Den er jo ikke det store utlegget oppi det hele... Det er det vel toppene som er...
Liker godt "alternativ 2"! Men ingenting er bestemt  ;)

Men når det gjelder gjestland kammen, er det ikke det som står i 2,3'en til murmesteren ?
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: ts sin bilpark

Post by Dalland »

ts wrote: Men når det gjelder gjestland kammen, er det ikke det som står i 2,3'en til murmesteren ?
I så fall forklarer det hvorfor den motoren ikke har noe effekt.. ;D

Først ut er å velge hva du ønsker av effekt, av det kommer jo turtallsområdet og motor størrelse.
Når det er satt så må man velge en kam aksel som operere i det området og så topper med riktig størrelse ventiler/porter.
Til slutt er det å velge forgassere og eksos. ;)
40 drla er faktisk gode for opp til 150 hk, så hvis du skal holde deg under 150 hk så hold deg på disse små gassarne. :)

Det eg rekner med er at du sitter nå og tenker at 130 hk er rikelig, men av egen erfaring vet eg godt at det tar kun en måned før du trenger mer.
Så hvorfor ikke bygge noe skikkelig første gang?
Jeg daffer selv rundt med neste 200 hk, og synes den nesten ikke er spennende lengre, neste oppsettet mitt nærmer seg 500 hk...
Jeg bare sier at dette er en sykdom du aldri blir frisk av. ;D
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: ts sin bilpark

Post by RZR Sune »

:) ;) :D ;D 8) :thup Ingen som vet om du har 200 hk Dallan? Få den på dyno!
Last edited by Solan on Fri Nov 16, 2012 5:29 pm, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Sv: ts sin bilpark

Post by OldBug »

RZR Sune wrote: :) ;) :D ;D 8) :thupIngen som vet om du har 200 hk Dallan? Få den på dyno!
Hehe ja for all del, start den diskusjonen her også! ;D ;D ;D
Får ikke nok slike komentarer på vwn... :laugh:
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Dalland wrote:
ts wrote: Men når det gjelder gjestland kammen, er det ikke det som står i 2,3'en til murmesteren ?
Det eg rekner med er at du sitter nå og tenker at 130 hk er rikelig, men av egen erfaring vet eg godt at det tar kun en måned før du trenger mer.
Så hvorfor ikke bygge noe skikkelig første gang?
Jeg daffer selv rundt med neste 200 hk, og synes den nesten ikke er spennende lengre, neste oppsettet mitt nærmer seg 500 hk...
Jeg bare sier at dette er en sykdom du aldri blir frisk av. ;D
Tenker ikke nødvendigvis at 130hk er rikelig.. Har 200 i GTi'en og det var gøy første ukene som du sier.....  ;)
MEN! Jeg vi holde meg innenfor det TUV papirene sier for CSP eller Kerscher bremser. Har tenkt å ha skiver både foran og bak. Men har ikke funnet fakta eller lest dokumentet som sier hva "grensen" er.... Hørt mye.. 130hk med skiver fra csp foran, 160 med csp både foran og bak. Kerscher finner jeg ikke noe på til type3...
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: ts sin bilpark

Post by Dalland »

Trodde csp setta var godkjent for 140 hk elns.
Kerscher har kun godkjenning til boble så langt eg vet.
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Dalland wrote: Trodde csp setta var godkjent for 140 hk elns.
Kerscher har kun godkjenning til boble så langt eg vet.
Der ser du.. Mye rykter og oppfatninger ute å går.. jeg får sende mailer rundtom og få tingene bekreftet!
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Post Reply