Sv: ts sin bilpark

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Solan wrote: Jon Andreas (RZR-Jånni) jobber jo i NSB, så han er kanskje mannen å ta kontakt med, så kanskje han kan "sende deg videre".
Jepp, han er lokfører? Hvis han ikke leser det her får jeg høre med han når jeg er på landjorden igjen  :thup
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
larst
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 535
Joined: Sun Sep 07, 2008 7:06 pm
Location: titlestad

Sv: ts sin bilpark

Post by larst »

Jeg har 1 stk boks med Graffiti X på lur om du vil prøve den først, den er fra wurth... ;)
født på en fredag, i tide til helgen!!
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

larst wrote: Jeg har 1 stk boks med Graffiti X på lur om du vil prøve den først, den er fra wurth... ;)
Solgt!  :thup
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: ts sin bilpark

Post by djupevik »

ts wrote: Merket noe hjerneaktivitet her i lunsjen....

Bruker folk grafittifjerner og kjemikalier for å få vekk lakk fordi de ikke gidder å pusse det vekk? fordi det gir bedre resultat? eller samme resultat men enklere og kjappere?
Blir det ikke bedre resultat om man slipper stripene som pussing gir? Eventuelt sparer det deg for mye poleringsarbeid i etterkant? Sett noen som bruker/anbefaler bremseveske til slikt forresten?

EDIT: søkte kjapt på nettet og det ser i grunn ut som det er mest brukt på små deler av plast eller metall som skal strippes for all lakk. Sikkert ikke det beste til ditt bruk..
Last edited by djupevik on Wed Aug 29, 2012 4:54 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Sv: ts sin bilpark

Post by OldBug »

Er ganske sikker på at nsb gjør som kommunene rundtom har begynt med, De legger på et produkt i forkant som beskytter det som det smøres på. som voks nesten, det gjør at lakken slipper lettere fra underlaget og samtidig beskytter vognen fra selve fjerneren! Det er sterke saker dette! Har jobbet litt med en industriell type men ikke prøvd wurth sin. det sm ofte kan skje er at flere lag blir nesten gummiaktig og bobbler, kan skrapes av med neglen... Men kommer sikkert an på virketid!
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Det er akkurat det jeg er redd for.. ser at mange bruker sånn grafittifjerner i max ett par minutter og så skraper de med enten barberblad eller sparkelspade etterpå... Er som du sier veldig redd for at det skal gå for langt inn i lakken. Og har ikke funnet god måte å stoppe den kjemiske prosessen.. vaske av med zalo vann ??? jeg vet ikke enda, så det hadde vært supert og prøvd på et lite område med den wurth'en som Lars har før jeg eventuelt går til stor innkjøp av noe!

Djupevik: litt små streker i lakken er jeg ikke så redd for.. Det meste av sånt kan fikses med skikkelig rubbing! Husk at på område jeg tok når du var med brukte jeg 240papir til nesten alt var original lakk før jeg gikk rett på vannsliping og kjapp polering. Det hadde nok blitt mye bedre om jeg hadde hatt finere papir og finere innsats  :thup
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Sv: ts sin bilpark

Post by OldBug »

Tror det tryggeste er GOD tålmodighet,en bøtte med vann, en skvett zalo og 400-600-800-1200-2000 Papir! ;) (ikke nødvendigvis alle altså!)
EDIT: Du kan jo prøve med scotch pads i forskellige styrker?
Last edited by OldBug on Wed Aug 29, 2012 7:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: ts sin bilpark

Post by Tistlo »

eller berre duxola malingsfjernar, har ein tendens til å bruka lite tid på å koka opp dårlig maling og lang tid på god maling, dvs orginallakken. dermed litt meir marginar på deg til å skrapa vekk da som har kokt opp før den tar tak i org lakken. malingsfjernar er vel stort sett basisk og då må du vel ha litt surt vatn for å nøytralisera da? er da syra derimot kan du bruka basisk vatn for å stoppa prosessen
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: ts sin bilpark

Post by Jan-Henrik »

Kom over en slik wurth grafittifjerner i verkstedet, slik jeg tyder bruksanvisningen, er den ikke sterk nok til å fjerne lakk som billakk, men den fjerner grafitti. Men er jo verdt et forsøk.
Ombord offshore bruker vi Jotun Thinner nr. 17, men den blir kanskje for sterk igjen?!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Akkurat i denne sammenhengen er det vel bedre med litt for svak enn litt for sterk  ;D
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Sendte mail til Wurth og spurte om hva de trodde om å bruke Grafitti Ex til å fjerne lakken, syns jeg fikk et godt svar! Og det på under ett døgn  :thup

Garafitti Ex er i utgangspunktet beregnet for relativt fersk lakk/maling, og der har produktet en god virkningsgrad. Jeg vil karakterisere den som en relativt ”snill” rens, og som gir deg god kontroll med underlaget. Det er vanskelig å si om Grafitti Ex vil egne seg til fjerning av lakken på bilen din, til det er det en del variabler som spiller inn, som lakksjikt, type lakk, alder osv. Når du kommer deg ned til originallakken vil det være uunngåelig å påvirke overflaten. Dette kan trolig utbedres med en skikkelig poleringsjobb, hvor du rubber bort det rester av den gamle malingen og frisker opp områder som har blitt mattet ned av rensen.
Jeg tror likevel jeg ville prøvd på et lite og mindre synlig område, og sett virkningen med litt ulike virketider, og det kan da hende at den er midt i blinken.

Dersom den skulle vise seg å være for snill så har vi et annet produkt, med vesentlig bedre virkningsgrad, som det går an å prøve. Det heter Pakningsfjerner, og er litt mer geleaktig i konsistensen. Vårt artikkelnummer er 0893 100 0.
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
larst
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 535
Joined: Sun Sep 07, 2008 7:06 pm
Location: titlestad

Sv: ts sin bilpark

Post by larst »

nice, da har vi en plan da...
født på en fredag, i tide til helgen!!
User avatar
T-1
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1801
Joined: Tue Aug 05, 2008 1:59 pm
Location: Bergen

Sv: ts sin bilpark

Post by T-1 »

vært ute og glod på bilen idag.. blir bra detta mister ;)
The Wheeler dealer
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: ts sin bilpark

Post by ts »

Skal nok bli veldig bra til slutt ja  :thup

Jeg har jo meld meg inn i litt forskjellige klubber, forum og mailinglister rundt om i verden for å finne deler, tips og info om type 34'en.
I dag når jeg kom på kontoret var det kommet det månedlige medlemsbladet i innboksen, og gjett hva som var i det bladet!!! En reportasje om en kliss original razor med samme farge kombinasjoner som jeg har! Denne har en annen farge på interiøret, men årsmodell og lakken er den samme! Den har foresten bare gått ca 70 000km siden ny og er aldri restaurert.....

[attachment=1]

[attachment=2]


;D
Attachments
smoke grey and fontana grey1.jpg
smoke grey and fontana grey1.jpg (68.1 KiB) Viewed 755 times
smoke grey and fontana grey2.jpg
smoke grey and fontana grey2.jpg (59.36 KiB) Viewed 706 times
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: ts sin bilpark

Post by VW 181 »

Kun en ting å si om denne:

KANONLEKKER!!!

Gleder meg til å se din bil i denne tilstanden!  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Post Reply