Page 1 of 1
Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Thu Aug 16, 2012 2:52 pm
by Solan
Er det noen som kjenner til en "universaltabell" for lufttrykk i dekk, basert på aksellast og dekkdimensjon? Jeg har søkt etter det på nettet, men ikke klart å finne noe brukandes.
Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Fri Aug 17, 2012 8:35 pm
by Frode Oij
Det nærmeste jeg kom, men er vel kanskje ikke denne du er på jakt etter ?
Lufttrykk: De ulike måleenhetene
http://www.dinside.no/356779/oversikt-d ... leenhetene
Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Sat Aug 18, 2012 1:07 pm
by RZR Andy
Solan wrote:
Er det noen som kjenner til en "universaltabell" for lufttrykk i dekk, basert på aksellast og dekkdimensjon? Jeg har søkt etter det på nettet, men ikke klart å finne noe brukandes.
Finnes dette da, Svein? Er det ikke den enkelte bilfabrikants ingeniører som avgjør slike tall når bilene skal typegodkjennes?
http://dekkmann.no/no/dekkfakta/riktig_lufttrykk/
Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Mon Aug 20, 2012 3:11 pm
by Solan
Det var ikke omregning av måleenheter eller tips til å sjekke lufttrykket og hvorfor, jeg var ute etter, nei...
Men etter mine begreper så må jo riktig lufttrykk være en funksjon av normalkraft (dvs. aksellast) og dimensjon (spesielt bredde, men også høydeprofil) på dekket.
Temperaturen spiller også litt inn, men med mindre man har 20 plussgrader i garasjen og skal ut og kjøre i 30 minus, så spiller tempetraturen liten rolle, utover at man skal sjekke lufttrykket med kalde dekk (cold tire inflation pressure).
Så da ser det altså ut som om en slik tabell ikke finnes... Men kanskje noen kan si noe om hvordan lufttrykket bør være når dekkdimensjonen endrer seg fra "bilprodusentens anvisninger"? Det er litt forskjell på 5.60 x 15 diagonaldekk og til 175/55x15 radialdekk...
Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Mon Aug 20, 2012 4:00 pm
by Henrik
Solan wrote:
Men etter mine begreper så må jo riktig lufttrykk være en funksjon av normalkraft (dvs. aksellast) og dimensjon (spesielt bredde, men også høydeprofil) på dekket.
Absolutt, men det er også andre faktorer som må være med, som ikke passer inn i noen universaltabell. Hjuloppheng og oppsett av kjøreegenskaper vil nok virke inn, lastevne på bilen (ligger selvsagt under normalkraft/aksellast, men må tas hensyn til). Dessuten, i mangel av et bedre ord, dynamisk normalkraft mellom dekk og underlag, altså hvordan kraften endres fortløpende under kjøring, ved sving og opp-/nedstigning og akselerasjon. Hvordan denne endres vil avhenge av vekt på bilen, bredde, lengde, høyde, vekt, og rett og slett hvor hardt man kjører. Sikkert flere faktorer jeg ikke kommer på...
Solan wrote:
Det er litt forskjell på 5.60 x 15 diagonaldekk og til 175/55x15 radialdekk...
Ja, og det er nok også forskjeller mellom forskjellige typer og merker av radialdekk. På en noenlunde "normal" bil vil dette sikkert ikke bety noe særlig så lenge man bruker samme dimensjon, mens på virkelige hardcore-biler som er laget for å kjøre på kanten er det vanlig at produsenten anbefaler fabrikat, ikke bare trykk.
Solan wrote:
Men kanskje noen kan si noe om hvordan lufttrykket bør være når dekkdimensjonen endrer seg fra "bilprodusentens anvisninger"?
Har ikke noe godt svar, men godt spørsmål. Vil tro det finnes noen antakelser, som at trykket skal være høyere i lavprofildekk enn i fullprofil osv, men tipper at det endelige svaret må være erfaringsbasert etter prøving og feiling, særlig om bilen er ombygget...
Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Tue Aug 21, 2012 1:31 am
by Ivar
Syntes det står ganske greit og detaljert beskrivelse her:
http://www.toyotires.ca/sites/default/f ... ntable.pdf
Antagelig er det større variasjon mellom dei forskjellige bensinstasjonane.....
Med mindre du stiller med eget, kalibrert måleredskap!

Sv: Lufttrykk i dekk - universaltabell
Posted: Tue Aug 21, 2012 9:05 am
by Solan
Takk, Ivar!
