'73 1303S - Rasarbilen
Moderators: Global moderator, Global moderator
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
'73 1303S - Rasarbilen
Får starte en tråd for mitt siste påfunn.
Har lenge hatt ønske om en litte mer "rasarbil" enn de gamle boblene (eller splitt doka for den saks skyld... )
Planen var germanlook, sølv metallic, "gull" BBS RS osv...
Pga bedre understell tenkte jeg da 1303.
Vet ikke hvorfor, men fikk øye på denne bilen som sto i Stavangerområdet.
[attachment=1]
(legg merke til at barna er på plass der de skal være i en boble... )
Håkon, som var hjemme i påsken var og tok en titt på den for meg, og mente det var et greit emne.
Jeg stolte på han og kjøpte bilen pr telefon.
Etter noen mangler på EU kontroll i mai 2011, ble bilen avskiltet.
Planen var da å hente bilen med henger... men som den gnitalusa jeg kan være, slo jeg dette fra meg når jeg fant ut at hver fergepassering kostet ca kr600,- +all tungoljen til trekkvognen....
Nei, tok meg en tur i Fyllingen og hentet prøveskilt i stedet
Brukte av bonuspoengene fra jobbreiser og tok fly til Stavanger.
Bilen hadde stått en stund, så den hadde selvfølgelig flatt batteri...
Bra jeg ikke blir så lett nervøs, for det eneste jeg kunne gjøre var å klistre på "skiltene" og skyve bilen ut av innkjørselen og "ta den på gir".
Motoren startet lett heldigvis.
Satte kursen for Bergen, en tur som var veldig fin i solskinn, med en litt sliten 1600 som hostet og harket litt.
Var fin tur, fint vær, mye folk som snudde seg (mye grunnet eksoslekkasje tipper jeg...), komfortabel bil å kjøre.... god varm luft ( les: olje/bensindamp) fra varmeapparatet, GØY å kjøre boble igjen!
Har lenge hatt ønske om en litte mer "rasarbil" enn de gamle boblene (eller splitt doka for den saks skyld... )
Planen var germanlook, sølv metallic, "gull" BBS RS osv...
Pga bedre understell tenkte jeg da 1303.
Vet ikke hvorfor, men fikk øye på denne bilen som sto i Stavangerområdet.
[attachment=1]
(legg merke til at barna er på plass der de skal være i en boble... )
Håkon, som var hjemme i påsken var og tok en titt på den for meg, og mente det var et greit emne.
Jeg stolte på han og kjøpte bilen pr telefon.
Etter noen mangler på EU kontroll i mai 2011, ble bilen avskiltet.
Planen var da å hente bilen med henger... men som den gnitalusa jeg kan være, slo jeg dette fra meg når jeg fant ut at hver fergepassering kostet ca kr600,- +all tungoljen til trekkvognen....
Nei, tok meg en tur i Fyllingen og hentet prøveskilt i stedet
Brukte av bonuspoengene fra jobbreiser og tok fly til Stavanger.
Bilen hadde stått en stund, så den hadde selvfølgelig flatt batteri...
Bra jeg ikke blir så lett nervøs, for det eneste jeg kunne gjøre var å klistre på "skiltene" og skyve bilen ut av innkjørselen og "ta den på gir".
Motoren startet lett heldigvis.
Satte kursen for Bergen, en tur som var veldig fin i solskinn, med en litt sliten 1600 som hostet og harket litt.
Var fin tur, fint vær, mye folk som snudde seg (mye grunnet eksoslekkasje tipper jeg...), komfortabel bil å kjøre.... god varm luft ( les: olje/bensindamp) fra varmeapparatet, GØY å kjøre boble igjen!
- Attachments
-
- 1303.jpg (122.09 KiB) Viewed 1228 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Hadde også planer om nytt interiør i min "plan", men når jeg ser hvor strøkent interiøret er i denne bilen, så bør jeg ikke tukle med det....
[attachment=1]
Setetrekk og tepper ser ut som det er nytt...
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=1]
Setetrekk og tepper ser ut som det er nytt...
[attachment=2]
[attachment=3]
- Attachments
-
- Interi (122.09 KiB) Viewed 1108 times
-
- Bak sete.jpg (74.44 KiB) Viewed 1078 times
-
- Interi (74.44 KiB) Viewed 1122 times
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Når prosjekt tråden er laget så er halve jobben gjort!
Skal vi få gjort litt unna imorgen?
Skal vi få gjort litt unna imorgen?
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Det var også med alt av dokumentasjon til bilen.
Servicehefte
Instruksjonsbøker
Kvitteringer
Notatbøker...
Morsomt å lese papirer fra "den gang".
[attachment=1]
Var ikke så dyrt med ekstrautstyr den gang...
Tror den understellsbehandlingen som ble kjøpt med, har hjelpt godt, siden det ikke er så mye rust på denne bilen.
Billigere bensin hadde de også (med mindre hun fylte 4 og 4 liter i slengen....)
[attachment=2]
Servicehefte
Instruksjonsbøker
Kvitteringer
Notatbøker...
Morsomt å lese papirer fra "den gang".
[attachment=1]
Var ikke så dyrt med ekstrautstyr den gang...
Tror den understellsbehandlingen som ble kjøpt med, har hjelpt godt, siden det ikke er så mye rust på denne bilen.
Billigere bensin hadde de også (med mindre hun fylte 4 og 4 liter i slengen....)
[attachment=2]
- Attachments
-
- Papirer.jpg (35 KiB) Viewed 1076 times
-
- Bensinbok.jpg (34.01 KiB) Viewed 1127 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Flaks det følgte med bruksanvisning til selene også....
[attachment=1]
[attachment=1]
- Attachments
-
- Bruksanvisning seler.jpg (25.44 KiB) Viewed 1116 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Nå har bilen kommet seg på bukker i garasjen, og er klar for litt fix før ny godkjenning og påskilting.
Planen er å gjøre dette + noen oppgraderinger slik at jeg har en grei bil å kjøre i år. Så får vi se hva som skjer i løpet av vinteren....
Jeg skal:
- Bytte bremesrør og slanger
- Bytte hjullager bak
- Finne/fixe klonk i styresnekke (området)
- Service på motor
- Eksos såg lurvete og rusten ut.... (og lekker)
- Fikse ihjelrustet skjerm (bak kromdeksel på venstre side)
- fikse overflaterust.... Må nok lakke en del, ender kanskje på hellakkering.
- Senke "litt"
- Mekke noen felger. Har en plan.... følg med om det slår an....
Planen er å gjøre dette + noen oppgraderinger slik at jeg har en grei bil å kjøre i år. Så får vi se hva som skjer i løpet av vinteren....
Jeg skal:
- Bytte bremesrør og slanger
- Bytte hjullager bak
- Finne/fixe klonk i styresnekke (området)
- Service på motor
- Eksos såg lurvete og rusten ut.... (og lekker)
- Fikse ihjelrustet skjerm (bak kromdeksel på venstre side)
- fikse overflaterust.... Må nok lakke en del, ender kanskje på hellakkering.
- Senke "litt"
- Mekke noen felger. Har en plan.... følg med om det slår an....
Last edited by Sveins Autohaus on Sun Apr 29, 2012 1:48 am, edited 1 time in total.
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
et godt kjøp det der . Tror du har vært heldig.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Dette blir gøy å følge Svein!
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Der var gliset ja! Ser utrolig urørt og fin ut, minner meg om en grisefin, beige tysk fra et noen år gammelt Volksworld. Den hadde vel moderat senk og gulllakkede Pedrini om jeg ikke husker feil - urørt men renset inventar.
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Beige er FETT!
[img width=800 height=576]http://volksworld.media.ipcdigital.co.u ... -Boris.jpg[/img]
[img width=800 height=576]http://volksworld.media.ipcdigital.co.u ... -Boris.jpg[/img]
Last edited by Anonymous on Mon Apr 30, 2012 10:15 pm, edited 1 time in total.
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Du skremmer meg, André! Eller har jeg sagt hva jeg tenker???
Er vel ikke helt ulik min bil det der... eller rettere sagt Alexandra sin bil. Min midterste datter som har gjort krav på den.
Jeg synes beige fargen er fin, blir jaffal mye bedre etter litt ny lakk og maskinpolering!
Beige er visst ikke den mest vanlige fargen, så kan være greit å beholde den.
Er kanskje samme fargen som bilen i volksworld? (jeg er fargeblind... :-) )
Beige, rødt, svart og gull blir en bra kombo!!!!
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Jeg og Håkon (representant fra Dromedar Racing) har tatt service på tenningsanlegget. Byttet pluggkabler, alt på fordeleren og plugger.
Motoren ser fremdeles lurvete ut, men skal bare bli kjørbar i denne omgang.
Kvit meg litt til å fikse eksoslekkasjen, vi la merke til at varmeboksene var sveise fast til potten. Bra utgangspunkt det!! ;-)
Motoren ser fremdeles lurvete ut, men skal bare bli kjørbar i denne omgang.
Kvit meg litt til å fikse eksoslekkasjen, vi la merke til at varmeboksene var sveise fast til potten. Bra utgangspunkt det!! ;-)
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Vi fant også ut at klonkelyden fra styringen kom fra styresnekken.
Jeg fikk etter mye styr (les: banking, brekking, riving, sliting, rusk i øyene, banning, grubling) ut styresnekken.
Den har nok aldri vært ute før, siden alt satt godt fast!
Var etter hvert så kølsvart på fingrene at jeg fikk meg ikke til å dra frem kameraet for å dokumentere operasjonen...
Får demontere snekken og se hvordan den ser ut inni. Den lugget og romlet litt når jeg vred på den.
Kan ha vært tom for olje lenge også... Hva vet jeg...
Jeg fikk etter mye styr (les: banking, brekking, riving, sliting, rusk i øyene, banning, grubling) ut styresnekken.
Den har nok aldri vært ute før, siden alt satt godt fast!
Var etter hvert så kølsvart på fingrene at jeg fikk meg ikke til å dra frem kameraet for å dokumentere operasjonen...
Får demontere snekken og se hvordan den ser ut inni. Den lugget og romlet litt når jeg vred på den.
Kan ha vært tom for olje lenge også... Hva vet jeg...
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Da har det blitt gjort litt til siden sist....
Styresnekken ble demontert for å finne årsaken til slarken.
[attachment=1]
Jeg har ikke åpnet disse snekkene før, så jeg visste ikke hvordan disse kunne overhales eller hva som kunne være feil.
Innvendig så alt ut til å være i skjønneste orden, alle lager så velsmurte ut (bortsett fra foring til utgående aksel), slik at ting ble rengjort og skrudd i sammen igjen.
Litt mer jobb, men fint å demontere for å være sikker på hvordan det ser ut innvendig, med tanke på justering, tilstand osv.
[attachment=2]
Den ene halvparten av kulelagerne var fast i akselen, så denne blir vel byttet ved en evt fabrikkoverhaling...
Så ut til å være rikelig dimensjonert til en boble, så dette er vel ikke noe som ryker ofte kanskje... Ikke vet jeg, har ikke så mye erfaring med disse moderne bilene...
Etter sammenskruing og justering fikk den et strøk med lakk for syns skyld
[attachment=3]
Styresnekken ble demontert for å finne årsaken til slarken.
[attachment=1]
Jeg har ikke åpnet disse snekkene før, så jeg visste ikke hvordan disse kunne overhales eller hva som kunne være feil.
Innvendig så alt ut til å være i skjønneste orden, alle lager så velsmurte ut (bortsett fra foring til utgående aksel), slik at ting ble rengjort og skrudd i sammen igjen.
Litt mer jobb, men fint å demontere for å være sikker på hvordan det ser ut innvendig, med tanke på justering, tilstand osv.
[attachment=2]
Den ene halvparten av kulelagerne var fast i akselen, så denne blir vel byttet ved en evt fabrikkoverhaling...
Så ut til å være rikelig dimensjonert til en boble, så dette er vel ikke noe som ryker ofte kanskje... Ikke vet jeg, har ikke så mye erfaring med disse moderne bilene...
Etter sammenskruing og justering fikk den et strøk med lakk for syns skyld
[attachment=3]
- Attachments
-
- Snekke_1.jpg (119.95 KiB) Viewed 947 times
-
- Snekke_2.jpg (112.16 KiB) Viewed 955 times
-
- Snekke_3.jpg (116.01 KiB) Viewed 932 times
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Selv om bilen ser ut til å være bra når det gjelder rust, så var det en del overflaterust som ikke tar seg ut på en beige bil...
Jeg klarer ikke la være å ta hånd om dette, så jeg tenkte jeg skulle ta en kjapp "shining" på dette før sesongen.
OBS! Nå kommer litt reklame for Ferrobet, som er et produkt jeg liker å bruke mot rust.
Nedre del av panseret hadde vært skadet, og dette kunne en se på overflaten...
Det ver litt hakkete og ujevnt, for ikke å nevne rusten som piplet frem...
[attachment=1]
Jeg slipte vekk lakk, sparkel og løs rust med slik svart roterende rengjøringsskive... (kjenner bare det andre stygge navnet på det... )
Jeg kunne ikke se tegn til noe rustbehandling tidligere, bare at det var sparklet over rusten...
Etter retting av bulkene, for å minske behovet for sparkel, samt sandblåsing av områdene som hadde rust, ser det slik ut.
[attachment=2]
Behandling med Ferrobet
Ferrobet er et produkt basert på fosforsyre som angriper overflaten (stålet og rusten), og etterlater et fosfatbelegg som beskytter overflaten mot korrosjon. I tillegg så er det nok noen andre saker oppi som har andre egenskaper.
Etter påføring med sprayflaske
[attachment=3]
Dagen etterpå, ser det slik ut:
[attachment=4]
En kan se at ting har endret farge, og en ser også en slags glasert overflate.
Skal bare være å lakkere over dette, så blir det forhåpentligvis gull!!!
På aller laveste punkt var det litt for mye rust, slik at jeg må sveise inn en bit der.
Jeg klarer ikke la være å ta hånd om dette, så jeg tenkte jeg skulle ta en kjapp "shining" på dette før sesongen.
OBS! Nå kommer litt reklame for Ferrobet, som er et produkt jeg liker å bruke mot rust.
Nedre del av panseret hadde vært skadet, og dette kunne en se på overflaten...
Det ver litt hakkete og ujevnt, for ikke å nevne rusten som piplet frem...
[attachment=1]
Jeg slipte vekk lakk, sparkel og løs rust med slik svart roterende rengjøringsskive... (kjenner bare det andre stygge navnet på det... )
Jeg kunne ikke se tegn til noe rustbehandling tidligere, bare at det var sparklet over rusten...
Etter retting av bulkene, for å minske behovet for sparkel, samt sandblåsing av områdene som hadde rust, ser det slik ut.
[attachment=2]
Behandling med Ferrobet
Ferrobet er et produkt basert på fosforsyre som angriper overflaten (stålet og rusten), og etterlater et fosfatbelegg som beskytter overflaten mot korrosjon. I tillegg så er det nok noen andre saker oppi som har andre egenskaper.
Etter påføring med sprayflaske
[attachment=3]
Dagen etterpå, ser det slik ut:
[attachment=4]
En kan se at ting har endret farge, og en ser også en slags glasert overflate.
Skal bare være å lakkere over dette, så blir det forhåpentligvis gull!!!
På aller laveste punkt var det litt for mye rust, slik at jeg må sveise inn en bit der.
- Attachments
-
- Snute_1.jpg (52.62 KiB) Viewed 949 times
-
- Snute_3.jpg (51.42 KiB) Viewed 933 times
-
- Snute_4.jpg (72.41 KiB) Viewed 943 times
-
- Snute_5.jpg (55.59 KiB) Viewed 904 times