Page 1 of 2
Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 2:42 pm
by Padden
I forbindelse med søknaden til BT om godkjenning av t4 motor i 1303 trenger jeg vekt på t4 motor komplett vs t1 motor komplett? noen som har de tallene? eller må jeg ut og veie?
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 3:42 pm
by Solan
http://www.tunacan.net/t4/faq.shtml
(søk på "weight")
1 pound = 0.45359237 kilograms

Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 5:40 pm
by Padden
Fant ikke noe spesifikt, annet enn "only 20-25 pounds heavier with dtm cooling than a stock type one" er det jeg som overser noe? Har googlet endel også men finner ingenting.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 6:02 pm
by murmester
Dra deg ut i garasjen,det står på siden av motorene hvor tung de er

Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 6:54 pm
by Padden
Det er såpass enkelt ja

vet du hvor det står også?
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 7:18 pm
by murmester
Nei dessverre, kjører t1 motor som hører til disse bilene så da slipper jeg slike problemer

Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 10:52 pm
by StarBugs Geir
Kjølingen på type4 er jo mye tyngre. Dersom det er riktig at den med dtm-kjøling veier ca 10kg mer enn en org. type1 blir det omtrent det samme om den er bygd om med type1 kjøling. Tror ikke vekten er mye lavere med dtm-huset.
Da veier en komplett type4, ombygget til boble, rundt 85kg siden en org. 1600 ligger rundt 75kg.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 10:56 pm
by Solan
20-25 pounds = 9-11 kg. Altså med samme type kjøling, er en typ4 motor 9-11 kg tyngre enn en typ1 motor. Som det står i den siden jeg linket til.

Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 11:02 pm
by Padden
Det er noe sånt jeg ser for meg også, en type4 med porsche kjøling kan umulig være noe særlig tyngre enn en komplett t1. Varmeboksene på t1 veier jo endel de også. Det med vekt ser jeg for meg er noe som er greit og få med i søknaden. Ringte BT i dag, han jeg snakket med kjente til bilen og lurte på om det var denne som hadde porschemotor :) De er tydeligvis klar over at porschemotorer passer rett inn, og at det er en vanlig ombygging :thup
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 11:07 pm
by StarBugs Geir
Regnestykket er jo greit, men høres det ikke mye ut at en type4 longblock skal veie 10-11 kg mer enn en 1600 longblock? Jeg trodde faktisk det meste av vektøkningen hadde med kjølingen å gjøre....
Alternatoren og viften er vel noe tyngre om det er org. Porsche? Uansett, med j-tubes bør vekten bli ganske lik.
Porsche-motor (6er) går jo ikke rett inn, og er nå ikke helt vanlig. Porsche firere er vel stort sett det samme som vw....iallefall konstruksjons og vektmessig. (bortsett fra helt sære/sjeldne utgaver med overl. kam. feks)
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 11:13 pm
by Padden
Blokken og toppene er jo litt større så det ligger nok litt vekt i disse, men porscheviften er jo i alu så den tror jeg er lettere enn dynamoen på T1. Og viftehuset er jo i glassfiber så det veier jo ingenting. Men skulle gjerne hatt noen konkrete tall, ser ikke for meg at BT liker antagelser.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Wed Feb 08, 2012 11:21 pm
by StarBugs Geir
Det er så mange ting som påvirker vekten, at jeg tror du nesten må veie type4 motoren komplett (slik du skal ha den), og veie en org. motor (med alt) for å få en nøyaktig differanse.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Thu Feb 09, 2012 1:01 am
by Tistlo
ein t4 komplett er ivertfall vesentlig tyngre å lyfta på, så noko forskjell må da no vera:) berre eksosanlegget veger ein god del meir enn til bobla.
du får spørra han BT karen om ikkje han kan godkjenna boblo di med porsjemotor(6ar) då er vognkortet ditt plutslig verdt si vekt i gull og mykje meir:)
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Thu Feb 09, 2012 6:55 am
by RZR Andy
Det er forskjell i støpelegering, blant annet - Type 4 regnes som "aluminiumsblokk" mens Type 1 går får å være "magnesium". Bare der er det nok et par kilo. Dette er vel Rongved-motoren? Denne er uansett så forskjellig fra noe Porsche laget (de lagde jo aldri Type-4 motorer) at jeg tipper det er smart av deg å veie denne som et spesifikt eksemplar, må bli lettere enn i full mundur som brukt i 411/412 og Type 2. Tallene vil nok gå i din favør, og det kan komme vel med.
Det skal være en kar som bor ute ved NHH som jobber der, etter hva jeg forstår er han en meget oppegående og hyggelig mann.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Posted: Thu Feb 09, 2012 7:26 am
by StarBugs Geir
http://forums.aussieveedubbers.com/view ... ?tid=17695 
Leste et annet sted, son Andy sier, at type1 med magnesium blokk er vesentlig lettere, men det var ikke oppgitt noen tall.
Her står det også at kjøling+dynamo/alternator til type4 er LETTERE enn på type1.....stikk motsatt av det jeg trodde

.