Page 1 of 5
Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 12:30 pm
by VW 181
Har et par doble 40 mm Dellorto-gassere som skal monteres på motoren i Smurfen.
Lurer evt på å bytte til enten 1641 eller 1680 sylinder-sett. Regner også med å bytte eksos til noe med friere flyt..
Håper å få en grei gatemotor ut av dette, ingen racer. Vet at det er en del annet som kan gjøres, men begynner med dette.
Noen som har en idè om hvor stor effektøkning dette kan gi?? Sånn cirka...
John Harry
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 4:15 pm
by erika
Vi skulle hatt noen med Engine Analyzer her (EA). Tror det programmet gir riktige svar dersom en har alle input parameterne. Antar at en kan forutsette at orginaltoppene har en kjent flow som kan Googles.
Henrik, dette må være noe for deg? :-)
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 4:19 pm
by Dalland
eksos og gassere så kan du krysse fingrene for 65 hk.
Thats it.

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 4:30 pm
by Solan
Splitt motoren og bytt kamaksel, da kan du oppnå litt hk som monner.
Hilsen motoreksperten

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 5:48 pm
by VW 181
Dalland wrote:
eksos og gassere så kan du krysse fingrene for 65 hk.
Thats it.
Er det da 1641 eller 1680 du har regnet med?
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 5:55 pm
by VW 181
Solan wrote:
Splitt motoren og bytt kamaksel, da kan du oppnå litt hk som monner.
Hilsen motoreksperten
Da blir det vel ikke bolt-ON lengre?

Fra spøk til alvor, håper å oppnå noe effekt uten å splitte blokken. Som du vet, er den ganske frisk som den er.
Tenker å begynne i det små, og se hvordan det går...
Hvis antydningen til Dalland slår til, er jeg egentlig ganske happy.

(Stiller jo ikke så store krav...)
Hilsen motoramatøren.

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 9:20 pm
by StarBugs Geir
Etter kurs 3, i april, har du full kontroll på alt dette!

Etter kurs 2 kan du splitte og sette sammen en motor. Da rekker du å bygge en motor med 80-85 hk før TTR!
Etter det jeg har lest bør man unngå større enn 1641 uten å maskinere blokken....
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 9:40 pm
by Solan
Vi går for 1680 på Grynet. Det er den største "slip-in-satsen", altså største sylindervolum du får uten å måtte maskinere blokka (og bruker standard, dvs 69 mm, slaglengde). Delte meninger om 1680, noen sier det blir for tynne sylindervegger, andre har gode erfaringer, og har kjørt i lange tider med 1680 ccm.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 10:33 pm
by StarBugs Geir
Hvor mye er det egentlig å hente på disse "små" forskjellene? (Hvis man har en 1600, en 1640 og en 1680, helt likt satt opp.)
Klarer ikke vente til 3. kurs med å spørre....

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Jan 27, 2012 10:57 pm
by Dalland
Om det er en 1584 eller 1680 har ikke på langt nær så mye å si som valg av kam.
Men som alltid i våres gammeldagse motorer så er valg av kam kort sakt valg av ideelt arbeids turtall, jo høyere jo mer hk.
Men med en villere kam så oppnår man ikke full utnyttelse av volumet ved lavere turtall som da gir lavere moment på lavt turtall.
Å velge en typisk gate kam ala W110, C35, Fk7, fk43 når man først oppgraderer til doble gassere gir veldig bra utslag.
Et typisk eksempel er den svarte "espen, tommy, jan henrik" bobla, den hadde vel en 1680, med 36 weber og c35 og trimil eksos, den var frisk som fy!.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Sat Jan 28, 2012 11:08 am
by VW 181
Skal ikke være lett når det gjelder dette her.
Håper å få en holdbar motor ut av dette, en som gir litt ekstra i forhold til originalen.
Jeg ser jo at det er mer effekt å hente ved å åpne opp og evt bytte kam.
Er det mye annet som evt må/bør byttes? Mye som må/bør gjøres?
Fantastisk flott at dere svarer når vi glade amatører stiller spørsmål!
Takker så mye for svar så langt!!

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:14 pm
by Dalland
Vel kort fortalt er det to løsninger når du åpner motoren.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også.

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Sat Jan 28, 2012 4:55 pm
by VW 181
Dalland wrote:
Vel kort fortalt er det to løsninger når du åpner motoren.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også.
Og her gir du noen gode grunner på hvorfor jeg tenker ren bolt-on-trimming...

Vi får se hva resultatet blir.

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Sat Jan 28, 2012 5:05 pm
by Dalland
Er det en ting som er sikkert så er det at alt baller på seg og mye vil ha mer.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten.

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Sat Jan 28, 2012 5:29 pm
by VW 181
Dalland wrote:
Er det en ting som er sikkert så er det at alt baller på seg og mye vil ha mer.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten.
Høres ut som en herlig plan!!

Da slår jeg kron/mynt om det blir 1641 eller 1680.