Espen Tarberg trenger hjelp til å starte nybygd bussmotor 2.11.2011

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
espen
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 5
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:41 pm

Espen Tarberg trenger hjelp til å starte nybygd bussmotor 2.11.2011

Post by espen »

:angel: Onsdag 2.11. 2011.
Kommer til Breistein med Søsters Jeanette`s nybygde 1600 motor. (1300 AR blokk)
Sliter med å få start på motorn som forøvrig har nye sylindre,stempler og topper.
Ber derfor alle som har peiling om å bidra med sin ekspertise.

Det vanker en fin 12.års Whiskey til den som bidrar med det avgjørende innspill.
Men alle som hjelper til vil få en påskjønnelse.
Ring meg gjerne på tel: 90986319 for mer info. Takker på forhånd alle som hjelper til !

Hilsen Espen "Null bremser og vannavkjølt styrehus" Tarberg
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Espen Tarberg trenger hjelp til å starte nybygd bussmotor 2.11.2011

Post by RZR Andy »

Vi som liker whiskey liker sånne utspill, hehe ;)
Er dessverre på jobb i kveld, men kan du si noe mer om motoren?
Generelt sagt må følgende være på plass - mangler en eller flere av disse faktorene så blir det ikke mye pang...

1) Kompresjon:
Siden de tre tingene du ramser opp er nye regner jeg med at vi her har komp i orden!

2) Bensin/luft:
Av med luftfilter, sjekk at det kommer bensindusj når du gir gass. Kommer det bensin ut av pumpen, hvis ikke? Legg slangen fra pumpe til forgasser ned i en tom brusflaske, så ser du om det kommer fuel. Har selv erfart noe så idiotisk som å bytte om inn/ut slangene på pumpen, så den blåste bensin tilbake til tanken... trodde aldri den skulle starte.

3) Tenning:
Dobbelsjekk at du har tenningsrekkefølge 1-4-3-2 på pluggledninger. Er alt av tenningsdeler nytt? F.eks. en gammel kondensator kan hindre at det kommer gnist. Er rotor OK? Plugger? Tenningsinnstilling må settes med lampe for å bli "spot on" men det er fordeleren som avgjør hvor innstillingen skal være. Er det original fordeler? Eller 009? Kom med litt mer fakta her så kanskje vi kan avklare litt på forhånd før kveldens "action".
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1233.0
Post Reply