identifsering av motor

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

identifsering av motor

Post by heljo »

Korleis identifiserar vi motorar ut frå motornr? Er det ei internett-side der eg kan finne ut noko, eller nokon her som kan fortelje meg kva motor eg har? Motornr er: F 1955995.  Utanpå dette var det poppa på ei plate, med innslått nr på. På den stod det først et firesifra nr, og så et sekssifra nr: Hugsar kun dei fire første: 5553 xxx xxx.  Kva betyr alt dette? Har høyrt at motoren er overhalt/ombygd, derfor er den plata det, stemmer dette?
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: identifsering av motor

Post by erika »

Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

"F" er enkelport 1300-motorer fra siste halvdel av 60-tallet. Forsåvidt seige og gode motorer om de holdes bra, men ikke noe for trimming med enkle oljekanaler og oljekjøleren inne i viftehuset. Vær obs på at det brukes ulike HK-betegnelser i Europa og USA, der vi bruker tyske Deutsche Industrie Normen angivelser har 1300-motoren 34 HK (DIN) mot 40 HK (SAE) amerikanske, alt er jo litt mer av der borte... Kan være litt forvirrende når du skal bestille deler!
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by heljo »

takk for hjelpa. Motoren er nok truleg boss, har stått ute ei stund utan forgassar. Men er litt brukande deler, slik som flotte deksel, bra eksospotte, o.l.
Og RZR-Andy, hugsar du alt det du skriv, eller finn du ut av det etter kvart som nokon har spørsmål? ??? Eg blir ofte imponert av svara dine på forumet!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Dette står bla i katalogen til unneberg, rimelig basic om du skal skifte deler på motor. Hele tiden noe nytt å få med seg, heljo, ble bitt av basillen i -84, så det bør jo ha seget inn noen drypp, men en glemmer stadig de viktige tingene... Noe av det artige er jo å bruke nettet som redskap til å finne svar. Googling kan alle klare! Det morsomme er at det alltid er noen som har intererssante greier å komme med. Som en klok mann en gang sa: "Den som er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig!"
Post Reply