Hei aidapus! Ser ut som en fin boble det der. Tikkelyden kan du sikkert beskrive litt nærmere, det er flere ting som kan "tikke": klokke, ventiler og bensinvarmeapparat, for å nevne noen.
Alt. 1 er ikke så mye å bry seg om da det i såfall er naturlig...med mindre den er koblet til en skjult bombe
Da ville jeg vel si at gode råd er dyre og at bilen burde være minst mulig på trafikert offentlig vei, jaffal.
Alt. 2 kan justeres... du hører definitivt KUN lyden når motoren er i gang... ventiljustering hadde nettopp klubben oppe på en temakveld om motor på yrkesskolen. Finnes også beskrevet i alle verdens håndbøker for oss "dummies" og andre som er litt mer oppegående.
Alt. 3 vil du finne ut av om du åpner panseret og ser en sylinderformet sak på bilens venstreside... Hører du om lyden kommer derfra kan det tenkes at det er tidsuret til varmeapparatet som jobber i vei mot tenning. Hvis glødepluggen er OK og bensinvarmeren sjekket for lekkasjer, fuglereder, musebol og annet, så kan det hende at den starter opp og går. I så fall blir du raskt varm på knærne.
Tikking kan også forekomme etter at du har kjørt, og varmevekslerne i eksosanlegget er i ferd med å kjøles ned. Helt ufarlig.
PS! Siden det ble litt kommentarer om modell, må jeg komme med en liten "pirk" til..
Den er kanskje registrert på høsten i 1967, men den regnes nok som en 68-modell (veldig godt år, spør du meg!). Bare så du er obs på det når du evt. skal bestille deler, hvis du sier du har en 67 1300 kan du risikere å få feil deler, stort modellskifte det året.
... og forøvrig må jeg få anbefale Bjørn sitt bobleverksted på Solsvik, byens eget kombinerte luftkjølte VW-museum og ditto verksted!