Page 1 of 1

Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Wed May 18, 2011 8:30 pm
by mats_rose
Hello alle guruer

Etter fine uker i Bergen hentet jeg Alfred ut av vinterdvale for å kjøre litt ekte bil igjen. Kom ikke så langt ut av Breisteinskrysset før jeg merker at maskinen "dauer" på tomgang. Merkes også ved at den går noe uvent med en liten rykking når jeg ligger i 40-80. Går på alle sylindre, men stanser umiddelbart når jeg slipper gassen.
Skjedde plutselig og uten noen forvarsel på vei ut til lagring i fjor høst. Noen som har noen gode tips om hvor å begynne feilsøkingen?

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Wed May 18, 2011 10:15 pm
by Tistlo
Begynn med ein motorservice:) standard prosedyre når bilar skal fram om våren.

byt olja,rens luftfilter. sjekk og juster ventilane. sjekk stiften og juster etter behov, juster inn tenninga statisk, ta gjerne ut pluggane og børst soten av dei, juster choken på gassaren(eller har du kanskje 2 gassarar om du har t4 motor i bayen din??) uansett fådei justert og so setter du gassarane på grunninstilling. so startar du opp og kjøyrer bilen so varm att choken er heilt open. Juster forgassaren/gassarane til tomgangen vert bra, etter boka og etterpå so sjekker du tenninga med strobelampe. mulig gassaren/ane må finjusterast heilt til slutt. Får du gjort dette so går den nok bra igjen:)  om du har opsett med to gassarar so er det lurt å få dei synkronisert

Men det kan henda det er litt drit i gassaren/ane dine ettersom dette kom plutseleg.

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Wed May 18, 2011 10:15 pm
by Moshe
Kan kanskje være gammel bensin, eller stiftåpningen....? De tingene er i hvert fall lett å sjekke... :)

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Thu May 19, 2011 9:06 am
by RZR Andy
Begynn med fersk Super 98 bensin;)

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Sun May 22, 2011 11:32 am
by RZR-Jånni
Siden det kom plutselig, så er det best å sjekke alle "faste" deler, ikke justere på gassere før alt annet er prøvd. Kanskje det er noe så enkelt som en løs slange på innsug f.eks.

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Sun May 22, 2011 12:41 pm
by Tistlo
Da kan jo og tenkast att da har komt drit i gassaren(eller var da to?) Dersom dei ikkje har fått ein overgang på x-antal år so e da jo ikkje umulig att da har samla seg litt drit i dei

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Mon May 23, 2011 2:39 pm
by RZR-Jånni
Det er en mulighet og ja. :) Det er 7 år siden sist om ikke Mats har gjort noe. MEN, så lenge den har gått fint og det skjedde plutselig, så er det beste å sjekke alt annet, før man begynner å tukle med innstillingene på disse gasserne. De ble rengjort og perfekt justert ved hjelp av en av de gamle Møllermekanikerne da jeg jobbet der. Og fint har den gått siden. Sagt det før til Mats, og jeg sier det igjen, de gasserne er gull verdt. Hehe.. Motoren skulle egentlig vært i pickuppen min den, men slik ble det aldri..  ::)

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Wed May 25, 2011 8:58 pm
by mats_rose
Takker for tips

Holder meg unna gasserne enn så lenge. Stoler på at Jon og mekanikker gutta på Møller har gjort en vedvarende jobb. I tillegg har de gått uten antydning til feilslag de siste alle årene :) Er derfor i gang med å skifte stifter, plugger, still inn tenning og annet snacks. Så kommer problem number two. Skal stille inn tenning (statisk) men sliter på et gammelt godt svinghjul å finne topp punkt på sylinder 1. Noen hete stalltips på hvor jeg finner det eller om jeg eventuelt må begynne med å lage meg et nytt merke? Hvis så skulle være tar jeg gjerne imot tips på hvordan jeg på best måte finner TDC...

Ser også ut som sylinder 3 er "lekk." Ganske grei oppbygning av drit på pluggen. På tide med full overhaling kan det se ut som. Men satser på å kunne tusle rundt i gatene noen uker til før motorskifte

Sv: Vårtrøbbel på tomgang !! Hilfe

Posted: Thu May 26, 2011 1:19 am
by Solan
Hei Mats

Fint at dere fikk fyra bilen ved tauing den kvelden, håper du har fått ordna opp i batterikoblingene dine også... :)

Du finner området i nærheten av TDC på syl. 1 ved å ta av fordelerlokket og se når rotoren peker mot der pluggen til syl. 1 er i lokket. Jeg vil anta at det er et slags tenningsmerke på reimhjulet i det området. Det kan jo hende at det kun er tenningsmerket du finner (og dette ligger ofte på 7,5 grader fortenning), men da ligger TDC ca 1-1,5 cm til venstre for det merket du finner. Finner du to (eller flere) merker med 1,5 cm mellomrom, så er TDC det merket til venstre.

Mvh
Svein