Hvilke motor er den mest holdbare ?
Moderators: Global moderator, Global moderator
Hvilke motor er den mest holdbare ?
Hvilke type motor er den mest holdbare luftkjølte motor. ( trimmet så klart )
Er det type 1 eller 4 ? Oxy boxer ?
Eller går det på valg av deler i motor ?
Hva med denne : Autocraft
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1052613
Er det type 1 eller 4 ? Oxy boxer ?
Eller går det på valg av deler i motor ?
Hva med denne : Autocraft
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1052613
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Et gigantisk spørsmål!
Den mest holdbare motoren er skrudd sammen av den beste motorbyggeren med de beste delene og får den beste servicen av den beste eieren som kun kjører den pent og pyntelig...
Bli med til SCC2011 og ta runden i depoene mellom løpene, spør og grav og se hvem som skrur mest
Autocraft: i flere tiår har de vært et råflott alternativ, kun for de som ikke bryr seg en flis om hva som står på prislappen. Holder nok mer enn det meste?
Scat 3-delt: fordel med 356-løsning der du kan få ut kammen uten å splitt blokken, ellers er det vel solide saker? De leverer jo også delte topper, samme prinsipp som 911.
Type 1: med god blueprinting og god service burde en trimmet Type 1 holde rikelig i en "fritidsbil"
Type 4: tyngre motor, dyrere deler, men de som har greie på det mener at de ikke trenger linjeboring. Det forteller vel bl.a. endel om opplagring av veiv og hvordan dette er gjort annerledes enn Type 1. Har vel også sine begrensninger, men ofte virker dette som en smakssak.
Oxyboxer: spennende... se hva mange får til med disse. Beste av Type 1 konstruksjonen kombinert med fullflow/filter og 5 boltet veiv? Om du ikke kan maskinere selv er det nok litt dyrere å få tilpasset blokk.
Uansett mye morro, og stort sett dyr morro...
Den mest holdbare motoren er skrudd sammen av den beste motorbyggeren med de beste delene og får den beste servicen av den beste eieren som kun kjører den pent og pyntelig...
Bli med til SCC2011 og ta runden i depoene mellom løpene, spør og grav og se hvem som skrur mest
Autocraft: i flere tiår har de vært et råflott alternativ, kun for de som ikke bryr seg en flis om hva som står på prislappen. Holder nok mer enn det meste?
Scat 3-delt: fordel med 356-løsning der du kan få ut kammen uten å splitt blokken, ellers er det vel solide saker? De leverer jo også delte topper, samme prinsipp som 911.
Type 1: med god blueprinting og god service burde en trimmet Type 1 holde rikelig i en "fritidsbil"
Type 4: tyngre motor, dyrere deler, men de som har greie på det mener at de ikke trenger linjeboring. Det forteller vel bl.a. endel om opplagring av veiv og hvordan dette er gjort annerledes enn Type 1. Har vel også sine begrensninger, men ofte virker dette som en smakssak.
Oxyboxer: spennende... se hva mange får til med disse. Beste av Type 1 konstruksjonen kombinert med fullflow/filter og 5 boltet veiv? Om du ikke kan maskinere selv er det nok litt dyrere å få tilpasset blokk.
Uansett mye morro, og stort sett dyr morro...
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Måler man kun i holdbarhet så er det vel liten tvil om at enkelte motorer er laget for å gå lengre en andre. Som regel er det bruken som avgjør holdbarheten.
Når det gjelder originalt vw så er det lite, om noe, som slår WBX. En original WBX blokk og en original WBX veiv så har du bortimot den beste grunnmuren du kan ha - uansett pris.
T1: Andy glemmer å nevne noen vesentlige fordeler: pris og tilgang på deler. To store pluss for en T1 motor.
Scat: En komplett motor fra Scat er bygget av Dave Rhoads som har bygget motorer for dem i snart 20 år. Du får ingenting ekstraordinært. En Scat blokk, såkalt Killer Case, er i beste fall halvfabrikat. Utrolig solid, ekstrem tung og lite egnet for en gatemotor. At den også ble laget i noen ganske få eksemplarer gjør at prisen er nokså høy.
Autocraft, Pauter - high end og du er helt avhengig av deletilgang, service fra USA. Ofte forbundet med race only. Vil du virkelig gjøre deg avhengig av upålitelige USA firmaer?
Sats pengene på en god og solid shortblokk og kombiner den med passende topper og oppsett til ditt bruk er mitt tips.
Mvh
BB
Når det gjelder originalt vw så er det lite, om noe, som slår WBX. En original WBX blokk og en original WBX veiv så har du bortimot den beste grunnmuren du kan ha - uansett pris.
T1: Andy glemmer å nevne noen vesentlige fordeler: pris og tilgang på deler. To store pluss for en T1 motor.
Scat: En komplett motor fra Scat er bygget av Dave Rhoads som har bygget motorer for dem i snart 20 år. Du får ingenting ekstraordinært. En Scat blokk, såkalt Killer Case, er i beste fall halvfabrikat. Utrolig solid, ekstrem tung og lite egnet for en gatemotor. At den også ble laget i noen ganske få eksemplarer gjør at prisen er nokså høy.
Autocraft, Pauter - high end og du er helt avhengig av deletilgang, service fra USA. Ofte forbundet med race only. Vil du virkelig gjøre deg avhengig av upålitelige USA firmaer?
Sats pengene på en god og solid shortblokk og kombiner den med passende topper og oppsett til ditt bruk er mitt tips.
Mvh
BB
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Bygger du en Oxybokser, så beholder du veiv og blokk. Sparer penger på maskinering, veiv og full flow - og bruker alt du har "spart" på topper. Feks på et par JPM M230 topper.
Når du har kjørt denne et års tid el - oppgrader til Turbo hvis du vil ha enda mere krefter.
Når du har kjørt denne et års tid el - oppgrader til Turbo hvis du vil ha enda mere krefter.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Noen dumme spørsmål fra en som ikke har mye peil på motor:
- Kan man bygge en luftkjølt motor på en WBX-blokk + WBX-veiv?
- Blir dette i så fall en oxy-bokser?
- Og hvis nei, kan man bruke en WBX-veiv i en "luft-blokk"?
- Hva må i så fall til av maskinering osv i en luftblokk for å kunne bruke den angivelig sterke wbx-veiva her?
- Er dette bare spesialgreier, eller er det noen som selger disse tingene som hyllevare?
- Og hva anbefales av dette for å få en sterk og fremfor alt holdbar motor?
(Ser nå at Erik har svart på noe her, men...)
- Kan man bygge en luftkjølt motor på en WBX-blokk + WBX-veiv?
- Blir dette i så fall en oxy-bokser?
- Og hvis nei, kan man bruke en WBX-veiv i en "luft-blokk"?
- Hva må i så fall til av maskinering osv i en luftblokk for å kunne bruke den angivelig sterke wbx-veiva her?
- Er dette bare spesialgreier, eller er det noen som selger disse tingene som hyllevare?
- Og hva anbefales av dette for å få en sterk og fremfor alt holdbar motor?
(Ser nå at Erik har svart på noe her, men...)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
En gatemotor med litt volum og +/- 130 hk er vel relativt driftsikker uansett om den er basert på T1 eller T4? (Forutsatt at den er skikkelig bygget ) Problemet blir vel å holde gassere og tenning optimalt justert over tid.........er jo mange heftige motorer som går dritdårlig på grunn av dårlig justering/vedlikehold.
Veien til driftsikkerhet er vel å putte penger i sprut og tenning? Men det forutetter vel igjen stor grad av kunnskap for å få det til å funke optimalt FØR det blir stabilt/driftsikkert........
Har ikke begynt å bygge motor ennå, og forvirringen er total.......
Etter å ha hørt den deilige, dype låten og utrolig fine gangen på lavt turtall, som endrer karakter til et HYSTERISK hyl ved pådrag, så er murmesteren sin maskin tett på det optimale kompromiss mellom effekt og driftsikkerhet. I alle fall for meg. Den forteller vel også hvor mye arbeid/kunnskap som skal til for å få optimalt resultat, selv med "moderat" effektuttak.
Oxyboxer
Her er litt lesestoff, tror ikke det er noe for amatører....
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1562.0.html
En til: (les innlegget fra Der_Buzelmann s. 3)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.msg296566.html#msg296566
Veien til driftsikkerhet er vel å putte penger i sprut og tenning? Men det forutetter vel igjen stor grad av kunnskap for å få det til å funke optimalt FØR det blir stabilt/driftsikkert........
Har ikke begynt å bygge motor ennå, og forvirringen er total.......
Etter å ha hørt den deilige, dype låten og utrolig fine gangen på lavt turtall, som endrer karakter til et HYSTERISK hyl ved pådrag, så er murmesteren sin maskin tett på det optimale kompromiss mellom effekt og driftsikkerhet. I alle fall for meg. Den forteller vel også hvor mye arbeid/kunnskap som skal til for å få optimalt resultat, selv med "moderat" effektuttak.
Oxyboxer
Her er litt lesestoff, tror ikke det er noe for amatører....
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1562.0.html
En til: (les innlegget fra Der_Buzelmann s. 3)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.msg296566.html#msg296566
Last edited by Anonymous on Wed Mar 02, 2011 7:37 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Ja, men er det ikke fantastisk hvor mange muligheter det finnes da, med en over 70 år gammel konstruksjon som kan kombineres med oppgradert teknologi, og gi dessuten oss gåsehud både utvendig og innvendig.
Når spørsmålet til Morten koker ned sitter vi igjen med de viktigste faktorene for holdbarhet:
kvalitet i innkjøp av deler og kvalitet/nøyaktighet i bygging.
Det blir så uendelig mange faktorer som spiller inn når det gjelder trimmede VW-motorer, hver maskin er en historie for seg selv.
Tror for min del ikke at pris og variasjonsmuligheter nødvendigvis betyr mest for holdbarheten, men det kan vel sikkert ekspertene uttale seg om.
Det er sikkert en generell sammenheng i at du får det du betaler for, men også dyre deler kan svikte, og anerkjente byggere kan feile.
Når spørsmålet til Morten koker ned sitter vi igjen med de viktigste faktorene for holdbarhet:
kvalitet i innkjøp av deler og kvalitet/nøyaktighet i bygging.
Det blir så uendelig mange faktorer som spiller inn når det gjelder trimmede VW-motorer, hver maskin er en historie for seg selv.
Tror for min del ikke at pris og variasjonsmuligheter nødvendigvis betyr mest for holdbarheten, men det kan vel sikkert ekspertene uttale seg om.
Det er sikkert en generell sammenheng i at du får det du betaler for, men også dyre deler kan svikte, og anerkjente byggere kan feile.
- Race-buggy
- Juniormedlem
- Posts: 55
- Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
- Location: Sørlandet
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
T1 minst olje i sump (uten deep sump). T4 litt mere. oxy har mest olje, men er også den mest tid krevnede å bygge.
T4 er den som er lettest å hente ut 150hk av med enkle midler. og da er den også bare halv trimmet.
T4/porsche 914 2liter),har også større kjøle areal på toppene enn T1 har.
en kan enkelt lage en meget grei 2liter T4 med å mix deler fra dem enkelte motor modellene.
svinghjul, (210mm) og vippene fra 1700ccm,vippene fra en 1700ccm T4 har 8mm justerings skruer. og da blir valget av swivel feet/elefant feet/911 mye enklere.
neste er å finne et par topper fra for eksempel en 1800ccm T4 (motor kode AT) di har dem største ventilene av T4 serien
med 41/34mm.
hakket bedere er 914 toppene fra 2liter di har 42/36 ventiler, og har også en annen vinkling på tennpluggen for bedere forbrenning av bensin. svakheten med 2liter toppene til porsche er ofte at dem er sprekker i dem.
utvalget med delene til T4 har jo bare blitt bedere og bedere med tiden.
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=
prisen på T4 deler er ikke så mye dyrere enn gromme deler til T1 i grunnen
hva folk velger av motor får jo bli opp til den enkelte, morro er det uannsett
T4 er den som er lettest å hente ut 150hk av med enkle midler. og da er den også bare halv trimmet.
T4/porsche 914 2liter),har også større kjøle areal på toppene enn T1 har.
en kan enkelt lage en meget grei 2liter T4 med å mix deler fra dem enkelte motor modellene.
svinghjul, (210mm) og vippene fra 1700ccm,vippene fra en 1700ccm T4 har 8mm justerings skruer. og da blir valget av swivel feet/elefant feet/911 mye enklere.
neste er å finne et par topper fra for eksempel en 1800ccm T4 (motor kode AT) di har dem største ventilene av T4 serien
med 41/34mm.
hakket bedere er 914 toppene fra 2liter di har 42/36 ventiler, og har også en annen vinkling på tennpluggen for bedere forbrenning av bensin. svakheten med 2liter toppene til porsche er ofte at dem er sprekker i dem.
utvalget med delene til T4 har jo bare blitt bedere og bedere med tiden.
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=
prisen på T4 deler er ikke så mye dyrere enn gromme deler til T1 i grunnen
hva folk velger av motor får jo bli opp til den enkelte, morro er det uannsett
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Synes det er rart at de ikke finnes en luftkjølt ettermarkedsmotor med samme veiv opplagring som f.eks Subaru :
mot en vw :
mot en vw :
Last edited by Morten Sandvik on Sun Mar 06, 2011 5:07 pm, edited 1 time in total.
- Race-buggy
- Juniormedlem
- Posts: 55
- Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
- Location: Sørlandet
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Men når man tar ut 150-200 hk så sier det jo seg selv at det hadde vært bedre med ett annet utgangspunkt enn orginalblokken. Derfor hadde kanskje vært bedre med enn annen blokk. Kanskje enn 2/3 dels 911 blokk ?
- Race-buggy
- Juniormedlem
- Posts: 55
- Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
- Location: Sørlandet
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
sterkere blokk er jo aldri feil det på T1.
CB leverer jo bra deler dem
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1230
CB leverer jo bra deler dem
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1230
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Erfaringer med turn-key motorer fra CB? (m/uten Turbo)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
- Race-buggy
- Juniormedlem
- Posts: 55
- Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
- Location: Sørlandet
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
nei det har ikke jeg, da jeg bygger mine motorer selv.RZR Geir wrote: Erfaringer med turn-key motorer fra CB? (m/uten Turbo)
før så brukte dem andre normer på motorene i usa.
kjøpte nylig diverse deler fra der som skulle vere ferdig avbalangsert.
men skal si det ble liv i avbalangserings maskinen da jeg sendte dem for avbalangsering.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Hvilke motor er den mest holdbare ?
Var dette jeg var redd for........har lekt en stund med tanken om å kjøpe turn-key Turbo motor fra statene, men blir veldig usikker. Prisene er jo VELDIG ok, men om turn-key i USA betyr at man må plukke alt ned igjen for å få ting skikkelig balansert, så er det plutselig ikke så gunstig lenger.......
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701