Page 1 of 1

Bedre varme i din type 2

Posted: Sun Dec 05, 2010 7:55 pm
by Tistlo
Fant ein tråd som kanskje kan vera til nytte for fleire her inne:

http://thelatebay.com/index.php/topic,8640.0.html

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Mon Dec 06, 2010 2:51 pm
by RZR-Jånni
Se der ja. Jeg har kjøpt inn isolasjonsmatte selv for å gjøre en liten jobb på min og..

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Mon Dec 06, 2010 3:28 pm
by Sander
...eg monterte Trumatic som går på gass, men det er mest for "bobil-bruk".
[attachment=1]

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Mon Dec 06, 2010 4:55 pm
by hans
Sander wrote: ...eg monterte Traumatic som går på gass, men det er mest for "bobil-bruk".
[attachment=1]
Leste det som Traumatic - som enten kan tolkes som en dings som sender deg rett i lala-land eller
noe som gir varige mén .. :)

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Mon Dec 06, 2010 10:55 pm
by Sander
......la la land!,

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Mon Dec 06, 2010 11:05 pm
by t2-00
Propex  er ganske vanlig i buss ser jeg. Koster jo litt da - men man holder varmen.

http://www.propexheatsource.co.uk/

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Tue Dec 07, 2010 4:55 pm
by Tistlo
Treng ikkje noko gassbrennar for å halda varmen! Da orginale varmeanlegget er vel og bra da med ein liten sjekk etter gammalt :thup

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Tue Dec 07, 2010 11:42 pm
by Sander
Sant nok, egtl treng vi ikkje bobbler eller t2 i det heile, men vi brukar bilen til overnatting både tidleg vår og sein haust. Når det er kaldt og vått er det (desverre) naudsynt for å få mor med. Betre å ha det varmt og godt saman med "mor" enn kaldt og rått åleine meiner no eg.

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Tue Dec 07, 2010 11:53 pm
by Solan
Og så slipper en å kjøre motoren for å få varme. Mer miljøvennlig!  :thup

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Wed Dec 08, 2010 8:27 am
by amubus
Tistlo wrote: Treng ikkje noko gassbrennar for å halda varmen! Da orginale varmeanlegget er vel og bra da med ein liten sjekk etter gammalt :thup
VEL.... det er eg ikke helt enig i da.... husker midtvinters x antall minus... var såvidt det begynte å smlte på siderutene opp til Gullbotn. der var rørene tette og fine...

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Wed Dec 08, 2010 11:54 pm
by Tistlo
Smeltar vel ikkje på isbelagte sideruter før det er veldig godt å varmt i ein buss, og det tar vel kasnkje litt tid ja? men frontruta var vel isfri?
Impulsen/-70' T1 brukar presis 12min og 40sek på å gå frå isete frontruta til heilt klar og isfri. Målt ved 13minus og kald motor til å begynna med. Halvparten av tida er tomgangskjøyring og resten er slak oppoverbakke. Ventilasjonsvindu på gløtt, stengt under baksetet og termodressen på, ingenting å klaga på :)

Forventar me egentlig att eit varmeanlegg frå 50-70talet skal vera lika effektivt som på ein vasskokar med topp moderne varmesystem med all verdens elektronikk og satelitt styrte dingse bomsar ?

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Thu Dec 09, 2010 1:23 am
by Solan
Grynet ('66 typ1 med original varme) blir mye fortere varm enn bruksbilen (2001 Passat TDI)  ;D  :thup

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Thu Dec 09, 2010 2:58 pm
by RZR Andy
Det er jo bra, stadig flere fordeler med gammel luftkjølt! Dieselmotorer er jo ikke så effektive som bensinmotorer heller i så måte, siden de avgir mindre varme. For å være relevant i forhold til topic:
Skulle kjøre til jobb 14:15 i dag, startet Eberspächeren i Multivanen - og motoren (2,5 TDI) 13:50 for å få god, varm bil til avreise... Men det var den definitivt ikke! Motoren var forsåvidt varm, men det var ikke akkurat tropevarme som kom ut av friskluftsdysene. Må nok gjøre meg litt mer kjent med dette systemet, for det er jo litt rart, selv om det er et stort volum som skal varmes opp.

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Thu Dec 09, 2010 5:40 pm
by hans
RZR Andy wrote: Det er jo bra, stadig flere fordeler med gammel luftkjølt! Dieselmotorer er jo ikke så effektive som bensinmotorer heller i så måte, siden de avgir mindre varme. For å være relevant i forhold til topic:
Skulle kjøre til jobb 14:15 i dag, startet Eberspächeren i Multivanen - og motoren (2,5 TDI) 13:50 for å få god, varm bil til avreise... Men det var den definitivt ikke! Motoren var forsåvidt varm, men det var ikke akkurat tropevarme som kom ut av friskluftsdysene. Må nok gjøre meg litt mer kjent med dette systemet, for det er jo litt rart, selv om det er et stort volum som skal varmes opp.
hvor var bobla ?  skuffet, meget skuffet  ;D

Sv: Bedre varme i din type 2

Posted: Thu Dec 09, 2010 5:45 pm
by RZR Andy
Såså, den står og koser seg hjemme i vintervarmen...utendørs...med sommerdekk!  :thup