How to: Fix skjeve innsug
Posted: Thu Dec 02, 2010 12:40 am
Denne tråden viser hvordan jeg reparerte og planerte noen alu innsugsmanifolder. Flensene mot toppene var forsøkt slipt i en vinkel slik at innsug skulle stå mer på skrå utover for å få mer klaring mellom forgassere og viftehus.
Første forsøk på å slipe flensene skrå var gjort med båndsliper. Dette blir ikke bra nok, da man er avhengig av en helt plan flate for at det skal bli tett mellom innsug og topp på motor.
Lekkasje av «falsk luft» er ikke noe en vil ha her....
På de første bildene ser en hvordan flensen var ujevn.
[attachment=1]
En løsning når det er ujevnt om her, er å maskinere flensen slik at ujevnhetene forsvinnerr. Dette medfører at flensen, og spesielt «ørene» der festeboltene går igjennom, blir mye tynnere. Dette er ikke så bra, siden en kan risikere at det blir skjevt, og falsk luft blir resultatet.
Løsningen her ble å sveise på ekstra aluminium som senere blir maskinert.
(Sveisen på dette bilet ser ut som reine hønseskiten, men tror det ser verre ut enn hva det egentlig er. Sveisingen ble gjort med MIG og det blir litt mer «grisete» med dette enn med TIG. Men hensikten med denne sveisen var bare å få mer godstykkelse på flensen, så skitt la gå! ;-) )
[attachment=2]
Første forsøk på å slipe flensene skrå var gjort med båndsliper. Dette blir ikke bra nok, da man er avhengig av en helt plan flate for at det skal bli tett mellom innsug og topp på motor.
Lekkasje av «falsk luft» er ikke noe en vil ha her....
På de første bildene ser en hvordan flensen var ujevn.
[attachment=1]
En løsning når det er ujevnt om her, er å maskinere flensen slik at ujevnhetene forsvinnerr. Dette medfører at flensen, og spesielt «ørene» der festeboltene går igjennom, blir mye tynnere. Dette er ikke så bra, siden en kan risikere at det blir skjevt, og falsk luft blir resultatet.
Løsningen her ble å sveise på ekstra aluminium som senere blir maskinert.
(Sveisen på dette bilet ser ut som reine hønseskiten, men tror det ser verre ut enn hva det egentlig er. Sveisingen ble gjort med MIG og det blir litt mer «grisete» med dette enn med TIG. Men hensikten med denne sveisen var bare å få mer godstykkelse på flensen, så skitt la gå! ;-) )
[attachment=2]