Tenningsproblemer 1302
Moderators: Global moderator, Global moderator
Tenningsproblemer 1302
Har kjøpt en 1302, 1970, ferdig med motorproblemer.
Har eliminert mye mulige feil, og kommet frem til at det må være tenningen.
Plugger, pluggledninger (nye), fordelerlokk, rotor, osv ser helt grei ut.
Fant en tråd her på forumet som viste tenningsrekkefølgen, og den var ikke slik det står på min bil (pluggledninger).
Prøvde å bytte om, men da var motoren helt død, med unntak av ett lite poff når jeg sluttet å kinne.
Slik den står nå, starter den, og går forholdsvis greit på lavt turtall, men dauer hen med litt motstand. (oppover etc).
Kan det være at fordeleren er snudd 180 grader? Noen merker el.l. jeg kan se etter?
Takknemlig for alle innspill.
(forøvrig nytt medlem i klubben )
Har eliminert mye mulige feil, og kommet frem til at det må være tenningen.
Plugger, pluggledninger (nye), fordelerlokk, rotor, osv ser helt grei ut.
Fant en tråd her på forumet som viste tenningsrekkefølgen, og den var ikke slik det står på min bil (pluggledninger).
Prøvde å bytte om, men da var motoren helt død, med unntak av ett lite poff når jeg sluttet å kinne.
Slik den står nå, starter den, og går forholdsvis greit på lavt turtall, men dauer hen med litt motstand. (oppover etc).
Kan det være at fordeleren er snudd 180 grader? Noen merker el.l. jeg kan se etter?
Takknemlig for alle innspill.
(forøvrig nytt medlem i klubben )
TLF 93016594
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Tenningsproblemer 1302
Først av alt VELKOMMEN!
Høres VELDIG likt ut som min Variant var når den hadde feil tenningsrekkefølge. Vær sikker på at du har det riktig. Det er veldig lett å gjøre feil.......
Høres VELDIG likt ut som min Variant var når den hadde feil tenningsrekkefølge. Vær sikker på at du har det riktig. Det er veldig lett å gjøre feil.......
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Tenningsproblemer 1302
Takk for det!
Dette er koblingsskjemaet jeg fant her på forumet, og prøvde.
Som sagt, da var den helt død.
Er det noe tvil om at dette er riktig rekkefølge/finnes det flere modeller/løsninger?
Noe er i alle fall helt galt, enten med innstilling av tenning, eller oppkobling. (trolig begge deler)
Dette er koblingsskjemaet jeg fant her på forumet, og prøvde.
Som sagt, da var den helt død.
Er det noe tvil om at dette er riktig rekkefølge/finnes det flere modeller/løsninger?
Noe er i alle fall helt galt, enten med innstilling av tenning, eller oppkobling. (trolig begge deler)
TLF 93016594
Sv: Tenningsproblemer 1302
Velkommen i klubben!
Helt død? Om du har feil tenningsrekkefølge kan den likevel starte, men går som et steinras i Hardanger...
Tenningsrekkefølge skal være 1-4-3-2, dette står stemplet inn på dynamofoten. Hvis den IKKE er det, så er sannsynligvis tenningen vridd feil for å kompensere.
Enkelt forklart så skal bilen tenne om du har BENSIN/LUFT, KOMPRESJON og GNIST. Mangler en av de, så er det no-go!
Poff er et godt tegn - da har du i det minste gnist!
Fordeleren har et lite "hakk" i kanten som rotoren skal peke på når du har TDC (øvre dødpunkt) på sylinder nr. 1.
Finn TDC ("hakket") på reimskiven, ta av fordelerlokket og drei motoren medurs til du har merket rett opp (parallellt med der blokken er delt). Rotoren skal da peke på den tappen i fordelerlokket som hører til tennplugg nr. 1. Neste skal være 4, deretter 3 og så 2.
Masse gode videoklipp her på bla. innjustering av tenning.
http://www.chircoestore.com/catalog/art ... les_id=110
Sjekk f.eks denne:
Om du ikke har (eller har tilgang til) en verkstedshåndbok av type "Bentley", så finnes det likevel masse gode tips på nettet - sjekk også under "Tips og Triks" i forumet her.
Helt død? Om du har feil tenningsrekkefølge kan den likevel starte, men går som et steinras i Hardanger...
Tenningsrekkefølge skal være 1-4-3-2, dette står stemplet inn på dynamofoten. Hvis den IKKE er det, så er sannsynligvis tenningen vridd feil for å kompensere.
Enkelt forklart så skal bilen tenne om du har BENSIN/LUFT, KOMPRESJON og GNIST. Mangler en av de, så er det no-go!
Poff er et godt tegn - da har du i det minste gnist!
Fordeleren har et lite "hakk" i kanten som rotoren skal peke på når du har TDC (øvre dødpunkt) på sylinder nr. 1.
Finn TDC ("hakket") på reimskiven, ta av fordelerlokket og drei motoren medurs til du har merket rett opp (parallellt med der blokken er delt). Rotoren skal da peke på den tappen i fordelerlokket som hører til tennplugg nr. 1. Neste skal være 4, deretter 3 og så 2.
Masse gode videoklipp her på bla. innjustering av tenning.
http://www.chircoestore.com/catalog/art ... les_id=110
Sjekk f.eks denne:
Om du ikke har (eller har tilgang til) en verkstedshåndbok av type "Bentley", så finnes det likevel masse gode tips på nettet - sjekk også under "Tips og Triks" i forumet her.
Sv: Tenningsproblemer 1302
Sjekk for sikkerhets skyld hvor eneren er på fordeleren. Det er et merke i kanten på fordeleren der #1 er. Du ser det etter du har tatt av lokket. Redigert: Andre kom meg i forkjøpet her :-)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Tenningsproblemer 1302
Og sjekk stiften, puss den ned om den er brent eller dårleg og still den inn på 0.4mm
TLF: 97419035
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Tenningsproblemer 1302
Hvordan er tenningsrekkefølgen idag?
Hvis du skal bytte om så behold nr 1 der som den står og bytt om på de andre slik at du får 1-4-3-2
Hvis den dør da eller problemet fortsetter så behold nr 2 der den står fra før du byttet om og bytt om på de andre slik at du får 1-4-3-2
Gjør det samme med 3 og 4 hvis det ikke blir bedre
Viktigste her er å finne ut hvortid nr 1 er på topp av kompresjons takt
TDC på reimhjul er på topp 2 ganger for hver gang sylinder nr 1 er på topp av kompresjonstakt, beste referanse her er å ta av ventildeksel lokk for syl 1 og 2 og sjekke når ventilene på syl 1 er lukket, da skal rotor være i nærheten av pluggledning nr 1
Hvis du skal bytte om så behold nr 1 der som den står og bytt om på de andre slik at du får 1-4-3-2
Hvis den dør da eller problemet fortsetter så behold nr 2 der den står fra før du byttet om og bytt om på de andre slik at du får 1-4-3-2
Gjør det samme med 3 og 4 hvis det ikke blir bedre
Viktigste her er å finne ut hvortid nr 1 er på topp av kompresjons takt
TDC på reimhjul er på topp 2 ganger for hver gang sylinder nr 1 er på topp av kompresjonstakt, beste referanse her er å ta av ventildeksel lokk for syl 1 og 2 og sjekke når ventilene på syl 1 er lukket, da skal rotor være i nærheten av pluggledning nr 1
Sv: Tenningsproblemer 1302
Takker og bukker for gode svar.
Skal gjøre noen forsøk i ettermiddag..
Skal gjøre noen forsøk i ettermiddag..
TLF 93016594
Sv: Tenningsproblemer 1302
Ok, da har jeg vært en tur i garasjen, uten å bli noe klokere. Pluggledningene mine er koblet som følger: (hvis jeg går ut i fra tegningen over i tråden) Fra fordeler 1 til plugg 4, fra fordeler 2 til plugg 1, fra fordeler 3 til plugg 2, og fra fordeler 4 til plugg 3!
Er det i hele tatt mulig at dette kan være riktig? Hvis jeg kobler etter tegning, får jeg som sagt ikke liv, bortsett fra ett lite poff
En annen ting, er at mens motoren står å harker og går, ser det ut for å være veldig lite bensin i filteret (gj.siktig engangstype).
Fikk med en annen bensinpumpe, men denne ser litt annerledes ut. Innfestningen ser ut for å være lik. Passer disse stort sett om en annen?
Er det i hele tatt mulig at dette kan være riktig? Hvis jeg kobler etter tegning, får jeg som sagt ikke liv, bortsett fra ett lite poff
En annen ting, er at mens motoren står å harker og går, ser det ut for å være veldig lite bensin i filteret (gj.siktig engangstype).
Fikk med en annen bensinpumpe, men denne ser litt annerledes ut. Innfestningen ser ut for å være lik. Passer disse stort sett om en annen?
TLF 93016594
Sv: Tenningsproblemer 1302
Filteret må vera over halvfullt ca vist du skal få nok bensin, vist ikkje so er det noko som stopper tilførslen, eller att pompa ikkje gidder meir.
Det er to typer pumper, forskejllen er på vinkelen mellom skjølve pompa og flata under, er den lik på begge så er ogso pumpene like, sjølv om det finst gamle og nye pumper(gamle er skrudd saman, nye er berre ein sopp som ikkje kan opnast)
Det er to typer pumper, forskejllen er på vinkelen mellom skjølve pompa og flata under, er den lik på begge så er ogso pumpene like, sjølv om det finst gamle og nye pumper(gamle er skrudd saman, nye er berre ein sopp som ikkje kan opnast)
TLF: 97419035
Sv: Tenningsproblemer 1302
Flott. Da prøver jeg å skifte bensinpumpen. Men hva med rekkefølgen på pluggledningene jeg beskriver? Er det mulig at dette kan være riktig?
TLF 93016594
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Tenningsproblemer 1302
Det finnes to ulike "støtstenger" til bensinpunpene. Hvis du bruker lang stang, til pumpe som skal ha kort (liten forskjell) kan det skade saker og ting.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Tenningsproblemer 1302
Takk for tips. Får visst kyndig hjelp i garasjen i kveld, så får vi se hva som må gjøres
TLF 93016594
Sv: Tenningsproblemer 1302
Måter det er på bilde viser hvordan det er på 009 fordelere.
På mange biler med org fordeler så er alt vridd 90 grader mot klokka, altså sånn som du forteller.
Har du helt bensin i flotøren og startet?
På mange biler med org fordeler så er alt vridd 90 grader mot klokka, altså sånn som du forteller.
Har du helt bensin i flotøren og startet?
Sv: Tenningsproblemer 1302
Nei, men bilen starter forsåvidt, og humper og går. Tenkte jeg skulle prøve i kveld med en 5l kanne med bensin, og slange rett i pumpen, og se om den går bedre. Da vet jeg jo om det er før eller i pumpen problemet ligger..
TLF 93016594