Tenningsproblemer 1302

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Har kjøpt en 1302, 1970, ferdig med motorproblemer.
Har eliminert mye mulige feil, og kommet frem til at det må være tenningen.
Plugger, pluggledninger (nye), fordelerlokk, rotor, osv ser helt grei ut.
Fant en tråd her på forumet som viste tenningsrekkefølgen, og den var ikke slik det står på min bil (pluggledninger).
Prøvde å bytte om, men da var motoren helt død, med unntak av ett lite poff når jeg sluttet å kinne.
Slik den står nå, starter den, og går forholdsvis greit på lavt turtall, men dauer hen med litt motstand. (oppover etc).
Kan det være at fordeleren er snudd 180 grader? Noen merker el.l. jeg kan se etter?
Takknemlig for alle innspill.
(forøvrig nytt medlem i klubben  :thup)
TLF 93016594
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by StarBugs Geir »

Først av alt VELKOMMEN! :thup

Høres VELDIG likt ut som min Variant var når den hadde feil tenningsrekkefølge. Vær sikker på at du har det riktig. Det er veldig lett å gjøre feil.......

Image
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Takk for det!
Dette er koblingsskjemaet jeg fant her på forumet, og prøvde.
Som sagt, da var den helt død.
Er det noe tvil om at dette er riktig rekkefølge/finnes det flere modeller/løsninger?
Noe er i alle fall helt galt, enten med innstilling av tenning, eller oppkobling. (trolig begge deler)
TLF 93016594
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RZR Andy »

Velkommen i klubben!
Helt død? Om du har feil tenningsrekkefølge kan den likevel starte, men går som et steinras i Hardanger...
Tenningsrekkefølge skal være 1-4-3-2, dette står stemplet inn på dynamofoten. Hvis den IKKE er det, så er sannsynligvis tenningen vridd feil for å kompensere.
Enkelt forklart så skal bilen tenne om du har BENSIN/LUFT, KOMPRESJON og GNIST. Mangler en av de, så er det no-go!
Poff er et godt tegn - da har du i det minste gnist!
Fordeleren har et lite "hakk" i kanten som rotoren skal peke på når du har TDC (øvre dødpunkt) på sylinder nr. 1.
Finn TDC ("hakket") på reimskiven, ta av fordelerlokket og drei motoren medurs til du har merket rett opp (parallellt med der blokken er delt). Rotoren skal da peke på den tappen i fordelerlokket som hører til tennplugg nr. 1. Neste skal være 4, deretter 3 og så 2.
Masse gode videoklipp her på bla. innjustering av tenning.
http://www.chircoestore.com/catalog/art ... les_id=110 
Sjekk f.eks denne:

Om du ikke har (eller har tilgang til) en verkstedshåndbok av type "Bentley", så finnes det likevel masse gode tips på nettet - sjekk også under "Tips og Triks" i forumet her.
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by erika »

Sjekk for sikkerhets skyld hvor eneren er på fordeleren. Det er et merke i kanten på fordeleren der #1 er. Du ser det etter du har tatt av lokket. Redigert: Andre kom meg i forkjøpet her :-)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by Tistlo »

Og sjekk stiften, puss den ned om den er brent eller dårleg og still den inn på 0.4mm
TLF: 97419035
User avatar
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 927
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
Location: Legoland

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by Bjørn Hjellestad »

Hvordan er tenningsrekkefølgen idag?

Hvis du skal bytte om så behold nr 1 der som den står og bytt om på de andre slik at du får 1-4-3-2
Hvis den dør da eller problemet fortsetter så behold nr 2 der den står fra før du byttet om og bytt om på de andre slik at du får 1-4-3-2
Gjør det samme med 3 og 4 hvis det ikke blir bedre

Viktigste her er å finne ut hvortid nr 1 er på topp av kompresjons takt :thup
TDC på reimhjul er på topp 2 ganger for hver gang sylinder nr 1 er på topp av kompresjonstakt, beste referanse her er å ta av ventildeksel lokk for syl 1 og 2 og sjekke når ventilene på syl 1 er lukket, da skal rotor være i nærheten av pluggledning nr 1
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Takker og bukker for gode svar.
Skal gjøre noen forsøk i ettermiddag.. :thup
TLF 93016594
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Ok, da har jeg vært en tur i garasjen, uten å bli noe klokere. Pluggledningene mine er koblet som følger: (hvis jeg går ut i fra tegningen over i tråden) Fra fordeler 1 til plugg 4, fra fordeler 2 til plugg 1, fra fordeler 3 til plugg 2, og fra fordeler 4 til plugg 3!
Er det i hele tatt mulig at dette kan være riktig? Hvis jeg kobler etter tegning, får jeg som sagt ikke liv, bortsett fra ett lite poff ;D

En annen ting, er at mens motoren står å harker og går, ser det ut for å være veldig lite bensin i filteret (gj.siktig engangstype).
Fikk med en annen bensinpumpe, men denne ser litt annerledes ut. Innfestningen ser ut for å være lik. Passer disse stort sett om en annen? ???
TLF 93016594
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by Tistlo »

Filteret må vera over halvfullt ca vist du skal få nok bensin, vist ikkje so er det noko som stopper tilførslen, eller att pompa ikkje gidder meir.
Det er to typer pumper, forskejllen er på vinkelen mellom skjølve pompa og flata under, er den lik på begge så er ogso pumpene like, sjølv om det finst gamle og nye pumper(gamle er skrudd saman, nye er berre ein sopp som ikkje kan opnast)
TLF: 97419035
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Flott. Da prøver jeg å skifte bensinpumpen. Men hva med rekkefølgen på pluggledningene jeg beskriver? Er det mulig at dette kan være riktig?
TLF 93016594
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by StarBugs Geir »

Det finnes to ulike "støtstenger" til bensinpunpene. Hvis du bruker lang stang, til pumpe som skal ha kort (liten forskjell) kan det skade saker og ting.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Takk for tips. Får visst kyndig hjelp i garasjen i kveld, så får vi se hva som må gjøres :thup
TLF 93016594
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by Dalland »

Måter det er på bilde viser hvordan det er på 009 fordelere.
På mange biler med org fordeler så er alt vridd 90 grader mot klokka, altså sånn som du forteller.

Har du helt bensin i flotøren og startet?
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 21
Joined: Sat Oct 30, 2010 6:28 pm
Location: Laksevåg

Sv: Tenningsproblemer 1302

Post by RHK »

Nei, men bilen starter forsåvidt, og humper og går. Tenkte jeg skulle prøve i kveld med en 5l kanne med bensin, og slange rett i pumpen, og se om den går bedre. Da vet jeg jo om det er før eller i pumpen problemet ligger..
TLF 93016594
Post Reply