Affe wrote:
Heisann! eg skal bygge meg ein motor til ein 74 mod 1303s. Hadde tenkt meg minimum 150 hk.
Hvilken motor bør eg bygge på? og hva må til for å få det til??
Er det mulig å få godkjent ei boble med så masse hk?
Spennende å bygge motor! Du har kanskje gjort det før? Hvis ja kan du vite at deleprisene og tilgjengeligheten aldri har vært bedre (gr. god dollarkurs).
Hvis nei bør du finne ut litt mer hva du er ute etter;
motorkarakteristikk/bruksområde: turtallsmotor, seigdrag, gatebruk, løp eller dragrace?
mating: doble forgassere, turbo, innsprøytning eller kombinasjoner av dette?
Det er et ENORMT antall kombinasjoner som du må ta stilling til. VW-bransjen er BIG BUSINESS, og bare i trimmingsdeler til luftkjølte boxere omsettes det nok for flere hundre millioner kroner i året...
Men aller først bør bilen oppgraderes for å håndtere dette.
Bremser + div: Kerscher
http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php (som du får TüV-papirer på og dermed godkjenning) koster deg mellom 10-20000, alt etter hvor mye over 150 du har tenkt deg.
Så bør du nok ha fjæring, dempere og hjul som kan håndtere 150+ hk på en forsvarlig måte. Har du en standard bil kan du legge på et sted mellom 10 og 30000 bare her. Igjen leter du etter deler som er godkjent av TüV, siden dette aksepteres som dokumentasjon av Biltilsynet. Hvis ikke du har papirer med deg blir det en lang vei å gå...
Når bilen er klar gjenstår motor... Du kan kjøpe ferdig, "halvfabrikat" eller en haug med deler. Hva som blir billigst er helt avhengig av hvilken kvalitet du er ute etter. En turtallsmotor med de beste bitene som skal tåle 6-7000 omdreininger hyppig vil nok bare i deler koste deg ferdig et sted mellom 70-100000. Mens du kan få en longblock (sammenskrudd blokk med sylindre/stempler og topper) som med endel ekstra som bla. forgassere yter ca. 150 hk for 25-35000 fra USA. Turbo er den gunstigste måten å trimme på i forhold til effekt pr. kr. Men det krever at motoren er tilpasset turbo fra bunnen av om du har tenkt at det skal holde noen tusen km. Med kvalitetsdeler som trolig vil gi deg mest langvarig kjøreglede vil nok en 1914 ccm motor med turbo og forgasser(e) kunne gi deg 150 hk med et levelig ladetrykk. Bygget og tunet riktig vil en sånn motor greit prestere rundt 200 hk, men det krever også at det er fagmessig gjort.
Med turbo får du effekt og dreiemoment fra et par tusen omdreininger og opp til 4-5000, over dette er ikke så interessant i en gatemotor for effektkurven flater ut.
Uansett bør du nok begynne med en ny blokk (får disse nye nå til 4-5000 og du sparer deg for tilsvarende summer i maskineringsarbeid på en gammel sliter).
Noen sverger til gamle "innkjørte" motorblokker, men i dag tror jeg nok de fleste går for nytt. Derfra tilpasses volum via borring (maks 94mm i en type1 (boble) blokk) og slaglengde på veivaksel - vær obs på at blokken må freses ut innvendig om du vil ha veiv med lang slaglengde. Masse kombinasjoner her også, noen er nok bedre enn andre.
Anbefaler deg å lese deg opp litt på noe av litteraturen som finnes på dette, og sjekke diverse fora på nettet, foruten erik sitt prosjekt her
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.0 har du f.eks. dette prosjektet som antagelig er noenlunde i din gate
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html
Du finner "High Performance"-deler og komplette motorer her
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.0
De som har skrudd masse trimmede motorer sammen vet av erfaring hva som skal til og hvilke feller som finnes, så en prosjekttråd er definitivt smart for å få råd og tips om du likevel vil gjøre det selv. Det kan spare deg for MASSE penger og ergrelser... Å
bygge motor krever solid innsats, tålmodighet, fokus, og konsentrasjon - å
sette sammen klarer til og med jeg
Håper dette ikke avskrekket deg helt, lykke til!