Page 1 of 8

1961 T1 Ratlook

Posted: Fri Jun 18, 2010 9:53 pm
by Nordtveit
Dette er min siste invistering ;)
Blir min første veteranbil, så dette blir spennendes. Skal over fjellet og hente den imorgen.
Siden dette er min første boble, så trenger jeg nok inspill fra folk etterhvert. Bilen er Eu godkjent et år til, men litt småplukk må gjøres frem mot neste kontroll.
Dette er en Ratlook, som ble "pusset" opp i 2008.
Link til prosjekt: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10701.0.html
Flere bilder og mer info kommer etterhvert som jeg har fått den hjem  til Bergen ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Fri Jun 18, 2010 10:03 pm
by Jon T
Grattis med fet looker!

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Fri Jun 18, 2010 10:32 pm
by murmester
Kul bil,grattis :thup

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Fri Jun 18, 2010 10:37 pm
by Nordtveit
takker ;) dette skal bli gøyt ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jun 19, 2010 12:03 am
by Moshe
Grattis og velkommen i klubben!!! :thup

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jun 19, 2010 11:04 am
by RZR Sune
fet looker!

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jun 19, 2010 5:11 pm
by VWalde
Bra at denne kom til Bergen.  :thup

Lurte fælt på å kjøpe denne selv.

Velkommen i klubben.

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Mon Jun 21, 2010 6:31 am
by RZR Andy
Gratulerer!

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Mon Jun 21, 2010 8:40 pm
by Nordtveit
Da er rat`en kommet seg over fjellet. gikk bra det. tok den på henger.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]
Viser seg at bilen er rustfri, som selger sa. og det er jo meget bra på en 49 år gammel bil.
Er slakk i styringa, så nytt styrestag er bestillt fra http://www.paruzzi.com/webshop/
Men det er jo bagateller. fikk litt avslag pga det..
Bilen er som jeg forventet, "shabby".. men det er jo sjarmen med en ratlook.
har tenkt å oppgradere litt innvendig. kjøpt bagasjeromsteppe på biltema som jeg har tenkt å klippe til, og lime ned. det skal jeg få bra til tror jeg. er da verdt et forsøk. Taktrekket burde nok også vert gjort noe med. siden det mangler trekk rundt bakvinduet. ser ikke helt bra ut.
Bilen starter lett, og motoren maler fint. Så tror motoren holder bra. har fått med komplett pakningsett til den, så de kunne vel kansje vert byttet ut etterhvert. Det var også snakk om at stempelringene kunne med fordel vert nye, noe jeg ser på som en større jobb.. eller er det ikke så mye styr som det høres ut som?
Ellers har jeg tenkt å heve den litt.. greit at den ser bra ut at den ligger nedpå veien, men har et mål om å komme over fartsdumpene i Salhus.. ;) har ikke prøvd, men ser på det som tapsprosjekt siden de er så korte..
Virker som at 6-volten virker greit og.. starter lett som bare det. men har vel bestemt meg for å bytte om til 12 Volt.. Er vel litt mer stabilt, og så går det an å få litt mer musikk inn ;) Er omformer til 12 volt nå, så cd-spiller er montert.
Men dette skal bli arti. Det er vertfall helt greit ;)
Men biler over til bergen er bra. Forøvrig er det kommet en til den siste uka. Espen (EsJo på forumet) har hentet seg en original 60 modell fra Sarpsborg. Den gikk for egen maskin over fjellet. Bra ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 22, 2010 6:28 am
by RZR Andy
Flott jobbet, tilsammen 4 "nye" biler mellom de syv fjell på noen dager da!  :thup
Ser at denne er veldig lav bak, det er ikke så heldig med tanke på hjulstilling og lagerslitasje. Det er en justeringssak, torsjonsstavene kan løsnes og settes høyere, i det minste slik at den blir kjørbar på vestlandsveier. Om du ikke har rep.håndbok så finner du alt forklart på nettet.

Generelt en kommentar ang. å fikse på ting:
det er fryktelig lett for å ta fatt i ting, dette er en enda større utfordring på en ratlooker enn en pen bil... plutselig er den ikke en ratlooker lenger, men en shabby bil som er på vei til å bli "normal"  ;D
Gammelt jungelord: If it works, dont't fix it!

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 22, 2010 11:40 pm
by VWalde
Synes jeg så denne på hovedkaien på Haakonsvern i dag.
Marinemann..?
I såfall er vi 5 med luftkjølt på Haakonsvern.  :thup

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 22, 2010 11:41 pm
by Nordtveit
Det stemmer. var innom å hilse på gamle kolegaer.. sluttet i minevåpenet for et år siden.. ble nordsjøarbeider av meg.. ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jun 26, 2010 9:04 pm
by Nordtveit
Da var ny takgrind komt på taket, en gammel tante til mamma hadde en liggendes på låven. stort sett samme som jeg hadde, men denne var mindre slitt og trespiler på toppen. skiene fant pappa på garasjetaket. Ski som han lagde selv på slutten av 50 tallet ;)
Kofferten fant jeg hos en onkel, den var brukt av bestefar. ;) så nå begynner det å ligne noe.
Øyelokk er også montert, kjøpt fra paruzzi.com
Kjøpte bagasjeromsmatte på biltema, så dørken har fått seg nytt teppe. godt fornøyd med resultatet, så det kan anbefales til ander som vil legge et billig teppe i bilen.

Har hatt litt problemer med bensintilførsel. Motoren dør etter å ha tatt inn clutch ved kryss og lignendes..
men flyttet filter til etter pumpa og renset filteret i bensinpumpa(bilde viser mye dritt i filteret..) justerte og gassen, slik at motoren har litt høyere turtall på tomgang.. så etter disse justeringene har ikke bilen stoppet.

Så også til min forundring at luftingen til tanken var blendet.. (leser rundtom på forum at man må sørge for god lufting på tank)
så tenkte jo selvfølgelig at denne måtte åpnes. gjor jo det.. men etter en prøvetur som jeg knapt kom meg hjem fra, så blendet jeg den igjen. fikk ikke noe pådrag når jeg ga gass..motoren ville bare dø.
noen som har samme erfaringer ang blending av lufting?
[attachment=1]

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jun 26, 2010 9:12 pm
by T-1
Kanon fett  :thup og legge teppe er gøy  ;D et par kalde og litt musikk på radioen så er det bare lek :P denne bilen må sees på ved neste crusing.  ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 29, 2010 12:08 pm
by Jon T
Ser at du har rumpetroll i bensinfilteret og dårlig pådrag. Jeg ville sett ned i tanken om det ligger rusk og rask der som blokker bensin gjennomstrømmningen. evt kjøpt en ny bensin pumpe til ca 300 hos unneberg bil (33330606)
hvis ikke dette funker ligger nok problemet i forgasser og/eller chokeelementet.

Lykke til.