1) Det første du må finne ut er hvilken fordeler du har. Det skal stå et delenummer preget inn på den - ta gjerne et bilde av den.
2) Den angir hvilket tenningstidspunkt du skal ha, antall grader fortenning.
3) Så må ventilene sjekkes, slik at det ikke noen står åpne når de skal være lukket - eller motsatt...
4) Når STATISK tenning er satt kan du begynne å tenke på forgasserne... For mye fortenning gir for høy varme i toppene og kan føre til sprekkdannelse. Særlig mellom ventilsetene. Ikke spesielt gunstig. For lavt stilt tenning er ikke bra heller. Så dette bør du ikke kjøre så lenge med når du har en så flott motor.
Bare å begynne å lære seg disse tingene, Jamie - når man har valgt denne typen "redskap" er man nødt til å sette seg litt inn i hvordan de virker og løse problemer
Red: Fant annonsen "din" på finn. Der står det:
"Motoren er en 2.1 liter med ca 120hk+Har blant annet:044topper,Weber 48idf gassere,ekstra oljesump,Pertronix elektronisk tenning med justerbar turtallsperre,Kennedy stage1 clutch og 1 5/8 Fatboy eksosanlegg(Ceramic coated)Bygd av S.Sæther i Tr-lag."
Petronix fordeler med elektronisk tenning utelukker stifter i alle fall, en ting mindre som kan gå galt!

Ville kanskje begynt med å sjekke at alle kontakter sitter som de skal, så du kan utelukke dårlige forbindelser. Sjekk at du har god og fersk bensin også. Med 48 IDF så blir det en god del bensin som skal fordøyes, så her er det vel brukbar ventilstørrelse i 044-toppene også, regner jeg med. Står ikke noe om kamaksel her, har du fått full spec med på motoren, evt. kontaktinfo til S. Sæther av tidligere eier? Første bud ville være å høre med byggeren, og om han har noen teorier.