Page 41 of 42

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Thu Mar 22, 2018 6:27 pm
by Magnus
Ai ai. Lenge siden oppdatering her.

Ikke noe særlig fremgang på bilen den siste tiden. Var ute i B-garasjen og mekka litt stereo noen dager da solen skinte inn i garasjen. Fikk bytta headunit til en Pioneer deh-9300sd. Har også fått Depo turteller som matcher oljetrykksmåleren, men har ikke fått montert enda.

Slenger ved noen bilder fra en cruising (til Holmeknappen i følge lagersjefen) i fjor, som muligens ble underrapportert her på forumet:

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sun Mar 25, 2018 12:03 am
by erika
Ahaa...
En fugl som egentlig er en fisk!

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sun Mar 25, 2018 12:42 am
by Moshe
erika wrote: Ahaa...
En fugl som egentlig er en fisk!
;D ;D ;D

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Tue Jun 25, 2019 11:05 am
by Solan
Magnus: Her bør det vel oppdateres litt...?

Jeg får bidra med mitt, da. ;)

Det har skjedd litt småtteri, vi hadde Grynet på EU-sjekk hos FixBil på Landås den 6. juni (folka på dette verkstedet var forresten veldig ryddige, og de kan anbefales). Det ble tre feil, rust på karosserifestet i innerskjermen på den ene siden bak, ujevn bremsevirkning bak (trolig enten bremsevæske eller girolje på bremsebånd), og litt oljelekkasje fra motoren.

Rustskadedel for å bytte karosserifestet er nå innkjøpt, og denne må sveises inn. De to lekkasjene må fikses, dette skulle ikke ta altfor lang tid. Etter dette skulle kjerra være klar for nye to år på vegen  8)

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sun Jul 21, 2019 12:59 am
by djupevik
Dette fikser dere, blir bra å se grynet etter veiene igjen :thup

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sun Dec 08, 2019 1:49 pm
by Magnus
Med god starthjelp fra 113 Hjellestad kom Grynet-mekkingen omsider i gang igjen etter lange tider med flytting og diverse andre ting som ble prioritert høyere.
Karosserifeste måtte byttes, og André gjorde en strålende sveisejobb på utsiden. Jeg sveiste igjen på innsiden etter beste evne :)
[attachment=1][attachment=2]

Etter litt graving lenger nede i samme hjørne av bilen ble det fort klart at det var mer rust på gang som må takles:
[attachment=3]

Vi fikk også laget til en ny bolt for karosserifestet, og satt på plass pakning.
[attachment=4]

I kaffepausen ble det observert at gullvaflene hadde omtrent like mange lag med kjeks som hjørnet med 3-4 plater som møtes... Etter en del fikling med vinkelsliper endte vi til slutt opp med ca 3 hull. Heldigvis holder nederste del av innerskjermen fortsatt greiene noenlunde sammen. Fikk laget en liten plate for innsveising nederst, så den er klar for neste økt.
[attachment=6][attachment=5]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sun Dec 08, 2019 7:03 pm
by erika
Bra innsats! Krankenhaus er i produksjon igjen!!!

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sun Dec 29, 2019 1:22 pm
by djupevik
Gode ting :thup Personlig er jeg mer glad i lapper enn kjeks! ;D

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Fri Jan 24, 2020 2:01 pm
by Solan
Nå har den siste ukas gravende journalistikk avdekket/avslørt at bunnen er nådd, og faktisk vel så det... Dette betyr at vi kunne se verkstedgulvet relativt tydelig mange steder gjennom bilgulvet... Blekkmarkens herjinger har satt sine spor...
Dette vil i praksis si at vi har tatt en beslutning om at bilen nå skal deles... Vi er i forhandlinger med Dalhems om nye gulvhalvdeler (med ekstra tykkelse), og det er diverse forsterkninger (i døråpninger osv.) som må lages til før vi løfter karosseriet til himmels... Kanalene (I alle fall venstre kanal) skal selvsagt byttes i samme schlengen.

Stadig like forvirra?  ??? Ikke etter neste episode i Grynet-tråden...  ;D

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Fri Jan 24, 2020 2:50 pm
by Magnus
For å stagge den enorme forvirringen forrige post utvilsomt vekket i alle ivrige lesere av denne sagaen kommer her noen bilder av situasjonen:
Etter å ha tatt av varmeoverføringen under baksetet var det ikke langt å gå for å finne mer hull under de vi holdt på å lappe på:[attachment=1]

Deretter ble kanaler med manglende bunn oppdaget:
[attachment=2]
Og til slutt ble det grafset litt i gulvet, og det viste seg at der var det ikke mye tett heller.
[attachment=3]
Derfor ble det som tidligere nevnt satt opp splitting på gjørelisten.
[attachment=4]
Lagersjefen shiner opp bolter og skiver:
[attachment=5]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sat Jan 25, 2020 12:09 am
by djupevik
Ser kjent ut dette! ;D Det blir bra til slutt! :thup

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sat Jan 25, 2020 10:17 am
by Dalland
Dette går bra. Ett steg om gangen så er dere snart i mål. :)

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Tue Nov 02, 2021 1:00 pm
by Solan
Hva sier du, Magnus; litt har det jo skjedd, og jeg trur du har et bilde eller fem å vise fram? Og litt om planer framover for Grynet?  ;)

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Wed Nov 03, 2021 12:27 pm
by djupevik
Nå er jeg spent! :laugh: :thup

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Thu Dec 02, 2021 9:39 pm
by Magnus
Joda, det stemmer at det er lenge siden oppdatering her, og det er faktisk også en del å melde siden sist.
Etter en del grubling og lite fremgang - samt reflektering over mangel på både krefter og ferdigheter hos undertegnede - kom vi frem til at det lureste var å sende bilen til Tistlo for en skikkelig sveisejobb og proffbehandling.
Bunner på 1,2mm er anskaffet til formålet, og vi hadde Klokkerholm kanaler liggende. Jeg tenkte imidlertid at når denne delingen først skal gjøres, ville det være dumt å sette inn "jallakanaler" som trenger mye tilpasning for å passe rett.
Jeg siktet ambisjonene (og lommeboken) inn mot KlassicFab sine grønne skjønnheter, og rapporterte om planene til Tistlo. Det var et godt valg å rapportere de planene, for da kunne Tistlo fortelle at jeg kunne få kjøpe originalkanaler i god stand fra ham direkte. Uten frakt og toll og tull og det hele ble dette både lettere for lommeboken, og betraktelig mindre logistikk-styr. Tommel opp!  :thup

Etter det har forberedelsene fortsatt, og vi vil prøve å ha bilen så klar som mulig før den fraktes til Tistlo, da vi har skjønt at han allerede har hendene fulle med prosjekter.

Med julestria og litt varierende nivå på kreftene og motivasjonen ser jeg dog at det ikke er store sjansene for at bilen er klar for Tistlotunet før jul, men vi får ta det som det kommer (uten å slappe alt for mye av heller). Mtp de ovennevnte fulle hendene til Tistlo regner jeg også med han har nok å gjøre i mellomtiden :)

Oversikt fra for et par økter siden:
[attachment=1]

Betydelig rust avdekket under skjermskruer foran, ferrobet for å stoppe rusten:
[attachment=2]

Litt lite feste i nederste skjermskrue...  ::)
[attachment=3]

Tectylfjerning startet på passasjerside, ser lovende ut mtp rust på denne siden :)
[attachment=4]

Skumle tilstander i torpedovegg:
[attachment=5]

Jeg fikk faktisk sveiset inn den lille biten jeg holdt på med foran bakhjulet før resten av rusten ble oppdaget - usikker på om dette partiet skal skiftes ut uansett :P
[attachment=6]

Bakstykket har også en del rust på passasjerside, så her må vi avdekke litt mer:
[attachment=7]

Tilsynelatende mest overflaterust i skjermbue førerside. Time vill sjåvv:
[attachment=8]

Slik er status pr nå bak passasjersete:
[attachment=9]

Nye 1,2mm bunner på hylla 8)
[attachment=10]