Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

Joda, ny trommel ble innkjøpt fra Helten Fra Bulken, og alt vel der bak nå (hvis det er lov å si). Fikk forresten bremseklosser og -slanger bak til jul, så en dag skal de på.

Ellers har jeg endelig funnet ut av hva som lager den prikkingen i stereoen. Det var rett og slett radioen (Pioneeren) som tok inn tenningen, og etter testing med andre radioer kom jeg fort fram til at den måtte ut. Men Pioneeren fungerte utmerket da jeg satte den inn i Passaten til pappa, så det er noe som skurrer (hehe) for den radioen når den kommer inn i en veteranbil... Hvis noen er intr. i å kjøpe den for å ha i en ny bil, så er det bare å kauke ut. (Den heter DEH-P6000UB.)

Jeg rota i stereokassa, og fant en passende erstatning som en gang ble funnet slengende i bosset. En Clarion DRB4575R, med to preouts, akkurat det jeg trengte. FM-sender for iPoden sørger for "aux-in", og radioen trøkker bra fra seg.

Ser sånn ut, bildet representerer omtrent samme grad av shabbyness som min:
Image

Subben har fått ny forsterker, en Rockford Fosgate Punch 240x, 4-kanals der front-kanalene er gåene, men bak-kanalene kan brokobles, og sørger for at det blir en utmerket monoblokk:
[attachment=1]

PS: Oscar kan nå komme ut av depresjonen siden bassen er tilbake ;)
Attachments
DSC04914.JPG
DSC04914.JPG (48.96 KiB) Viewed 1583 times
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Henrik »

Det er nok mulig å få Pioneeren til å funke skaplig, tipper det er jordingen som har vært problemet. Fins mye anbefalinger for best mulig jording av anlegg på gamle biler om du søker litt på nett. Ekte Aux In er jo å foretrekke fremfor FM  ;)
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

Henrik wrote: Det er nok mulig å få Pioneeren til å funke skaplig, tipper det er jordingen som har vært problemet. Fins mye anbefalinger for best mulig jording av anlegg på gamle biler om du søker litt på nett. Ekte Aux In er jo å foretrekke fremfor FM  ;)
Jo takk, har prøvd det meste som er av sånne tips, inkl egen jordingsledning fra batteri, jording fra karroseri til "kroppen" til spilleren, men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å prøve å få orden på super duper stereo shit sammen med meg en gang ;D

Men FMsender med utgangspunkt i line-utgangen fra iPod er faktisk ikke såå langt fra aux. I tillegg lader min sender iPoden, så det ble ganske bra nå. :thup
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by hans »

ville kjøpt en slik : http://www.komplett.no/pioneer-bilstere ... 0ui/800305    - det er ekstra kos i bilen  - og den lader iphonen din om du skulle ha det .
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

hans wrote: ville kjøpt en slik : http://www.komplett.no/pioneer-bilstere ... 0ui/800305    - det er ekstra kos i bilen  - og den lader iphonen din om du skulle ha det .
Tja, holder meg heller to god gammel classy gratis radio enn god ny flashy radio som koster penger  ;D

(PS: Min FM-sender lader forresten også iProduktet.)
Last edited by Magnus on Wed Feb 12, 2014 10:02 am, edited 1 time in total.
oscar557
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2012 9:13 pm

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by oscar557 »

YAY! Bass!! woop woop  :thup :thup ;D
User avatar
Superbeetle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 71
Joined: Thu May 21, 2009 11:28 pm

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Superbeetle »

hans wrote: ville kjøpt en slik : http://www.komplett.no/pioneer-bilstere ... 0ui/800305    - det er ekstra kos i bilen  - og den lader iphonen din om du skulle ha det .

Hvilke tennplugger bruker du da? :P
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

Bassen trøkker fortsatt bra, og ingen problemer med stereoen i det siste. Good shit.

For en stund siden hadde vi en liten bremsefix bak på Grynet, og den fikk seg nye slanger og rør bak, i tillegg til at jeg og pappa dro av staget på håndbrekket en gang hver, og det ble sveist på igjen tilsvarende antall ganger :P

Noen bilder som kanskje kan illustrere noe:

[attachment=1]
[attachment=2]

Og så måtte jeg ha med et skrytebilde fra da jeg var nede på Salhuskaien :)
[attachment=3]
Attachments
DSC04982.JPG
DSC04982.JPG (5.36 KiB) Viewed 1382 times
DSC04983.JPG
DSC04983.JPG (44.3 KiB) Viewed 1403 times
Salhus-shoot 1 576.jpg
Salhus-shoot 1 576.jpg (61.92 KiB) Viewed 1395 times
Last edited by Solan on Sat Apr 12, 2014 10:04 am, edited 1 time in total.
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by erika »

Kul kar i en kul bil!
Hvor får du tak i de svevende takgrindene?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

erika wrote: Kul kar i en kul bil!
Hvor får du tak i de svevende takgrindene?
Tja, der må du nok bare lure, Erik. Kommer fra en superduperhemmelig websjopp :P
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

Veldig ubeleilig vinkel på en av muttrene under dypsumpen, og olja drypper sakte ut... :o Noen som har noen tips?

[attachment=1]
Attachments
DSC05051.JPG
DSC05051.JPG (8.09 KiB) Viewed 1349 times
Last edited by Magnus on Wed Apr 23, 2014 6:43 pm, edited 1 time in total.
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by VW 181 »

Kan se ut som om den er slått ut av posisjon...
Er kanskje det enkleste å ta vekk dypsumpen? Og bare kjøre med originalt oljelokk..

Uansett, håper dere får ordnet dette, kjipt med slikt nå i sesongstarten.  :(
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by RZR Sune »

Forhåpentligvis er det bare hodet på bolten som er slått seg litt. Prøv å skru den forsiktig ut og sett i en ny.
Håper det ordner seg Magnus!

S
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Magnus »

Skal på BBH og sjekke det ut i morgen, så da får vi se åssen det egentlig står til. Takker for gode tips, JH og Sune! Man er jo såklart mindre utsatt for denne typen skader hvis man tar vekk dypsumpen, ja :) Men så er jo den ekstra oljen ok å ha av og til også, da :D
Last edited by Solan on Thu Apr 24, 2014 8:17 am, edited 1 time in total.
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by RZR Sune »

Tror du må ha litt ekstra olje du som har racerblod i årene :thup
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Post Reply